Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree8Likes

Wątek: projektowanie pasa startowego, czy stopway musi byc z kazdej strony?

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Szczecin, Poland, Poland

    Domyślnie projektowanie pasa startowego, czy stopway musi byc z kazdej strony?


    Polecamy

    Witam!

    Moje pytanie dotyczy projektowania lotnisk, a właściwie pasa startowego

    Załózmy ze droga startowa ma długość 1000 m do tego (powiedzmy) z prawej strony projektuję stopway np. 100 m ( + clearway). Wiem ze pas startowy powinno się projektować w obie strony (powiedzmy to "prawo" i "lewo") tak samo więc: 100 m stopway + 1000 runway+ 100 stopway.
    Czy można uniknąc projektowania jednego stopway, czyli 1000 runway + 100 stopway, i obie te części mogłyby dzialać zamiennie? to znaczy że gdyby start odbywał się w drugą stronę to częśc RWY stanowilaby SWY a z kolei stopway "zamieniłby się" w czesc runway??

    hmmm.... mam nadzieje ze obrazowo to przedstawiłam.
    dodam jeszcze że chodzi tu o lotnisko kategorii IIIC (chyba że ze względow na to symetryczne projektowanie nie zmieści mi się pas na terenie, wtedy bede musiala zmienic na IIC)

    i pytanie dodatkowe: jaka powinna być długość stopway? dla drogi startowej 1260 m? czy jest jakis konkretny schemat do tego, czy trzeba dla kazdego samoltu przeprowadzac zmudne obliczenia??

    pozdrawiam i bardzo proszę o pomoc.

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Lotniska NIE MUSZĄ być symetryczne. Stopway może być z jednej strony, z obu, albo może nie być go w ogóle. Poszukaj haseł TORA, TODA, ASDA i LDA.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Szczecin, Poland, Poland

    Domyślnie

    no dobrze, ale dla dobra samolotu chyba lepiej jest projektowac stopway? bez tego elementu samolot (w razie potrzeby) zatrzymuje się na trawie? np. Avro RJ100, albo czy wtedy start samolotu moze odbywac się tylko w jedną stronę?

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Lepiej mieć pewnie ILS CAT III na każdym kierunku, 3km pasa i radar, ale nie zawsze się da. Starty/lądowania odbywają się z reguły pod wiatr, to czy dany kierunek ma stopway czy nie jest drugorzędne.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Szczecin, Poland, Poland

    Domyślnie

    w takim razie ... po co jest stopway, to znaczy, stopway jest to czesc "The stopway is an area beyond the runway which can be used for deceleration in the event of an aborted takeoff." Więc czy nie lepiej byłoby projektować pasy startowe według schematu B? jesli dobrze rozumiem to pilot tak czy inaczej moze zatrzymac samolot na drodze startowej nie korzystając ze stopway, natomiast jest to częśc która definitywnie nie słuzy do rozbiegu samolotu? przepraszam jesli to takie oczywiste, a ja tego nie wiem

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    tu jest to jaśniej wyłożone. CWY i SWY mają różne funkcje, ale w naszym pięknym kraju chyba żadne lotnisko nie ma takich ekstrawagancji, może tu i ówdzie przesunięty próg. Nie wiem, czy projektujesz prawdzie lotnisko, hehe, czy tak sobie teoretycznie rozważamy.
    SWY jest po to, żeby samolot po przerwanym starcie nie wjechał w buraki, CWY, żeby tuż po starcie na nic nie spadł.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Szczecin, Poland, Poland

    Domyślnie

    lotnisko prawdziwe jak na koncepcyjną prace dyplomową...
    jednak chciałabym żeby wszystko było " w porządku". Czyli stopway jest przedłuzonym zatrzymaniem, jest bezpieczniejszy. Jak zaprojektuje tylko z jednej strony, to dla dwóch kierunków startu będa podane inne wartości. Czyli nie mozna ze stopway kozystac jako czesci rwy i na odwrót...

    hmm, dzieki za odpowiedzi trochę mi się ułozyło

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    "The stopway is an area beyond the runway" czyli nie jest częścią drogi startowej. Poszukaj może o Engineered materials arrestor system - Wikipedia, the free encyclopedia to będzie na szóstkę.
    Ostatnio edytowane przez Atco ; 24-01-2014 o 00:24
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Stopway jest czasami zrobiona z materialu ktory moze ulec zniszczeniu/nadwyrezeniu przez ciezki samolot wobec tego taka powierzchnia nie moze sie nadawac do rutynowych startow w druga strone.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    SWY masz po to, zeby zwiekszyc ASDA a co za tym idzie dopuszczalna mase do startu. Jezeli nie ma SWY to nie oznacza, ze samolot konczy w trawie tylko odpowiednio zmniejsza sie jego mase tak aby wyhamowal w dostepnej dlugosci pasa.
    Tak samo CWY zwieksza nam TODA. Tyle, ze chyba w 99% przypadkow stosuje sie do obliczen masy do startu tzw balance field, gdzie dla ulatwienia obliczen zaklada sie, ze TODA=ASDA, czyli i tak pozbawiasz sie dostepnego CWY lub SWY.
    Sa to odpowiednio obrazki A, D i E ale tylko do koncowki SWY (reszte CWY pomijasz).
    Pamietaj jeszcze, ze CWY nie moze byc dlyzszy niz 50% TORA.
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 24-01-2014 o 00:31

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    zdjecie takiego stopway:


  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Stopway stosuję się też dlatego że końcówka pasa nie może być użyta do TORA (czyli nie jest to runway) ze względu na przeszkody za pasem. Przykład: pas 11 w Warszawie - na końcu jest wał, dlatego końcówka jest stopway a nie clearway

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2013

    Domyślnie

    W załączniku 14 do Konwencji chicagowskiej, w ICAO doc 9157 Aerodrome Design Manual i w ICAO doc 9184 Airport Planning Manual sa przedstawione wszystkie wymagania i zalecenia do projektowania więc polecam zapoznanie się

    ew. jeszcze inne pozycje które moga się przydać: A. Świątecki, Lotniska; N. Ashford, Airport Engineering

  14. #14
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Małgorzata Piotrowska Zobacz posta
    przepraszam jesli to takie oczywiste, a ja tego nie wiem
    nie ma za co, ale to trochę dziwne że po iluś tam latach studiów zabierasz się za pracę dyplomową bez podstawowej wiedzy na temat który chcesz pisać


  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    nie ma za co, ale to trochę dziwne że po iluś tam latach studiów zabierasz się za pracę dyplomową bez podstawowej wiedzy na temat który chcesz pisać

    Nie znasz sie. Polskie uczelnie sa najlepsze na swiecie.
    Po prostu wyprzedzamy epoke dlatego mozna odniesc wrazenie, ze ucza nie tego co trzeba
    martineho and kobuch like this.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie rozumiem skąd Twoja uszczypliwość, thewho. Na mojej uczelni na pierwszych wykładach jasno zostało powiedziane skąd się wziął termin "studiować" i nikt nikomu nie obiecał, że w trakcie studiów da mu gotowe odpowiedzi lub będzie prowadził za rączkę. Program studiów uważałem za mało obszerny w dziedzinie w której postanowiłem się specjalizować nie dlatego, że uczelnia słaba albo dlatego, że kadra nie byłaby w stanie prowadzić o wiele bardziej obszernych zajęć w tej dziedzinie. Uważam że jest tak dlatego, żeby nie męczyć ogółu jakimś wąskim wycinkiem wiedzy. Niestety co jakiś czas pojawia się "produkt" tego systemu w postaci osoby nie umiejącej nawet wymyślić o czym chce pisać pracę dyplomową. Czy dla takich studentów warto wkładać programy nauczania w betonowe ramy "na wysokim poziomie" takie jak np. szkolenia teoretyczne do licencji liniowych?
    Nie piję tutaj konkretnie do autorki tego tematu - na poszukiwanie nigdy nie jest za późno.

  17. #17

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO/EPPK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Niestety co jakiś czas pojawia się "produkt" tego systemu w postaci osoby nie umiejącej nawet wymyślić o czym chce pisać pracę dyplomową.
    Z mojego podwórka - na 40 studiujących, 39 wybierało temat z propozycji promotora, który "chciałoby" realizować...
    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    to trochę dziwne że po iluś tam latach studiów zabierasz się za pracę dyplomową bez podstawowej wiedzy na temat który chcesz pisać
    Dla mnie to nie jest dziwne, uważam to za obecnie (niestety!) powszechną sytuację.

    Autorce życzę powodzenia i wytrwałości w zgłębianiu tematu
    Gaszpar likes this.

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nie rozumiem skąd Twoja uszczypliwość, thewho.
    To nie sa uszczypliwosci tylko fakty. Wystarczy siegnac po ranking uczelni. Znaczylismy cos jak caly swiat uzywal kartki, olowka i suwaka logarytmicznego. Oczywisce, ze sa jednostki wybitne ale one bez studiow tez by takie byly. System szkolnictwa wyzszego w obecnej formie wypluwa tylko bezrobotnych, tzn "wyksztalconych" bezrobotnych...
    Gaszpar likes this.

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Temat na szerszą dyskusję, ale to fakt że na pewno daleko aktualnemu systemowi do perfekcji.

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Szczecin, Poland, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    witam.

    po 1. dziękuję za odpowiedzi
    po 2. temat wybrałam sama
    po 3. studiuję architekturę
    4. tak jak to już ktoś wspomniał podczas studiów wiedzę zdobywa się praktycznie samemu.
    5. przypuszczam, że moja rządza wiedzy jak się projektuje pas startowy w kontekscie całego projektu URBANISTYCZNEGO i tak, nie bedzie dość istotna, jednak jak to architekt, muszę mieć odpowiedzi na wszystkie pytania a i takiego elementu nei chciałąbym zaprojektować źle.
    6. zgłębiam temat juz od jakiegoś czasu, i żadne z powyzszych pozycji czytelniczych nie jest mi obca, jednak nigdzie nie jest wspomniane o tym, czy zaprojektowanie stop way clearway ma znaczenie w klasyfikacji lotniska. wnioskuję, że nie
    7. Dyskusja na temat uczelni i oświaty ani nie w temacie ani nawet w tym dziale. Tak mi się wydaje.

    pozdrawiam

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •