Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
Like Tree6Likes

Wątek: Systemy operacyjne awioniki - jakie są wykorzystywane?

  1. #1
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie Systemy operacyjne awioniki - jakie są wykorzystywane?


    Polecamy

    Pytanie o procesory czy pamięci stosowane w "czarnej skrzynce" chyba kiedyś już padło,
    natomiast nie mogę się doszukać pytania o systemy operacyjne awioniki i np. systemów rozrywki pokładowej.
    Jakie to są systemy? Czy to rozwiązania autorskie np. Honeywell czy innych producentów? Czy to są systemy
    czasu rzeczywistego? A w rozrywce - czy tam jest Windows, Linux czy jeszcze coś innego?
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  2. #2

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    W awionice bardzo często spotkasz VxWorks i pochodne (tak, RTOS). W IFE różnie, w Lufie widziałem po stronie klienckiej Windows CE, w AC linuxa.

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    W samej awionce samolotu nie znajdziesz sladu zadnego Linuxa czy Windowsa, to sa bardzo specjalistyczne systemy operacyjne, zwykle typu ktory sie nazywa embedded.
    Np w takim 787 masz system zwany INTEGRITY-178B opracowany dla Honeywella przez firme Green Hills Software. Nazwa pochodzi od DO-178B - jest to system certyfikacji takiego softwaru.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 22-11-2013 o 20:59

  4. #4
    Awatar Micha-ek

    Dołączył
    May 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    W B744 Lufy IFE chodzi na Windowsie. Ostatni raz jak dziewczyna leciała nim do USA, to widziała tylko ekran błędu.
    A np. w B788 Norwegiana IFE działa podobno na Androidzie.

  5. #5
    Awatar Intercontinental

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Citizen of World

    Domyślnie

    A340 lufowe też są na Windowsie CE, pamiętam, że na jakąś godzinę czy półtorej przed lądowaniem w EWR zrestartowali cały system, bo był ponoć mocno przeciążony (ogólnie wszystko się cieło) po czym do końca lotu widziałem tzw blue screen.
    Nie da się wypić całej wódki na świecie, ale próbować trzeba.

  6. #6

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Micha-ek Zobacz posta
    W B744 Lufy IFE chodzi na Windowsie. Ostatni raz jak dziewczyna leciała nim do USA, to widziała tylko ekran błędu.
    A np. w B788 Norwegiana IFE działa podobno na Androidzie.
    Boeing 787′s New In Flight Entertainment System Powered by Android | TalkAndroid.com
    ta strona wydaje sie potwierdzac to z 788 i jest nawet pelna specyfika sprzetowa

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Nie mogę teraz znaleźć bardziej wiarygodnego źródła, ale software dla F-22 Raptor jest ponoć napisany w Ada
    The Operating Systems on the F-22 Raptor

    Ada w Wikipedii: AdaCore - Wikipedia, the free encyclopedia

  8. #8

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez solemnis Zobacz posta
    Nie mogę teraz znaleźć bardziej wiarygodnego źródła, ale software dla F-22 Raptor jest ponoć napisany w Ada
    The Operating Systems on the F-22 Raptor

    Ada w Wikipedii: AdaCore - Wikipedia, the free encyclopedia
    dla f35 zródła podają c/c++

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    Boeing – Demotywatory.pl
    Czyli na taki widok w kokpicie nie masz co liczyć Chociaż nie wiem jak często się kompy zawieszają podczas lotu, eksperci dopowiedzą

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W 787 w systemie EFB ( Electronic Flight Bag) jest i partycja linuxowa i Win. Jakby nie patrzec EFB to część awioniki tego samolotu- może nie tak krytyczne jak pozostałe systemy.
    pozdrawiam

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Śmieszny ten demot bo niby boeing ale przedstawia airbusa :P

  12. #12
    Awatar Powered_By_Ada

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen Zobacz posta
    Pytanie o procesory czy pamięci stosowane w "czarnej skrzynce" chyba kiedyś już padło,
    natomiast nie mogę się doszukać pytania o systemy operacyjne awioniki i np. systemów rozrywki pokładowej.
    Jakie to są systemy? Czy to rozwiązania autorskie np. Honeywell czy innych producentów? Czy to są systemy
    czasu rzeczywistego? A w rozrywce - czy tam jest Windows, Linux czy jeszcze coś innego?
    Ze względu na to, czego aplikacja oczekuje od systemu operacyjnego, na którym pracuje (czyli ze względu na zastosowanie całości) do wszystkich poważnych zastosowań używa się systemów (sztywnego) czasu rzeczyswistego (ang. RTOS). Poprzez poważne zastosowania mam na myśli poziomy bezpieczeństwa A, B, C (no, i może jeszcze czasem D ) określone w dokumencie DO-178B (i obecnie już DO-178C).

    Samych produktów jest sporo, można spotkać od "staroci" jak pSOS (Software Component Group/Integrated Systems), poprzez implementacje zadań (ang. tasking) Ady (np. Raven Aonixa-a), poprzez "pełne" systemy operacyjne udostępniające np. stos sieciowy, pozwalające obsługiwać dodatkowe urządzenia (np. VxWorks Wind Rivera), na wielopartycyjnych platformach implementujących IMA (ang. Integrated Modular Avionics, np. VxWorks AE653 też Wind Rivera).

    Warto też dodać, że w takich systemach najczęściej są to trzy komponenty:
    1. BSP (ang. Board Support Package): oprogramowanie, które pozwala systemowi operacyjnemu działać na danej platformie sprzętowej, dostaraczające interfejs w miarę niezależny od sprzętu. Dzięki temu można ten sam system operacyjny dostosować przy niewielkich zmianach do wielu platform sprzętowych (np. PowerPC 603, E500). Czasami BSP jest całkowicie zintegrowane z systemem operacyjnym, cały taki pakiet jest do załadowania bezpośrednio na płytę (ang. bare-board), tak ma np. Raven.
    2. Sam system operacyjny.
    3. Aplikacja (aplikacje), które wykonują określone funkcje (np. obliczają obecne położenie, przesyłają dane pomiędzy CDU/MCDU, FMS, itd., itp.).

    Co jest w systemach rozrywkowych nie wiem (i nie chcę wiedzieć ) - to jest poziom E - tam nie ma nawet żadnych celów do spełnienia przy certyfikacji.
    Canonier and ItsMeOnly like this.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jeszcze trochę komputerów i programów, systemów dorzucą i będzie trzeba zdawać informatykę na atplu :P

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Jeszcze trochę komputerów i programów, systemów dorzucą i będzie trzeba zdawać informatykę na atplu :P
    Wręcz przeciwnie. Kierunek rozwoju idzie od systemów wymagających dogłębnej znajomości sprzętu przez załogę (patrz: "wymierający" technicy pokładowi) do systemów coraz bardziej autonomicznych, o których wnętrzu załoga nie wie niemal nic, jedynie "wydaje rozkazy" (FADEC itd.)

    Gdzieś nawet czytałem o projekcie (dość futurystycznym na dzisiaj, ale kto wie...) latadła GA VTOL dla opornych: "pilot" ma tylko dżojstik czy jakiś inny manipulator - wyżej, niżej, szybciej, wolniej, zakręt - nie musi wiedzieć nic o technice pilotażu, steruje komputer...

  15. #15
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie

    I będzie: "This is your computer speaking..."

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ItsMeOnly Zobacz posta
    W awionice bardzo często spotkasz VxWorks
    Raczej nie do spotkania w lotnictwie cywilnym, za to naprzyklad w Airbus A400 lub Apache Longbow.
    Tez w BMW iDrive.!!
    W kolejach Bombardiera.
    No i absolutnie wiedzie prym w probnikach kosmicznych, wiekszosc z tego co leciala (ladowala) na Marsie w ciagu ostatnich 15 lat chodzi(la) na VxWorks.
    Canonier likes this.

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    A z ciekawości - architektura, na któej to chodzi to co jest? Jakieś specjalizowane procesory, czy też standardowe jednostki? Raczej z typu uniwersalnych, czy też mikrokontrolery?

    Pozdrawiam, Adam

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    akieś specjalizowane procesory, czy też standardowe jednostki?
    Specjalistyczne procesory ktore sa czesto zupelnie kompatybilne (software i elektronika) z tym co jest w PC-tach lub Apple. Ich odrebnosc polega na "utwardzaniu" na rozne promieniowania, odpornosci termicznej, musza spelniac rozne standardy typu ARINC 650-653, itp. Skrajnym przypadkiem sa procesory uzywane w probnikach kosmicznych ktore oczywiscie musza dzialac w ekstremalnych warunkach, promieniowaniu kosmicznym, itp, takim procesorem jest naprzyklad RAD750, no i podstawowa plytka czegos takiego kosztuje nie te $2000 jak w jego wersji 'domowej' tylko $200000. I nie robi tego ani Intel ani Motorola tylko naprzyklad BAE.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 17-12-2013 o 11:45
    Adik_s and Canonier like this.

  19. #19

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Czyli architektonicznie to są klasyczne jednostki mikroprocesorowe, z pełnym zestawem instrukcji (nie-RISC, choć od jakiegoś czasu już klasycznych RISC nie widziałem), standardową architekturą (ALU, kontroler pamięci, rejestry podręczne itd), tylko z odpowiednim podejściem do procesu produkcji (bo - jeśli mnie pamięć nie myli - ulepszenia fizyczne uzyskuje się na etapie domieszkowania, selekcji oraz krycia warstwami różnej chemii)?
    Dzięki za odpowiedź.

    Pozdrawiam, Adam

  20. #20
    Awatar travellersmc

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Fiddler's Green

    Domyślnie


    Polecamy

    A tak wygląda IFE Finnair w ich A330 ;-)
    Na trasie HEL-JFK widziałem to 4 czy 5 razy - ci za stabilność pracy ;-)



    Nie wiem jak wam, za to mi się często zdarza patrzeć na restart systemu podczas lotu, ostatnio nawet w nowym A380 BA, pół drogi z HKG do LHR patrzyłem na piękny błękitny ekran z informacją o błędzie - nie dało się go nawet wyłączyć



    Pozdrawiam
    tmc


    long long time ago TU134A, IL62M ................. but today A319, A320, A321, A33X, A34X, A380, B73X, B74X, B757, B767, B77X, B78X, E145, E170, E175, E190, E195, ATR42, ATR72, Q400, F70, F100, MD82, CRJ9 ;-)

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •