Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree3Likes
  • 2 Post By layoverlover
  • 1 Post By layoverlover

Wątek: Wind component

  1. #1

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie Wind component


    Polecamy

    Witam,

    mam pytanie: co to jest wind component? Do czego taka wartość jest potrzebna pilotowi?

    Na przykład na poniższym wycinku z briefing package'u mamy podane te wartości i zastanawiam się do czego są one potrzebne pilotowi podczas przelatywania przez kolejne waypointy?



    I jeszcze pytanie o SHR - w jakich wartościach jest podawany uskok wiatru? Np. w top of climb mamy podane 1 - w jakiej to jest jednostce? 1 m/s?

    Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam.

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Wind Component, to składowa wzdłużna wiatru, tzn. czy i ile wieje w nos/ogon - dzięki niej można wyliczyć prędkość względem ziemii, a dalej czas lotu i paliwo

    SHR (shear), to pionowy gradient wiatru, tj. zmiana prędkości wiatru wraz z wysokością. Podawane w Kt/1000ft. 1, tzn. 1Kt/1000ft. W teorii im większa wartość, tym większa szansa na wystąpienie turbulencji. W praktyce bywa różnie, ale przy wartościach rzędu 5-6 trzeba już mieć się na baczności...
    fedey and moraw2008 like this.

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Super, dzięki wielkie.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Muszę odgrzać ten wątek, ponieważ mam jeszcze kilka pytań odnośnie tych wartości. W polu WIND mamy np. 275/040 - wiem, że pierwsza wartosć to kierunek wiatru wyrażony w stopniach a druga to prędkość wiatru, ale w jakich jednostkach? Kt?

    COMP - również nie wiem co oznaczają te wartości - co oznacza litera P? Jakie mogą być jeszcze inne litery?

    Czy przy okazj mógłbym się również zapytać jakie wartości są w polach OAT (outside air temperature) oraz TDV (temperature deviation)? Co oznaczają litery M i P? Przeszukałem cały internet dwa razy, mam nawet oficjalny Flight Operations Manual z Air Canada ale tam też nie jest to wytłumaczone.

    TRP - wysokość tropopauzy - w jakich wartościach jest wyrażona? W setkach stóp czy jest to wartosć FL?

    Będę wdzięczny za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  5. #5
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    Muszę odgrzać ten wątek, ponieważ mam jeszcze kilka pytań odnośnie tych wartości. W polu WIND mamy np. 275/040 - wiem, że pierwsza wartosć to kierunek wiatru wyrażony w stopniach a druga to prędkość wiatru, ale w jakich jednostkach? Kt?
    Prędkość wiatru w Kt

    COMP - również nie wiem co oznaczają te wartości - co oznacza litera P? Jakie mogą być jeszcze inne litery?
    COMP to opisana powyżej składowa wzdłużna wiatru. P, to "plus", czyli wiatr w ogon. Wiatr czołowy to "minus" (bo nas zwalnia), czyli M

    Czy przy okazj mógłbym się również zapytać jakie wartości są w polach OAT (outside air temperature) oraz TDV (temperature deviation)? Co oznaczają litery M i P? Przeszukałem cały internet dwa razy, mam nawet oficjalny Flight Operations Manual z Air Canada ale tam też nie jest to wytłumaczone.
    OAT, to temperatura zewnętrzna. TDV, to odchyla od temperatury ISA (czyli jaka powinna być w/g atmosfery wzorcowej). M i P, to jak wyżej "minus" i "plus"

    TRP - wysokość tropopauzy - w jakich wartościach jest wyrażona? W setkach stóp czy jest to wartosć FL?
    FL, na którym zaczyna się tropopauza
    fedey likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    A jeszcze pytanie o kierunek wiatru - czy podawana wartość w stopniach to magnetic czy true deviation?

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    A jeszcze pytanie o kierunek wiatru - czy podawana wartość w stopniach to magnetic czy true deviation?
    Obstawiam, że "true", czyli kierunek geograficzny - bo tak się zwyczajowo podaje wiatry. Ale nie dam glowy

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    A jeszcze pytanie o kierunek wiatru - czy podawana wartość w stopniach to magnetic czy true deviation?
    Na wysokosciach przelotowych podawana jest jako "true", w poblizu lotnisk wedlug kierunkow magnetycznych.

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Na wysokosciach przelotowych podawana jest jako "true", w poblizu lotnisk wedlug kierunkow magnetycznych.
    Taaak? Hmmm, to chyba nie jest standardowa procedura W instrukcji TAF/METAR jest wyraznie: TRUE....
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Mnie wciskano kiedyś, że TEXT is TRUE. Czyli to co czytam (METAR/TAF) jest podawane geograficznie a to co słyszę od FIS/ATC - magnetycznie.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Taaak? Hmmm, to chyba nie jest standardowa procedura W instrukcji TAF/METAR jest wyraznie: TRUE....
    Mnie chodziło nie o METAR/TAF tylko ATIS podawany przez wieże.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •