Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
Like Tree14Likes

Wątek: Temperatura wlotowa turbiny

  1. #1

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie Temperatura wlotowa turbiny


    Polecamy

    Witam,
    Czy ktoś posiada może wiedzę na temat wartości temperatury wlotowej turbiny (ITT) w różnych momentach pracy silnika odrzutowego? Np. podczas pracy na biegu jałowym albo w trakcie startu lub fazy rejsowej lotu.

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    ~500-760 w turbosmiglowym *C

  3. #3

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Dziękuję, chociaż bardziej interesuje mnie silnik turbowentylatorowy i nie ogólna wartość tej temperatury (bo to znam) a konkretnie w którym momencie jest większa lub mniejsza.

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Idle TGT masz już w około 30 sekund po uruchomieniu i wynosi około 70% maksymalnej TGT, kilka sekund wcześniej jak już kręci się sama masz peak do 80%


    generalnie średnia temperatura wzdłuż typowego turbofana wygląda tak

    w kompresorze wzrasta do około 250 stopni a to dlatego że ciśnienie tam rośnie (convergent duct)
    potem za komorą spalania podnosi się do 750 stopni ( flame temperature - temperatura płomienia ?jak to po polsku nazwać w komorze spalania może dojść i do 1600 stopni )
    potem przechodząc przez turbinę masz przekrój tzw divergent duct, no więc temperatura, ciśnienie i prędkość przepływu spada do około 500 stopni i taką temperaturę masz też w dyszy

  5. #5
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez losiu1238 Zobacz posta
    temperatury wlotowej turbiny (ITT)
    Temperatura wlotowa turbiny to bedzie raczej TIT (turbine inlet temperature).
    ITT to jest interstage turbine temperature i jest to temperatura pomiedzy stopniami turbiny.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 01-04-2014 o 00:26
    S.W.A.T and JonTichy like this.

  7. #7
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez losiu1238 Zobacz posta
    Dziękuję, chociaż bardziej interesuje mnie silnik turbowentylatorowy i nie ogólna wartość tej temperatury (bo to znam) a konkretnie w którym momencie jest większa lub mniejsza.
    Pytanie nr.1 - o którą turbinę pytasz.
    EGT jest wlotem do LPT i widać ją w kokpicie. Temperatura wlotowa do HPT jest jednym z ważniejszych parametrów wymiarujących silnik i cały jego cykl więc zakładam że o nią właśnie pytasz...

    W czasie take offu jest najwyższa (mniej więcej 2 razy większa w przeciętnym turbofanie z technologią HPT sprzed 20 lat niż kobuch napisał), w czasie cruise znacznie niższa, w czasie idle najniższa - to w sumie dość oczywiste...

    Generalnie liczby które podaje kobuch nie mają żadnego sensu (temperatura wylotowa przeciętnej w miare nowoczesnej sprężarki na luzie przekracza 1000F w czasie TO) jak również wykazuje podstawowe braki w termodynamice pisząc o zbieżnych i rozbieżnych ductach odpowiedzialnych za spadek temperatury. Temperatura płomienia w komorze jest również znacznie wyższa i nie ma większego znaczenia z punktu widzenia cyklu.

    A silnik sobie mierzy sobie sam kilka temperatur po drodze za pomocą mniej lub bardziej zwykłych termopar które wiszą we flopathie a które to idą do FADEC'a.

    Napisz co konkretnie chce wiedzieć bo pytanie zadałeś bardzo ogólnie.
    KZ

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Generalnie liczby które podaje kobuch nie mają żadnego sensu (temperatura wylotowa przeciętnej w miare nowoczesnej sprężarki na luzie przekracza 1000F w czasie TO) jak również wykazuje podstawowe braki w termodynamice pisząc o zbieżnych i rozbieżnych ductach odpowiedzialnych za spadek temperatury.
    Kobuch pewnie napisal to co przeczytal w ksiazce do ATPL wiec go tak nie win
    Z drugiej strony moze sobie ludzie uswiadomia jak wiedza potrzebna do zdania egzaminu ma sie do rzeczywistosci
    S.W.A.T likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    [...] w kompresorze wzrasta do około 250 stopni [...] potem za komorą spalania podnosi się do 750 stopni [...]
    Których stopni?

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    Idle TGT masz już w około 30 sekund po uruchomieniu i wynosi około 70% maksymalnej TGT
    70% czego? O procentach temperatury możemy mówić tylko w skali bezwzględnej. No, bo jeśli temperatura za oknem spadła z 20 stopni Celsjusza do -5 tychże to o ile procent spadła?

  10. #10
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    potem przechodząc przez turbinę masz przekrój tzw divergent duct, no więc temperatura, ciśnienie i prędkość przepływu spada
    Czuję się skonfundowany. Dawniej uczyli w szkole czteroklasowej, że jak się gazrurka zwenża to jest ciśnienie w dół, temperatura w dół a prędkość w górę, objętość w górę. A jak się rura rozdyma to prędkość w dół, objętość w dół a ciśnienie w górę i temperatura w górę. Ale to było za komuny i pewnie o ruskim gazociągu.

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    Czuję się skonfundowany. Dawniej uczyli w szkole czteroklasowej, że jak się gazrurka zwenża to jest ciśnienie w dół, temperatura w dół a prędkość w górę, objętość w górę. A jak się rura rozdyma to prędkość w dół, objętość w dół a ciśnienie w górę i temperatura w górę. Ale to było za komuny i pewnie o ruskim gazociągu.
    Skoro cos sie zweza to jak cisnienie moze isc dol?

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Suma cisnienia statycznego i dynamicznego jest stała, jesli się owa gazrurka zwęża to cisnienie statyczne maleje, a dynamiczne rośnie.
    Tak przynajmniej twierdził Bernoullie pod warunkiem oczywiscie, że substancja jest nieściśliwa.
    martineho and sprajt2 like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Suma cisnienia statycznego i dynamicznego jest stała, jesli się owa gazrurka zwęża to cisnienie statyczne maleje, a dynamiczne rośnie.
    Tak przynajmniej twierdził Bernoullie pod warunkiem oczywiscie, że substancja jest nieściśliwa.
    Ja wiem, wiem ale patrzac na przekroj silnika to w miesjcu, gdzie sie zweza to cisnienie rosnie za sprawa sprezarek.
    Pewnie stad te Wasze rozbieznosci. Jak juz wspomnialem to poziom wiedzy w ksiazkach do ATPL pomimo iz obszerny, jest bardzo ogolny.
    Tak przy okazji to powietrze chyba jest scisliwe?

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Nie ma substancji niescisliwej, ale wszystkie prawa tworzy się dla cieczy lub gazów idealnych.

    wiedza z książek do ATPL ma charakter ogólny, tłumaczy prawa, zasady i sposób działania, a nie budowę konkretnych urządzeń. Oczywiscie na egzaminach są czasami bardzo szczegółowe pytania np. o kolejności ekranów wyświetlanych po włączeniu napięcia w FMS na FMCDU samolotu Boeing 737-400, ale to są tylko wyjątki potwierdzające regułę.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Nie ma substancji niescisliwej, ale wszystkie prawa tworzy się dla cieczy lub gazów idealnych.

    wiedza z książek do ATPL ma charakter ogólny, tłumaczy prawa, zasady i sposób działania, a nie budowę konkretnych urządzeń. Oczywiscie na egzaminach są czasami bardzo szczegółowe pytania np. o kolejności ekranów wyświetlanych po włączeniu napięcia w FMS na FMCDU samolotu Boeing 737-400, ale to są tylko wyjątki potwierdzające regułę.
    No tak ale Ci co nurkuja to wiedza, ze powietrze w ich organizmie jest duzo bardziej scisliwe niz woda, ktora maja w komorkach i nie jest to pomijalna roznica
    Tak samo z silnikiem - mozesz tam po prostu "napchac" powietrza.
    Co do reszty to racja.

  16. #16
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Ja wiem, wiem ale patrzac na przekroj silnika to w miesjcu, gdzie sie zweza to cisnienie rosnie za sprawa sprezarek.
    Otoz to, poza tym starsze dlugie wielostopniowe sprezarki sa bardziej walcowe niz stozkowe na koncu.
    KZ

  17. #17
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    wiedza z książek do ATPL ma charakter ogólny, tłumaczy prawa, zasady i sposób działania, a nie budowę konkretnych urządzeń.
    Czad, w takim razie lepiej nie probowac uzywajac tej wiedzy zostac ekspertem na forum...
    KZ

  18. #18

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    No tak ale Ci co nurkuja to wiedza, ze powietrze w ich organizmie jest duzo bardziej scisliwe niz woda, ktora maja w komorkach i nie jest to pomijalna roznica
    Oj nie jest ale najciekawsze rzeczy dzieja sie dopiero przy gwaltownym rozprezaniu tego powietrza, szczegolnie we krwi
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  19. #19
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Skoro cos sie zweza to jak cisnienie moze isc dol?
    Ja tylko się odniosłem do zachowania gazu w konfuzorze opisanym przez kolegę Kobucha i chyba tylko dla prędkości poddźwiękowych.
    Swoją drogą temat był już tu wałkowany przy okazji zmian w podłogach bolidów Formuły 1.

  20. #20
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Czad, w takim razie lepiej nie probowac uzywajac tej wiedzy zostac ekspertem na forum...
    wystarczy że ją użyłem aplikując o pracę ( tej której podobno nie ma ha ha ha)

    btw.pytanie było ogólne to i odpowiedz jest ogólna.

    btw2 zagadka - to w ramach łamigłówki poprosimy fachowców żeby ładnie wyjaśnili jak to się dzieje, że w kompresorze przepływ powietrza jest wbrew naturze od NIŻSZEGO ciśnienia do WIEKSZEGO ?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •