Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie Autopilot, Mod Control Panel


    Polecamy

    Witajcie
    Oglądając na YouTube cockpit landings często widzę, że po odłączeniu Autopilota i automatu ciągu piloci jeszcze ustawiają różne wartości na Mod Control Panel. Skoro AP nie steruje już samolotem, to jaki jest tego cel? Domyślam się że może mieć to związek z FD, ale pewny nie jestem Czy piot gdyby chciał ręcznie polatać, wystarczyłoby odłączenie AP i AT, czy wyłączenie FD też byłoby konieczne? Czy przy lądowaniu bez AP można olać te wszystkie ustawienia, czy ustawia się to na wypadek Go Around? Oraz czy możliwe jest uzbrojenie Autopilota bez jednego/obu FD?
    Dzięki za odpowiedzi

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez freshifity Zobacz posta
    Domyślam się że może mieć to związek z FD
    Moze. Moze dla przykladu miec tez zwiazek z ustawieniem wysokosci na wypadek go-around.

    Cytat Zamieszczone przez freshifity Zobacz posta
    czy wyłączenie FD też byłoby konieczne?
    Nie, jak FD jest wlaczony to przeciez mozesz recznie latac, zreszta po to sa wskazania FD zeby wlasnie recznie latac uzywajac jego wskazan.

    Cytat Zamieszczone przez freshifity Zobacz posta
    Oraz czy możliwe jest uzbrojenie Autopilota bez jednego/obu FD?
    Bedzie bardzo zalezec od typu samolotu, w SR22 z G1000 ktorym dane jest mi nie-czeste latanie nie mozesz uzbroic A/P majac wylaczony FD no i w tym samolocie jest tylko jeden AP/FD.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 12-11-2013 o 02:28

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez freshifity Zobacz posta
    Czy piot gdyby chciał ręcznie polatać, wystarczyłoby odłączenie AP i AT, czy wyłączenie FD też byłoby konieczne?
    Chodzi ci konkretnie o Boeinga bo piszesz o MCP panelu, tak?
    Teoretycznie wylaczenie AP i AT powinno wystarczyc zawsze do recznego latania ale chyba w Boeingu jest jeden wyjatek - podczas ILSa musisz tez wylaczyc FD (po czym zaraz mozesz go powtornie wlaczyc), oczywiscie najprosciej jest przycisnac go-around. Spece od Boeingow pewnie to uzupelnia.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    FDy to raz ale zawsze może zajść potrzeba/będzie wygodniej zrobić coś nietypowego z automatem do pomocy.
    Masz wszystko ustawione, jak nagle się coś dzieje i masz pełno roboty to wystarczy wciśnięcie guzika i monitorowanie i masz jako tako wolne ręce do działania nad usterką np.
    Poza tym, go arounda takiego... lajtowego (bez ratowania się) robisz najczęściej z TOG'i więc jak masz wszystko ustawione to samolot Ci wykręci procedurę sam, ma wszystko wyliczone (moce, kąty itd.)

    Flight directory, jak saturn5 napisał po to są żeby Ci pomóc latać wg. zadanych parametrów ale w rękach.

    Pamiętaj, że większość rzeczy w samolocie robi się na wypadek jakiegoś emergency żeby odciążyć maksymalnie pilotów aby mieli czas na zajęcie się np. szalejącym pożarem w silniku itp ;-)

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    A czy zmiany kosmetyczne w wyglądzie MCP (np. czerwone wyświetlacze zostały zmienione na białe i inny wygląd przycisków) miały tylko cel kosmetyczny, czy stoi za tym jakaś większa filozofia?
    Czy w 747 aż do -400 były stosowane analogowe wskazania tylko ze względu na czytelność, czy ponownie miało to głębszy sens? Nie wydaje mi się że to ze względu na nowoczesność, skoro w 737CL były już LCD...

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Zadawaj pytania precyzjniej aby mozna bylo wogole na to odpowiedziec, jakie konkretne zmiany kosmetyczne (zdjecie?) i jakie czerwone wyswietlacze, gdzie i w ktorych Boeingach? O ile pamietam nawet najstarsze MCP nigdy nie mialy koloru czerwonego ktorego sie zreszta swiadomie unika w kokpicie, conajwyzej byl to kolor bursztynowy.

    czy ponownie miało to głębszy sens
    Sens zawsze jest, chocy taki ze cos juz jest, dziala i nie ma potrzeby tego ruszac.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 18-11-2013 o 22:07

  7. #7
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie

    Zapewne chodzi mu o MCP Collinsa i Honeywella, wyświetlacze prędkości, HDG, wysokości i kursu zmieniły wtedy kolor. Podświetlenie przycisków też. Wydaje mi się, że obydwa są dostępne, linia sobie wybiera jeden z nich wedle preferencji.

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    arek_waw Dokładnie to miałem na myśli. bit.ly/1jkiCSe Czyli oprócz wyglądu nie ma żadnej różnicy pomiędzy MCP obu producentów?

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Nie ma, nie ma :-) to tylko styl wyświetlacza, podobnie jak można wgrać softy, które posiadają jakies tam drobne różnice ale generalnie jest zawsze to samo, jedynie np, sposób wyświetlania czegoś na panelach jest delikatnie zróźnicowany

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję wszystkim za rozwianie wątpliwości i przepraszam za upierdliwość

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •