Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree5Likes
  • 5 Post By layoverlover

Wątek: Dozwolone predkosci wiatru podczas lądowania samolotów pasażerskich.

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie Dozwolone predkosci wiatru podczas lądowania samolotów pasażerskich.


    Polecamy

    Jakie są dozwolone prędkości wiatru dla samolotów pasażerskich np. b737(w skrzydło,w ogon,w nos) podczas lądowania??
    Kto decyduje o tym czy lądować kontroler czy kapitan??
    Jakie mogą być skutki nadmiernego(przekraczającego normy) wiatru w ogon, w skrzydło,w nos??

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Prędkości od producenta znajdę rano i wrzucę chyba, że mnie ktoś uprzedzi.

    zawsze kapitan o ile umie się dobrze tłumaczyć w razie czego

    przeciągnięcia, wypadnięcia z pasa

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Wiatr tylny nie moze przekraczac 10 kts, po prostu liniom lotniczym nie wolno inaczej ladowac, jest to sztywny przepis.
    Nie slyszalem o zadnym ograniczeniu "na nos".
    Wiatr boczny to do uznania dla kapitana bo tu jest tylko kwestia jaki pilot co potrafi, samoloty naogol przychodza z tzw. "zademonstrowanym" witarem bocznym co znaczy ze pilot doswiadczalny byl w stanie wyladowac z takim a takim bocznym wiatrem.
    Pytanie powraca chyba raz na rok, mozeby tak odszukac poprzednia odpowiedz.

  4. #4
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Pewnie że wolno powyżej 10kts, ale to zależy od zapisów w Instr. Użytkowania danego typu, żaden "sztywny" przepis; temat już był - ale np. powyżej 10 kts ograniczenia tylnego wiatru ma AT5 (15 kts) i Q400 (20 kts). Max przedni - AT5 50 kts, Q400 - brak ogr. a AOM.
    Pozdrawiam

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Dozwolone przez kogo? Producent samolotu moze zezwolic ale linia lotnicza moze miec wlasne dodatkowo ograniczenia, co wiecej moga miec ograniczenia na szybkosci wiatrow (typowo na wiatr tylny) zaleznie od lotniska/pasa.

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    - typowe ograniczenie wiatru tylnego, to 10 lub 15 kts. Sporadycznie zdarza się więcej, jak napisał powyżej DASH7. Co ciekawe, poszczególne egzemplarze tego samego typu mogą mieć różne ograniczenia. Np. część A320-tek na których latam ma dopuszczalne 10kt, a pozostałe 15kt. Uzależnione jest to od tego, czy dany egzemplarz ma w instrukcji użytkowania suplement (oczywiście wykupiony u producenta za odpowiednią opłatą) dopuszczający większą prędkość wiatru. Fizycznie samoloty się nie różnią...

    - Nie spotkałem się ze sztywnym przepisem ograniczającym operatorowi wiatr tylny do 10kt. Przynajmniej nie w Europie.

    - Nie spotkałem się z ograniczeniami wiatru na dany pas startowy. Natomiast przed każdym startem/lądowaniem operator musi zapewnić, że w danych warunkach (temperatura, wiatr, stan pasa, ciężar itd.) samolot jest w stanie bezpiecznie wystartować/wylądować. Może się np. zdarzyć, że przy pewnej wartości tylnego wiatru trzeba ograniczyć ciężar do startu/lądowania, żeby spełnić wymogi osiągowe

    - jeśli chodzi o wiatr przedni, to na ogół producent takich ograniczeń nie podaje. Wspomniane powyżej 50kt dla ATRa, to OIDP wewnętrzne ograniczenie EuroLOTu. Są natomiast inne ograniczenia prędkości wiatru, np. dotyczące otwierania drzwi, czy wewnętrzne przepisy firm handlingowych dotyczące obsługi naziemnej samolotu.

    - jeśli chodzi o wiatr boczny, to producent podaje w instrukcji "max demonstrated crosswind", tj. maksymalna składowa boczna, przy której producent podczas prób w locie zademonstrował bezpieczny start i lądowanie. Typowo w granicach 30-40kt. Często są to dość dziwne wartości (np. 38kt dla A320) wynikające z tego, że akurat tyle wiało podczas lotów próbnych
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 14-12-2013 o 16:45
    RzEmYk, Adik_s, moraw2008 and 2 others like this.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •