Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree7Likes
  • 7 Post By PolishAir42

Wątek: Jak linia zaopatruje samolot w posiłki

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie Jak linia zaopatruje samolot w posiłki


    Polecamy

    Witam, czy ktoś może wytłumaczyć w jaki sposób linia lotnicza zaopatruje samoloty w catering, czy korzysta z usług jakichś firm zewnętrznych? Jak dużo może kosztować linię zakup takiego pakietu na jeden lot? Nie latam dużo więc zastanawia mnie też czy za posiłki na pokładzie się płaci, czy są one wliczone w cenę biletu w przypadku tanich linii ?
    Z góry dzięki za wartościowe odpowiedzi.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jest dostawca cateringu, zamawia się u niego konkretne sety a oni je przywożą na samolot już zapakowane w wózkach, zaplombowane. Załoga to sobie potem otwiera, sprawdza czy się wszystko zgadza.
    Ceny Ci nie podam akurat, nie wiem jaką prowizję ściąga linia z tego jedzonka (jeszcze zależy co akurat jest zamówione).

    W tanich liniach i czarterach nie masz jedzenie w cenie, co najwyżej wodę w kubeczku możesz dostać. O ile w pierwszym przypadku jest to.. "wina" linia o tyle w drugim biura podróży czarterującego dany rejs.

  3. #3
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jako ciekawostkę podam, że sam podjazd cateringu w Warszawie zaczyna się od 800 zł.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    I weź tu zapomnij czegoś ;-) o ile jeszcze jest miły gość z cateringu to podrzuci szybko autkiem coś małego a tak to trzeba znowu płacić

  5. #5
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Dlatego też w wielu liniach catering ładuje się w miarę możliwości na cały dzień latania, a nie w każdym porcie oddzielnie na dany odcinek.

  6. #6
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    To ciekawe jak się cenią ci od cateringu, bo od CC słyszałem, że dość często trafia im się pomylić wózki, niepełne zaopatrzenie przywieźć, itp.

  7. #7
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    To ja dodam swoje 2c

    Po pierwsze trzeba odroznic catering od provisioning (znane mniej formalnie jako "provo"). Te pierwsze oznacza full catering wraz z posilkami a to drugie bez nich. Wiekszosc tanich lini uzywa modelu provisioning a nie catering.

    Linie uzywaja 3 rodzaje zaopatrywania sie.

    1. Legacy catering - Linie tradycyjne sa uzupelniane co 1-2 loty zaleznie od potrzeb (dystansu). Na trasie WAW-ORD-WAW masz dostawe w Warszawie i w Chicago, ale np. na WAW-FRA-WAW czesto wystarcza tylko dostawa w bazie a nie w porcie docelowym.

    2. Provo base flying - Uzywane czesto przez LCC ktore lataja czesto na trasach P2P vs. hub and spoke. Z powodu tego ze samolot nie lata tylko z bazy do outstation i spowrotem w systemie sa zakladane bazy "provisioning". Kiedy samolot sie zatrzymuje w owej bazie jest zaopatrywany. Przykladowo MCO (provisioning) - MSP - TPA - HOU (provisioning) - SEA - MCI - AUS - DAL (provisioning). Bazy provo sa czesto ale nie zawsze w miastach gdzie jest duza frekwencja lotow by taki model byl oplacalny.

    3. RON provo flying - Model uzywany przez niektore LCC/ULCC w ktorym samolot jest tylko ladowany kiedy nocuje. Jesli w ciagu dnia zabraknie czegos to zabraknie i tyle.

    Kazda linia ma swoja polityke catering/provo...wiekszosc lini uzywa firmy specjalistyczne (LSG, Flying Food Group, Gate Gourmet itd.) ktore dostarczaja prowiant ale nie wszystkie. Najwieksza grupa catering (LSG SkyChefs) nalezy teraz do Lufthansy ale byla zalozona przez AA. Tak samo do United nalezy spora firma cateringu a z drugiej strony Southwest ma swoj oddzial provisioning i ma zabronione nawet w kontrakcie z pracownikami ground ops outsourcingu provo na terenie USA.

    Aktualny trend w swiecie catering/provo jest w strone outsourcingu podobnie do tego co sie zdazylo z tankowaniem/serwisem WC przez ostatnie 5-10 lat.
    Ostatnio edytowane przez PolishAir42 ; 04-11-2013 o 20:54
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  8. #8

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie

    Dzięki wielkie za odpowiedzi. Ciekawi mnie jeszcze jak linia szacuje ile porcji zamówić, przecież nie zawsze samolot jest tak samo obładowany i nie wszyscy na pokładzie korzystają z serwisu.

  9. #9
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Linia wie ile biletów sprzedała i tyle (z małym zapasem) bierze porcji. Jeśli zaś chodzi o czartery to też wiedzą ile osób będzie leciało, po drugie wiedzą ile się sprzedaje na lotach o danych porach dnia i dystansie. Szacują i tyle biorą. A jak niedoszacują, to się mówi paxowi że jedzenie się skończyło i tyle.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •