Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree16Likes
  • 9 Post By layoverlover
  • 4 Post By layoverlover
  • 3 Post By layoverlover

Wątek: Powierzchnie sterowe a380

  1. #1
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Powierzchnie sterowe a380


    Polecamy

    PilotsEYE.tv - A380 Landing KSFO San Francisco SUBTITLES English (without commentary) - YouTube 7:32
    Co to za patent? Rozumiem że a380 nie ma normalnych lotek, tylko takie cudo podzielone na 3 części. Ruchy tych powierzchni kontroluje fly-by-wire? Jak to działa?

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Wszystkie Airbusy (od A320 wzwyż) mają lotki fly-by-wire. To oznacza, że pilot wychylając "sidestick" nie wychyla bezpośrednio powierzchni sterowych, a jedynie zadaje komputerowi FBW żądany "roll rate" (prędkość kątową przechylenia). Komputer dobiera wychylenia sterów tak, żeby ten żądany "roll rate" uzyskać. W efekcie stery w Airbusie poniekąd "żyją własnym życiem".

    Ponadto w A380 podczas prób w locie wyszły pewne niekorzystne własności pilotażowe związane z lotkami (oscylacje, przyspieszenia boczne itd.). Żeby im zapobiec zmodyfikowano algorytm sterowania lotkami tak, że wychylają się one w dość skomplikowanej sekwencji i niekoniecznie w stronę zakrętu. W Tuluzie mówią na to "Valse Des Ailerons", czyli "Walc lotek".
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 01-11-2013 o 13:28
    thewho, ozim, Canonier and 6 others like this.

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    A tak z ciekawości odnośnie troszkę innej kwesti.
    To nawet jak tym sidestick'iem zadam skręt w lewo. W jeden sytuacji wiatr stały, a w drugiej jakieś wahania, które w normalnej sytuacji pilot by poczuł i musiał drobne poprawki robić,a przy FBW komputer za niego swoje "5 groszy" dorzuci i pilot różnicy nie widzi. Nie mówię o bardzo dużych podmuchach i wahaniach wiatru, a takich, że FBW czasem jest w stanie "maskować". Chodzi mi o to, czy coś takiego jest możliwe.
    Coś jak ESP w aucie, jadę na zakręcie na śliskiej powierzchni wyczuwam, że troszkę tył mi "pływa",a przy ESP nawet nie wiem, że miało miejsce niewielkie uślizgi tylnej osi (tylko dzięki migającej kontrolce wiem, że coś tam się "działo").

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    FBW w swoim założeniu ma maskować podmuchy i samo radzić sobie z turbulencją, a oficjalna filozofia sterowania brzmi "ustaw żądane położenie i nie dotykaj".

    W praktyce różnie to bywa - w szczególności przy silnych porywistych wiatrach FBW nie do końca nadąża i trzeba ingerować (chociaż Airbus w swoich publikacjach twierdzi, że komputer jest szybszy niż człowiek i dysponuje zakresem sterów większym niż potrzebny w silnej nawet turbulencji).

    W efekcie A320 nie jest szczególnie szczególnie lubiany przez pilotów przy lądowaniu z silnym bocznym wiatrem (A330 ponoć zresztą też, ale osobiście nie miałem przyjemności sprawdzić) - brak bezpośredniego połączenia sidestick -> lotki i częściowe ingerencje komputerów FBW powodują (disclaimer: to moje subiektywne wrażenia) pewnego rodzaju uczucie odłączenia od maszyny i niemożliwość "wzięcia byka za rogi", jak w konwencjonalnych samolotach. Stąd też IMO bierze tyle dramatycznych filmików na Youtube z lądowania 320'tki z bocznym wiatrem

    Można się jednak do tych własności samolotu przyzwyczaić, a instrukcja podaje max. demonstrowaną składową boczną wiatru 38kt - czyli całkiem dużo...

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    No i o to mi chodziło Że do pewnego stopnia sobie z tym radzi i maskuje, a przy dużych wiatrach spodziewałem się, że nie do końca. Wiadomo, technika jakieś granice ma

  6. #6
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie

    layoverlover, FBW Airbusa ma zdaje się 3 tryby: Normal Law, Alternate Law i Direct Law. Z tego co pobieżnie czytałem w Direct Law ruchy drążka przez pilota nie są "obrabiane" przez komputer, czy to działa prawie jak by nie było FBW? Czy w takiej sytuacji lądowania z bocznym wiatrem teoretycznie można by przełączyć z Normal Law na Direct Law i wtedy pilot bardziej by czuł maszynę i czułby się pewniej? Nawet jeśli teoretycznie można, to pewnie się tego nie praktykuje a wręcz zabrania, bo ten najniższy w hierarchii tryb pewnie używany jest głównie w sytuacjach mocno awaryjnych. Mam rację?
    Byłbym wdzięczny za odpowiedź na powyższe pytania

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    W "Direct Law" faktycznie, ruchy drążka przekładają się (prawie) bezpośrednio na ruchy powierzchni sterowych. Natomiast pilot nie ma możliwości samemu przełączyć się w "Alternate", czy "Direct Law" - trzeba by wyłączyć kilka komputerów, żeby takie przejście wymusić na systemie FBW - czego oczywiście nie wolno robić...

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    A w jakim trybie FBW pracuje na Final Approach? Coś mi się kiedyś obiło, że wtedy włącza się Direct Law (lub pochodna).

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    W efekcie A320 nie jest szczególnie szczególnie lubiany przez pilotów przy lądowaniu z silnym bocznym wiatrem (A330 ponoć zresztą też, ale osobiście nie miałem przyjemności sprawdzić) - brak bezpośredniego połączenia sidestick -> lotki i częściowe ingerencje komputerów FBW powodują (disclaimer: to moje subiektywne wrażenia) pewnego rodzaju uczucie odłączenia od maszyny i niemożliwość "wzięcia byka za rogi", jak w konwencjonalnych samolotach. Stąd też IMO bierze tyle dramatycznych filmików na Youtube z lądowania 320'tki z bocznym wiatrem
    Rozumiem że pijesz również do Lufy w Hamburgu. A to nie chodziło tutaj o to, że kontrola przechylenia przełączyła się (z powodu wskazań RA<50ft i nacisku na jedną goleń) w "ground mode", w którym powyżej 80kt wychylenia lotek są zredukowane do 50% maksymalnych?
    Eee tam, podpis ;)

  10. #10
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez solemnis Zobacz posta
    A w jakim trybie FBW pracuje na Final Approach? Coś mi się kiedyś obiło, że wtedy włącza się Direct Law (lub pochodna).
    Podczas podejścia do lądowania FBW pracuje w Normal Law. Natomiast Normal Law, ze względu na swoją specyfikę, nie nadaje się za bardzo do samego manewru lądowania - tj. wymagałaby od pilota niekonwencjonalnej "drążkologii". Dlatego na pewnej wysokości (50ft dla A320, 100ft dla A330) system przechodzi we "Flare Law", które z grubsza działa jak Direct Law, a dodatkowo jeszcze powoduje lekkie, samoczynne pochylanie nosa samolotu do dołu, co wymusza na pilocie ściąganie drążka - dzięki temu samolot podczas lądowania pilotuje się konwencjonalnie. Nie mam w tej chwili instrukcji do A380, ale podejrzewam, że ma podobne rozwiązanie.

    Z kolei jeśli w czasie lotu wystąpi jakaś poważniejsza usterka układu FBW (bądź to czujników, bądź komputerów sterujących, czy też elementów wykonawczych), system przechodzi w Alternate Law. Alternate Law w zasadzie różni się od Normal Law tylko brakiem zabezpieczeń i również nie nadaje się do lądowania. Żeby zachować dobre własności pilotażowe przy lądowaniu, na A320 po wypuszczeniu podwozia system re-konfiguruje się
    w Direct Law. Natomiast, z tego co czytałem, od A330 wzwyż już tego nie ma, i system, nawet po usterce, działa normalnie, tzn. przechodzi we Flare Law na 100ft...

    Wszystko po to, żeby Airbus był podobny w pilotażu do innych samolotów - trochę jak w tej anegdocie o długopisie piszącym w kosmosie...
    Adik_s, speedbird and Canonier like this.

  11. #11
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie

    O, to jest dobre uzupełnienie odpowiedzi do mojego pytania wyżej. Nie słyszałem wcześniej o "Flare Law". Dzięki.

  12. #12

    Dołączył
    Dec 2013

    Domyślnie

    Trochę się pogubiłem
    Czyli jak podchodzę do lądowania samolotem A320 to FBW przejdzie na tryb Direct law po wypuszczeniu podwozia czy dopiero na wysokości 100ft ?

  13. #13
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wizzair98 Zobacz posta
    Trochę się pogubiłem
    Czyli jak podchodzę do lądowania samolotem A320 to FBW przejdzie na tryb Direct law po wypuszczeniu podwozia czy dopiero na wysokości 100ft ?
    FBW w "Normal Law" => przechodzi we "flare law" na 50ft (to NIE jest "Direct law", ale trochę podobne)
    FBW w "Alternate Law" => przechodzi w "Direct law" po wypuszczeniu podwozia

  14. #14

    Dołączył
    Dec 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •