Jak ja uwielbiam czytać posty z nadmierną zawartością, wepchniętej na siłę lotniczej "grypsery".
Siedziałem w piątek na 2A i na wysokości OBI usłyszałem przez drzwi komunikat "Sink rate, sink rate" gdzieś na wysokości OBI (RWY15 - EPWA). Lądowanie nie różniło się zbytnio niczym od wszystkich spokojnych i nazwał bym je raczej jako normalne. W niektórych liniach piloci muszą raportować takie sytuacje, gdyż zapisane są i tak i odczytane będą z rejestratorów tzw. szybkiego dostępu QAR. W sumie nie obraziłbym się jakby zrobił Go Around - bo teoretycznie powinien, a ja jeszcze nigdy nie miałem :-) Czy w K2 też są takie zwyczaje i QARy są przeglądane i sprawdzane pod kątem takich zdarzeń. Podejście było skiepszczone i PF gonił GS z góry ?
Pitterek
Jak ja uwielbiam czytać posty z nadmierną zawartością, wepchniętej na siłę lotniczej "grypsery".
to jest chłopcze język fachowy na lotniczym forum a grypserę to znajdziesz "na dołku"
a lekcje na jutro odrobione
lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota
Na 15 jest podejście VOR-DME z 3,5 stopniową ścieżką, natomiast światła PAPI maja 3-stopniową ścieżkę. Tak to sobie ktoś w EPWA wymyślił.
W efekcie jak sie podchodzi na VORa to na wysokości MDA, widząc juz pas trzeba dogonić ścieżkę PAPI z góry. Jak ktoś sie przy tym zagapi to łatwo wygenerować "sink-rate"...
Ano dziękuję - rzeczywiście podejście jest specyficzne :-) poniżej objaśniam skróty z grypsery wrzucone na siłę :v
OBI- sklep budowlano remontowy
RWY15 - pas 15
QAR - Quick Acces Recorder
PF- Pilot Flying
GS - Glide Slope
PS. Z worów, papiów, ijelesów i emdełów się chłopaki tłumaczcie sami :P
Pitterek
Może pilot miał taki sygnał smsa w komórce.
haha - Behemot - a może to właśnie mi przyszedł SMS
A nie, przecież ja mam Terrain Ahead pull up :v
Pitterek
Na logikę wg VOR schodzisz po 3.5 stopniowej ścieżce. Z przybliżeniem wynikającym z zasady małego kąta (sin z=z, równa się z falą nad, czyli w przybliżeniu) , na 1000m odległości masz ~35m wysokości nad progiem pasa, na 2000m wysokość to ~70m itd. Dla świateł PAPI odpowiednio 3stopnie i wysokości 30m, 60m. Stąd przechodząc z VOR na wizualne w oparciu o PAPI, musisz "zanurkować" by wejść na ścieżkę PAPI. To tak najprościej jak się da.
Aha, proszę nie poprawiać przybliżeń Z punktu widzenia wyjaśnień nic nie wyjaśni, jeśli będzie np. 42 i 35m po dokładnym policzeniu
Pozdrawiam, Adam
EDIT: formalnie tam powinny być radiany oczywiście, czyli 3 stopnie daje ok. 52.5m, a 3.5st 61.2 m na każdy kilometr odległości. Ale jak pisałem zasady to nie zmienia. Zejście z VOR na PAPI wymaga zanurkowania.
Zakładki