Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 52
  1. #1
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie Jak to jest z tą orientacją?


    Polecamy

    Nad problemem tym zacząłem zastanawiac się, gdy oglądnąłem program o wypadku w którym zginął Kennedy. Chodzi mi o to , czy w czarną, ciemną noc pilot , który traci nagle wszystkie przyrządy (powiedzmy) , traci poczucie, czy leci w przechyle czy prosto, czy się zniża czy wznosi? Ogladałem też program, w którym doszło do katastrofy, gdzie przyczyną było zaklejenie rurki Pitota. Pomijając te wszystkie brzęczki , alarmy itp. w kabinie, trochę się zdziwiłem, że pilot nie był w stanie okreslić czy leci na granicy przeciągnięcia, czy też przekroczył szybkość maksymalną Tak sobie na chłopski rozum pomyślałem, że doświadczony pilot może się oprzeć na innych przesłankach, aby mniej więcej określić prędkość, lub określić czy się zniża, czy opada. Na marginesie, zastanawiałem się też dlaczego piloci nie poprosili o samolot, który określiłby ich wysokość itp lecąc obok? z tego co pamiętam dosyć długo utrzymywali sie w powietrzu. To jak to jest?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Poprosili o samolot.
    Poza tym lecieli w nocy, na oceanem, a lecieć mogli tylko na wyczucie i zginęli przez mały kawałek taśmy klejącej

  3. #3
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    lecieć mogli tylko na wyczucie
    Właśnie że z wyczuciem, według mnie, nie miało to dużo wspólnego

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    z tego co pamiętam dosyć długo utrzymywali sie w powietrzu
    Na tyle właśnie pozwoliła im intuicja i doświadczenie czy też pośrednia ocena prędkości i położenia. Potem brak punktów odniesienia staje się przeszkodą nie do przezwyciężenia (no bo niby do czego odnieść prędkość i wysokość?)
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    no bo niby do czego odnieść prędkość i wysokość
    Może to głupie co powiem, ale sobie pomyslałem, że piloci mogą po ustawieniu przepustnicy, odgłosie pracy silników, domyślić się czy lecą z przekroczoną prędkością maksymalną latając często wiedzą w jakiej pozycji są przepustnice i jakiej to mniej więcej odpowiada prędkości.Jak się mylę wyprowadźcie mnie z błędu. Co do wysokości nie mam jeszcze teorii.

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    Może to głupie co powiem, ale sobie pomyslałem, że piloci mogą po ustawieniu przepustnicy, odgłosie pracy silników, domyślić się czy lecą z przekroczoną prędkością maksymalną
    Przez jakiś czas na pewno, ale latać się na dłuższą metę tak nie da. Jak masz samochód to niby jest prościej, ale wierz mi, że jak swego czasu przez miesiąc jeździłem bez prędkościomierza to łatwo nie było, choć auto znałem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Koszęcin

    Domyślnie

    Nad problemem tym zacząłem zastanawiac się, gdy oglądnąłem program o wypadku w którym zginął Kennedy
    Nie wiem czy oglądaliśmy ten sam film ale gdy usłyszałem fakt że w owym feralnym locie Kennedy pilotował maszyne(ten typ) jako dowódca pierwszy raz to mnie zmroziło.Można spekulować o orientacji,silniku do tego fatalnych w owym czasie warunkach atmosferycznych to na uwage zasługujeą komentarze że syn Pana Prezydenta lubił w powietrzu pochuliganić!

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Jest wiele wypadkow gdy sprawny samolot sie rozbijal ze wzgledu na utrate orientacji zalogi w nocy, mimo ze wszystkie przyrzady dzialaly. Trudno sie wiec dziwic, ze w przypadku utraty wszelkich przyrzadow nawet najbardziej doswiadczona zaloga jest bezradna

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tak pare punktow na marginesie tego pytania:

    1. Wypadek mlodego JFK nic nie mial wspolnego z "utrata przyrzadow".
    2. Wcale nie musisz stracic "wszystkich" przyrzadow aby stracic panowanie nad samolotem. Czesto wystarczy stracic sztuczny horyzont.

    Jak pokazaly badania najbardziej doswiadczony pilot ktoremu pozostaly powiedzmy tylko szybkosciomierz i wysokosciomierz a straci sztuczny horyzont lub 'rate-turn' i dostanie sie w warunki porownywalne z 'czarnym pudlem' - maksymalnie utrzyma poziomy lot nie dluzej niz 5-8 minut po czym straci panowanie nad samolotem. Badania te siegaja lat 1929 - kiedy to amerykanski pilot wojskowy Jimmy Doolittle wykonal pierwszy w historii lot wylacznie wedlug przyrzadow.

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Bruksela

    Domyślnie

    O, a to ciekawe. W sumie wydawaloby sie, ze majac predkosciomierz, wysokosciomierz i kompas to juz mozna 'wszystko'... Dziwne.

  11. #11
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Czesto wystarczy stracic sztuczny horyzont
    Może również to głupio zabrzmi, ale czy nie można sztucznego horyzonyu czymś zastąpić?

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    czy nie można sztucznego horyzonyu czymś zastąpić?
    Mozna. Ten oto instrument jest uwazany ze moze zastapic sztuczny horyzont. Instaluje sie go w niedrogich samolotach GA (Cessna 152,172...). Problem w tym ze nawet z tym instrumentem wielu pilotow sie rozbijalo. Najlepiej miec zdublowane sztuczne horyzonty. Dlatego w nowych Cirrusach czy Lancairach raczej juz tego instrumentu nie zobaczysz.

  13. #13
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Mozna. Ten oto instrument jest uwazany ze moze zastapic sztuczny horyzont.
    Dzięki, jeszcze małe pytanie. Czy pilotów szkoli sie na okoliczność utraty podstawowych przyrządów?

  14. #14
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    tak

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Kontrolerów też
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Kontrolerów też
    Skąd kontroler w takich przypadkach ma dane, rozumiem ,że część dostarcza mu radar? są jakieś inne sposoby ustalenia parametrów lotu , gdy samolot ma problemy?

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie każdy kontroler ma radar, zresztą nie jest on niezbędny do zapewnienia kontroli.
    Tak naprawdę niezbędne są: zegarek, kartka i długopis. Może się przydać radio
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    Czy pilotów szkoli sie na okoliczność utraty podstawowych przyrządów?
    Tylko na okolicznosc utraty przyrzadow kiedy pilot ma szanse w danej sytuacji. Naprzyklad szkoli sie pilotow jak poslugiwac sie turn-and-bank (ten u gory) jak straca sztuczny horyzont. Nikt naprzyklad nie szkoli na okolicznosc utraty i sztucznego horyzontu i turn-and-bank bo w warunkach IMC nie masz wtedy szansy.

  19. #19
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Nie każdy kontroler ma radar
    Boszszsz... powiedz gdzie tak jest? czy chodzi tu o mniejsze lotniska? nie wiem...aeroklubowe na przykład? kiedy radar już jest wymagany? Pozdro.

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Prawdziwy pilot powinien też wiedzieć, co to jest "rate one" w zakręcie na wypadek utraty busoli.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •