Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 39 z 39
Like Tree18Likes

Wątek: Czy radiolatarnie są nadal używane we współczesnym lotnictwie?

  1. #21

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Miejscami instalują, nie jest to jakieś rozwiazanie masowe, nie jest to jakaś konkurencja dla GPS.
    psotter odpowiadał na pytanie Buashego dotyczące sytuacji w Polsce.

    Jeżeli chodzi o infrastrukturę, to w PL odeszliśmy już całkowicie od idei radiolatarni trasowych VOR czy NDB. Te które jeszcze zostały zapewne znikną w ciągu paru lat. W ich miejsce do obsługi podstawowego i niezależnego pokrycia radionawigacyjnego będą pracowały DME. W pobliżu lotnisk ich zagęszczenie będzie większe, aby zapewnić pokrycie na mniejszych wysokościach. DME generalnie są bardziej niezawodne, mniej podatne na zakłócenia, tańsze, a nawigacja obszarowa prowadzona w oparciu o nie - dokładniejsza.

    Powstało ostatnio stosunkowo dużo nowoczesnych radiolatarni DVOR/DME na lotniskach, zapewniane są przy ich użyciu podejścia instrumentalne zapasowe dla podejść według ILS i na pomocnicze kierunki lądowania. Części DME jednocześnie biorą udział w nawigacji trasowej.

    Jeżeli chodzi o drogi lotnicze, to w Polsce wszystkie są już od paru lat typu RNAV, zaprojektowane w oparciu RNP 5. Oficjalnie do osiągnięcia tej dokładności wystarczą stacje DME, ale przecież nikt nikomu nie zakazuje wykorzystania każdego innego źródła określania pozycji - GNSS, VOR, NDB, INS.
    MarcinSz likes this.

  2. #22
    gun
    gun jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    A ja mam takie pytanie. Do czego służy taka radioratalnia jak jest w Jędrzejowie? Wyjaśni mi to ktoś jak laikowi?

    Oraz gdzie znajdują się kontrolerzy lotów w Polsce i ilu ich jest, gdzie są anteny i jak to wszystko jest połączone?

  3. #23
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W Jędrzejowie stoi VOR, działa tak, jakbyś na żarówkę założył klosz mający 360 ponumerowanych otworów dookoła, taki promyczek nazywa się radial i służy do nawigacji, można celować w samą żarówkę albo lecieć po którymś z radiali. Do tego ma zamontowane DME, które umożliwia określenie odległości od tej radiopomocy ("po skosie").
    Kontrolerów w Polsce jest mniej więcej 439, chociaż nie wiem, czy wszystkie te licencje są ważne. Pracują tam, gdzie są lotniska (kontrolowane czyli mniej więcej to samo, co komunikacyjne), ale nie każdy z nich pracuje na wieży. Mniej więcej połowa pracuje w Warszawie, cześć z nich na wieży, część na zbliżaniu, pozostali w kontroli obszaru.
    Canonier, frik, atgoc and 4 others like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #24
    gun
    gun jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Chodzi mi o kontrole na wysokości przelotowych gdzie siedzą kontrolerzy? I np w Warszawie jest 1 antena i ona obejmuje całą Polskę radarem?

  5. #25
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Na pierwsze pytanie masz odpowiedź powyżej, na drugie pytanie odpowiedź brzmi: nie. Jedna antena nie wystarczy na kraj wielkości Polski i jest ich więcej.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #26
    gun
    gun jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    To gdzie one są i jak są połączone z kontrolerami?

  7. #27
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gun Zobacz posta
    i jak są połączone z kontrolerami?
    Kablami, albo światłowodami.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  8. #28

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    W Jędrzejowie stoi VOR[...]
    Dla ścisłości w Jędrzejowie od jakiegoś czasu nie ma już VORa JED. Zastąpił go mały kot.

  9. #29

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Pytanie, czy jedynie w sensie nawigacyjnym, czy też VOR też już jest wyłączony. KOTEK na mapach RNAV/STAR nie musi implikować natychmiastowego wyłączenia radiolatarni.

    Pozdrawiam, Adam

  10. #30
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gun Zobacz posta
    jak są połączone z kontrolerami?
    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Kablami, albo światłowodami.
    I radioliniami.
    Ostatnio edytowane przez atccontroller ; 11-09-2014 o 10:33
    frik likes this.
    Roger, roger, but say again.

  11. #31
    gun
    gun jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Dla ścisłości w Jędrzejowie od jakiegoś czasu nie ma już VORa JED. Zastąpił go mały kot.
    jaki kot?

    Może mi ktoś na zdjeciu albo mapie google pokazać jak wygląda taka antena radarowa do kontroli samolotów na przelotówce?

    Czyli kontrolerzy którzy kontrolują samoloty na wysokości przelotowej są w Warszawie? Gdzie? Ilu ich jest? A anteny gdzie się znajdują? I specjalnie dla tych anten są poprowadzone kable przez całą Polskę do Warszawy?
    To kiedy zrobili tą infrastrukturę i kosztowana była?

  12. #32

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gun Zobacz posta
    Może mi ktoś na zdjeciu albo mapie google pokazać jak wygląda taka antena radarowa do kontroli samolotów na przelotówce?
    Pan Jacek Ci pokaże i odpowie na chyba wszystkie Twoje pozostałe pytania, Lotnicze systemy nawigacyjne podstrona m.in. Radary

  13. #33

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Pytanie, czy jedynie w sensie nawigacyjnym, czy też VOR też już jest wyłączony. KOTEK na mapach RNAV/STAR nie musi implikować natychmiastowego wyłączenia radiolatarni.

    Pozdrawiam, Adam
    A jeśli zniknął w sensie nawigacyjnym, a nadal jest włączony to znaczy, że można używać?

  14. #34
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gun Zobacz posta
    jaki kot?
    waypoint o kodzie KOTEK
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  15. #35

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    A jeśli zniknął w sensie nawigacyjnym, a nadal jest włączony to znaczy, że można używać?
    Operacyjnie nie można, ale ciekawe czy da się ustawić jego częstotliwość i czy wskazania będą zbliżone do prawdziwych. Adam pewnie mówi o VOR w sensie fizycznym, a nie operacyjnym. I faktycznie pewnie sprzęt dalej tam jest, demontaż jakiś czas trwa. Zapewne też po jakimś czas wróci w tamtym miejscu DME JED (tak jak wróci LIN), ale o to już trzeba zapytać kogoś ze służby nawigacyjnej.

  16. #36
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    A jeśli zniknął w sensie nawigacyjnym, a nadal jest włączony to znaczy, że można używać?
    Nikt Ci nie zabroni w samolocie na radiu ustawic 115,6 - pytanie tylko po co?

  17. #37

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    [...]Adam pewnie mówi o VOR w sensie fizycznym, a nie operacyjnym. I faktycznie pewnie sprzęt dalej tam jest, demontaż jakiś czas trwa. [...]
    Faktycznie w sensie fizycznym być może nadal stoi. Swoją drogą ciekaw jestem jak wielu pilotów nie ma zielonego pojęcia o wycofaniu JED i się zdziwi w powietrzu? Przecież na mapach VFR cały czas jest widoczny (AIP VFR EPKA).

  18. #38

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To jest Fragment Lotniczej mapy Polski - ICAO 1: 500 000 i należy ją traktować jak fragment mapy dostępnej w sklepie - od momentu wydania mogło się coś zmienić.

  19. #39

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Nikt Ci nie zabroni w samolocie na radiu ustawic 115,6 - pytanie tylko po co?
    Dokładnie to miałem na myśli. Operacyjnie nie ma już VOR JED, ale w praktyce sygnał jakiś czas jeszcze "żył/żyje", bez gwarancji już jakości i obsługi.
    Stąd moje ironiczne nieco pytanie o kontekst zdania "w Jędrzejowie od jakiegoś czasu nie ma już VORa JED.".

    Pozdrawiam, Adam

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •