Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 26
Like Tree12Likes

Wątek: Co oznaczaja słowa wypowiadane przez pilota (v1,rotate,v2)

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie Co oznaczaja słowa wypowiadane przez pilota (v1,rotate,v2)


    Polecamy

    Co oznacza gdy pilot podczas startu gdy juz sie rozpędza mówi:
    -v1
    -rotate
    -v2

    Widziałem to na wielu filmach i w symulatorach ale nie wiem co to oznacza?
    W jakim celu to wypowiada?
    Do kogo to mowi ?
    Dlaczego to mowi?
    Czy sa jeszcze jakies inne komendy ktore wypowiada ?

    Od czego to zalezy ?
    Ostatnio edytowane przez meschiash ; 05-11-2013 o 00:21

  2. #2

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Z tego co mi się wydaje, mówisz o słowach: v1, rotate oraz v2. V1 można przeczytać jako "speed one", oznacza to prędkość po której samolot musi wystartować, nawet jeśli będą problemy techniczne, czy awaria. Może się zdarzyć awaria któregoś silnika, wówczas po osiągnięciu V1 pilot ma obowiązek wystartować i kontynuować wznoszenie na jednym silniku. Rotate oznacza moment, w którym pilot odrywa samolot od pasa i rozpoczyna wznoszenie, zaś V2, czyli "speed two" jest prędkością, po której można bezpiecznie wystartować. Różnice między V1 a V2 są niewielkie, wynoszą kilka węzłów.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Miami Zobacz posta
    Różnice między V1 a V2 są niewielkie, wynoszą kilka węzłów.
    Niekoniecznie.
    Im samolot cięższy, tym większa różnica między V1, a V2.

  4. #4
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Raybay Zobacz posta
    Co oznacza gdy pilot podczas startu gdy juz sie rozpędza mówi:
    -e1
    -rotate
    -e2

    teraz przeważnie "mówi" to automat - podobnie jak wysokość przy lądowaniu a też melduje ustawioną wcześniej wysokość decyzji "minimums" oraz hamowanie silnikami "retard"
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    To może dodajmy, że było już chyba kilka takich wątków oraz, że V1 jest prędkością, do której samolot jest w stanie zatrzymać się na pasie po przerwanym starcie, Vr prędkość rotacji (podnoszenie nosa do góry), V2 zapewnia odpowiedni gradient wznosznenia.

  6. #6
    Awatar pilot173

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    hamowanie silnikami "retard"
    Może nie tyle hamowanie, a ustawienie przepustnicy w pozycję IDLE około 20ft nad pasem, bynajmniej w Arbuzach. Jeśli się mylę, proszę o sprostowanie
    Ostatnio edytowane przez pilot173 ; 03-11-2013 o 21:28

  7. #7

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Miami Zobacz posta
    "speed one"
    Raczej velocity niż speed, w końcu jest V1, a nie S1.

    Cytat Zamieszczone przez plot173 Zobacz posta
    w pozycję IDLE około 50ft nad pasem
    50, 40, 30, 20, retard, retard, 10.

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez plot173 Zobacz posta
    bynajmniej w Arbuzach
    Podejrzewam, że chodziło o "przynajmniej".
    bynajmniej - Słownik SJP
    Budynio, ruben323, sanfran and 6 others like this.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Raybay Zobacz posta
    W jakim celu to wypowiada?
    Do kogo to mowi ?
    Dlaczego to mowi?
    Czy sa jeszcze jakies inne komendy ktore wypowiada ?
    Odnośnie pozostałych pytań:
    Te "callout'y" może mówić automat, ale w "analogowej" wersji mówi je Pilot Non Flying (PNF - ten, który obserwuje wskazania przyrządów) do Pilot Flying (PF - ten, który trzyma stery, nie koniecznie Kapitan).

    PNF wypowiada je po to, żeby PF wiedział na jakim etapie rozbiegu się znajduje ale poświęcał czas na pilotowanie zamiast rozpraszać się studiowaniem przyrządów .

    Co jeszcze się mówi? No w kontekście samego rozbiegu to co najmniej jeszcze "Takeoff Thrust Set" po rozkręceniu silników do mocy startowej, potem "Positive climb / Gear up" - po potwierdzeniu wznoszenia (jednocześnie na wariometrze i wysokościomierzu). Poza tym z pewnością też wszystko wystarczająco ważne, żeby wymagało natychmiastowej świadomości PF, wraz z "REJECT" włącznie

    W pozostałych fazach lotu jest oczywiście wiele innych obowiązkowych/standardowych komunikatów, raczej za dużo, żeby to wszystko na raz wymieniać.


    Cytat Zamieszczone przez Raybay Zobacz posta
    Od czego to zalezy ?
    Zależy co masz na myśli, od czego zależy to co mówią, czy od czego zależy V1 Vr i V2?

  10. #10
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Automat (przynajmniej w Airbusie i ZTCW w Boeingu) może mówić tylko komendę "V1", jeśli zostanie tak zaprogramowany przez użytkownika. "Rotate" już automat nie mówi, bo decyzja czy przerwać start, czy kontynuować i rozpoczynać rotację należy do pilota... Z kolei "V2" piloci mówią tylko na filmach W rzeczywistości ta prędkość jest wyświetlona i jest to minimalna bezpieczna prędkość lotu po starcie, ale się jej nie "call-out'uje"
    Szynus, ruben323 and mgab like this.

  11. #11
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Jak się mowiło na te szybkości np w AeroFlocie podczas zimnej wojny?
    W naszym narodowym przewożniku mówiło się (przepraszam za fonetyczność): "Fał- Jeden" i "Fał-Er"; przynajmniej tak to wymawiał Kurek do Kamińskiego podczas zabawy symulatorem IL-62. Do zobaczenia na samym koncu poniższego filmika:

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    Czyli mówią to w takiej kolejności:
    -Takeoff Thrust Set [co to oznacza ???]
    -V1
    -Rotate
    -Positive climb / Gear up

  13. #13
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Raybay Zobacz posta
    -Takeoff Thrust Set [co to oznacza ???]
    moc startowa ( ciąg) nastawiona
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Czasami woła się także chyba 80 węzłów (throttle hold, instrument check). Nie wiem, na ile powszechnie, bo w FCOM/QRH tego nigdy nie widziałem chyba, w FSach z kolei bywa dość częste.

    Pozdrawiam, Adam

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Czasami woła się także chyba 80 węzłów (throttle hold, instrument check). Nie wiem, na ile powszechnie, bo w FCOM/QRH tego nigdy nie widziałem chyba, w FSach z kolei bywa dość częste.

    Pozdrawiam, Adam
    Taki callout moze sluzyc np przeniesieniu sterowania z tillera na nogi lub sluzyc za tzw incapatitation chceck - czyli sprawdzamy czy w czasie dobiegu drugiemu pilotowi sie nie zeszlo

  16. #16

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Jak się mowiło na te szybkości np w AeroFlocie podczas zimnej wojny?
    - Pełny ciąg!
    - Sto pięćdziesiąt...
    - Dwieście...
    - Dwieście pięćdziesiąt, Wania startujemy?
    - STARTUJEMY!

    ;-)

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Nie pełny ciąg, tylko "Pełny gaz!"

  18. #18
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FlySoft Zobacz posta
    - Pełny ciąg!
    - Sto pięćdziesiąt...
    - Dwieście...
    - Dwieście pięćdziesiąt, Wania startujemy?
    - STARTUJEMY!

    ;-)
    Wania, pomagaj machać, ja nie daję sam rady.

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez solemnis Zobacz posta
    Nie pełny ciąg, tylko "Pełny gaz!"
    Jak Wania da pełny gaz, to się startuje przy stupięćdziesięciu

  20. #20
    Awatar gulchynsky

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie


    Polecamy

    Wiadomo, że v1 zależne jest zawsze od samolotu, masy i długości pasa startowego. Czy gdzieś w internecie jest swego rodzaju 'kalkulator', na którym po wprowadzeniu danych można wyliczyć prędkość decyzyjną?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •