Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15

Wątek: Podejscie "PAR"

  1. #1
    Awatar DarekM

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Kraków, KRK, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Proszę o wytłumaczenie podejścia PAR albo jakiś link to się doszkolę.
    Dzięki
    Pozdrawiam
    DarekM


    Nikon D80, AF-S Nikkor 18-55 mm 1;3,5-5,6G, AF Nikkor 50 mm 1;1,8D, Sigma 135-400mm 1;4,5-5,6APO DG

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DarekM
    Proszę o wytłumaczenie podejścia PAR albo jakiś link to się doszkolę.
    Dzięki
    Kontroler widzi ciebie na specjalnym radarze i wydaje ci komendy przez radio korygujace twoj tor lotu: masz leciec - wyzej, nizej, w prawo, lewo, itp, itp.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Precision_Approach_Radar

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Kontroler widzi na radarze polozenie samolotu w "pionie i poziomie" wzgledem sciezki podejscia. Wydaje polecenia pilotowi nizej, wyzej, lewo, prawo itd.
    To tak w skrocie bo obowiazuja przy tym odpowiednie procedury i frazeologia.

    P.S
    Wiem, ze gdzies na youtube jest film z kokpitu 737 jak wlasnie robia podejscie wg PAR we mgle ale nie moge go znalezc. Warto zauwazyc, ze od pewnego momentu kontroler caly czas mowi a pilot niczego juz nie potwierdza tylko wykonuje.

    Edit:
    Tutaj jak to wyglada ze strony kontroli

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Skoro faktycznie robili podejscie wg PAR to dlaczego jest tyle niewiadomych odnosnie tego co sie stalo z torem lotu?
    Nie widze w tym sprzecznosci. W takich wypadkach typowo sie nie pozwala kontrolerowi (dodatkowo wojskowemu) "paplac" do prasy. Z pewnoscia ten kontroler moglby troche rzucic swiatla ale jego pierwszym obowiazkiem jest rozmawiac z komisja a nie z prasa ...

  5. #5
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Precision Approach Radar.
    Przestarzały system podejścia wg. wskazań ze wskaźnika radaru z osobnym wyswietlaniem położenia samolotu na ścieżce oraz centralnej pasa.
    Niegdyś wykonałem kilkadziesiąt takich podejsc. Nie wykonywałem podejśc w Mierosławcu, ale w Słupsku, Koszalinie, Wrocławiu, Zielonej Górze i na innych lotniskach wojskowo-cywilnych. Odczyt połozenia s-tu na scieżce-kierunku-korespodnencja z pilotem-ocena przez pilota zalecen kontrolera-wykonanie komend poprzez wychylenia sterów i weryfikacja tych działań przez zespół pilot-kontroler to 4X3 sekundy!!! Przy prędkości podejścia ok 130kt!!!
    Co ma wspólnego to precyzją mozecie ocenic sami. System został kilkanascie lat temu wycofany z lotnictwa cywilnego. Precyzja żadna podejscia, tylko olbrzymi stres dla kontrolera i załogi. Nie wiem jakie są minima do podejscia w/g PAR dla samolotów wojskowych teraz. Sa z pewnoscią duuuzo wyższe niz te 200ft dla ILS jakie były 9 minut przed podejsciem CASy, ponadto jak pisałem uprzednio, nad segmentem podejscia musiało byc duzo mniej-taka uroda terenów leśnych. Chcieli zejsc nizej aby zobaczyc ziemię, bo inaczej musieli by zrobic kolejnego "overshoota"i poleciec na alternate. Zobaczyli zbyt blisko i zbyt krótko...przy niskiej podstawie i silnym opadzie...nie mieli szans, akceleracja silników turbosmigłowych z idle do G/A to 3-4 sekudny!
    Taka jest moja wersja wydarzeń. Nie osądzam umiejetności załogi, moim zdaniem winien jest system szkolenia pilotów wojskowych. Nie wystarczy szkolenie u producenta, niezbędne jest po prostu doswiadczenie. Tego chyba zabrakło tak dowódcom-decydentom jak i niestety załodze. Jak sądze po dzisiejszych wypowiedziach oficjeli, to pod "ten dywan" nasi zamiotą wszystko, łacznie z wypadkiem CASy w Maladze...Wypadkiem a nie katastrofą, bo załoga po "flame out'' na obu silnikach, wyladowała na plaży, gdyz na szczęscie nie podchodzili znad gór...Precision Approach Radar.
    Przestarzały system podejścia wg. wskazań ze wskaźnika radaru z osobnym wyswietlaniem położenia samolotu na ścieżce oraz centralnej pasa.
    Niegdyś wykonałem kilkadziesiąt takich podejsc. Nie wykonywałem podejśc w Mierosławcu, ale w Słupsku, Koszalinie, Wrocławiu, Zielonej Górze i na innych lotniskach wojskowo-cywilnych. Odczyt połozenia s-tu na scieżce-kierunku-korespodnencja z pilotem-ocena przez pilota zalecen kontrolera-wykonanie komend poprzez wychylenia sterów i weryfikacja tych działań przez zespół pilot-kontroler to 4X3 sekundy!!! Przy prędkości podejścia ok 130kt!!!
    Co ma wspólnego to precyzją mozecie ocenic sami. System został kilkanascie lat temu wycofany z lotnictwa cywilnego. Precyzja żadna podejscia, tylko olbrzymi stres dla kontrolera i załogi. Nie wiem jakie są minima do podejscia w/g PAR dla samolotów wojskowych teraz. Sa z pewnoscią duuuzo wyższe niz te 200ft dla ILS jakie były 9 minut przed podejsciem CASy, ponadto jak pisałem uprzednio, nad segmentem podejscia musiało byc duzo mniej-taka uroda terenów leśnych. Chcieli zejsc nizej aby zobaczyc ziemię, bo inaczej musieli by zrobic kolejnego "overshoota"i poleciec na alternate. Zobaczyli zbyt blisko i zbyt krótko...przy niskiej podstawie i silnym opadzie...nie mieli szans, akceleracja silników turbosmigłowych z idle do G/A to 3-4 sekudny!
    Taka jest moja wersja wydarzeń. Nie osądzam umiejetności załogi, moim zdaniem winien jest system szkolenia pilotów wojskowych. Nie wystarczy szkolenie u producenta, niezbędne jest po prostu doswiadczenie. Tego chyba zabrakło tak dowódcom-decydentom jak i niestety załodze. Jak sądze po dzisiejszych wypowiedziach oficjeli, to pod "ten dywan" nasi zamiotą wszystko, łacznie z wypadkiem CASy w Maladze...Wypadkiem a nie katastrofą, bo załoga po "flame out'' na obu silnikach, wyladowała na plaży, gdyz na szczęscie nie podchodzili znad gór...

  6. #6
    Awatar Yeah

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    HTZA

    Domyślnie

    w wikki jest tak bardzo skromie opisane

    http://en.wikipedia.org/wiki/Precision_Approach_Radar

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    jas - madrze piszesz. Jest to najbardziej logiczne wytlumaczenie na podstawie informacji zebranych do dzisiaj. Co do precyzji PAR - z reguly powinno byc porownywalne do Cat.I. choc moze sie roznic w zaleznosci od danej instalacji. Ciekawe jakie bylo ich 'alternate", jaka tam byla pogoda i czy mieli na to paliwo bo to by rzucilo swiatlo na ich podejmowanie decyzji?

  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Podejscie PAR stosuje sie jeszcze na kilku lotniskach cywilnych. Imho dobrze wykonane podejscie par jest calkiem niezlym rozwiazaniem, gdy nie ma innych alternatyw.

    Przykladowe podejscie PAR na 737NG KLIK
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie PAR=RSL

    Wiele razy słyszałem niegdys frazeologię lotniczą PAR (czyli RSL), na wojskowym wtedy lotnisku we Wrocławiu-Strachowice, "z tym kursem w lewo, z tym kursem w prawo"...
    I co bys zrobił z takimi "instrukcjami"?!
    Albo z "tym kursem" albo w "lewo"...albo w "prawo"...I tak u nich chyba pozostało...

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Zobacz jak to wygląda (jeszcze) współcześnie w lotnictwie cywilnym. Jak widac na zalaczonym obrazku efekty calkiem niezle.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Ja słyszałem też takie rzeczy i kontroler podawał w przypadku odchyleń kursu o ile stopni w którą skorygować.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jas
    akceleracja silników turbosmigłowych z idle do G/A to 3-4 sekudny!
    Taka jest moja wersja wydarzeń.
    Maly - OT - KAŻDE podejście na przyrządy, niezależnie czy to samolot cywilny czy wojskowy odbywa w/g podobnych zasad, a jedną z ŻELAZNYCH zasad jest stabilizacja. Polega to na tym, że poniżej pewnej wysokości, typowej dla poszczególnego typu samolotu MUSZĄ być spelnione pewne kryteria jak: stala prędkość, staly kąt ścieżki schodzenia - czyli podążanie np za ścieżką ILS ORAZ silniki muszą być zaciążone CZYLI NIE na idle!! WŁAŚNIE dlatego, że akceleracje silników jest duża! A dzięki temu, że nie POWINNY być na idle, akceleracja jest w zasadzie natychmiastowa i go-around nie jest problemem! Jeżeli pilot tego nie jest w stanie zrobić jego zas.... obowiązkiem jest odejście na drugi krąg. Niestety - to jest wojsko, jeszcze lecialo tylu ważniaków na dokladke tak więc wyobrażam sobie presję żeby się pokazać - inne priorytety. Teoretycznie, bo w/g mnie nic nie usprawiedliwia ciągnięcia kiepskiego podejścia czy poniżej minimów pogodowych na silę.
    A instruktorzy mówią - piloci dzielą się na: starych LUB brawurowych....
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    A instruktorzy mówią - piloci dzielą się na: starych LUB brawurowych....
    Sa starzy piloci i brawurowi piloci ale nie ma starych brawurowych pilotow

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Jakiego rzędu jest dokładność oceny wysokości przez radary PAR? Jakiego rzędu są minima do lądowania w podejściu PAR?

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    Jakiego rzędu jest dokładność oceny wysokości przez radary PAR? Jakiego rzędu są minima do lądowania w podejściu PAR?
    Minima sa typowe jak dla ILS Cat I. (to tez rzuca swiatlo na precyzje).
    Tutaj jest pokazany typowy obrazek z takiego radaru, to daje wizualne pojecie o precyzji:



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •