Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar lotnik777

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie Kiedy samolot musi zrzucić paliwo?


    Polecamy

    Witam
    Założymy, że Boeing 767 startuje z Warszawy do Chicago w pełni załadowany, pełne zbiorniki paliwa. No, ale po starcie okazuje się, że coś jest nie tak i samolot musi wrócić szybko z powrotem na EPWA. I tu moje pytanie: czy zanim samolot ten będzie mógł od razu wrócić na lotnisko czy najpierw będzie musiał zrzucić paliwo? Słyszałem, że z pełnymi zbiornikami paliwa samolot jest zbyt ciężki żeby zaraz po starcie wylądować, podwozie mogłoby nie wytrzymać.
    A na przykład druga sytuacja to lot ATR42 na tracie EPWA-EPLL. Mały samolot, krótka trasa. I tak samo okazuje się, że zaraz po starcie z Warszawy samolot musi wylądować spowrotem. Czy też będzie musiał zrzucać paliwo? Bo mi się wydaje, że na tak krótkiej trasie nie będzie pełnych zbiorników paliwa i samolot mógłbym spokojnie zaraz po starcie próbować wylądować.
    I jescze jedno pytanko to gdzie te zruty paliwa się odbywają? Bo ktoś mi kiedyś powiedział, że nad lasami Ale mi się w to coś nie chce wierzyć
    Z góry dzięki za odpowiedzi!

  2. #2
    Awatar Mateusz Janiec

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie Re: Kiedy samolot musi zrzucić paliwo?

    Cytat Zamieszczone przez lotnik777
    Witam
    Założymy, że Boeing 767 startuje z Warszawy do Chicago w pełni załadowany, pełne zbiorniki paliwa. No, ale po starcie okazuje się, że coś jest nie tak i samolot musi wrócić szybko z powrotem na EPWA. I tu moje pytanie: czy zanim samolot ten będzie mógł od razu wrócić na lotnisko czy najpierw będzie musiał zrzucić paliwo? !
    Samolot ten musi zrzucić paliwo (na wyznaczonym terenie) zanim wróci na Okęcie. W innym przypadku podczas podejścia do lądowania ciężar (paliwo), mógłby sprawić, że samolot w chwili lądowania złamałby się na pół. Jeśli samolot nie jest odpowiednio obciążony paliwem to spokojnie może wylądować. Zrzucanie paliwa najczęście odbywa się nad terenami niezabudowanymi np. morze, ocenan, jezioro, czy nawet las.
    Audi RS7 '16 4.0 TFSI 720KM/800NM.
    Aer Lingus - Simply unbeatable!
    Aer Lingus - This is not just an airline, this is Aer Lingus!
    Aer Lingus - Reaching for new heights!

  3. #3
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    Z tego co wiem to kolo lotnisk sa wyznaczone specjalne obszary do zrzutu paliwa.Jak na Zmiennikach .Gorzej bywa np na Heathrow.Za duza zabudowa dookola to i samolot musi odejsc troche dalej

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    767 w locie z Warszawy do Chicago nie bedzie mial pelnych zbiornikow paliwa. I nie wszystkie egzemplarze lotowskie AFAIK maja takie instalacje.

    Samoloty typu 737, A320 czy tym bardziej ATR nie maja takich instalacji, wiec nie ma o czym mowic.

    Zrzucanie paliwa odbywa sie w wyznaczonych strefach, chyba ze nie ma mozliwosci lub czasu na dolot do strefy - wtedy moze sie rowniez odbyc w czasie lotu po trasie.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    A jak szybko zrzuca się takie paliwo? i czy można tony pasażerów przeliczać na tony paliwa skoro chodzi o wagę? to zn że np jeśli leci prawie pusty to może zrzucić mniej? w końcu takie 200 osób to jakieś 10-12 ton;-)

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    kazdy samolot ma wyznaczona maksymalna mase do ladowania. w przypadku samolotow klasy atr, a320 czy b737 masa samolotu z pelnymi zbiornikami jest mniejsza niz maksymalna masa do ladowania. b767 zalane i zapakowane na full przekraczaja juz maksymalna mase do ladowania. wtedy, w zaleznosci od typu, pozostaje zrzut w strefie/po trasie lub wypalenie paliwa po trasie/w holdingu

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wydaje mi się (to dobre określenie - nie wiem, ale wydaje mi się), że na stan zbiorników może też mieć wpływ przyczyna awaryjnego lądowania. Jeżeli jest to np. porwanie samolotu, albo coś innego co nie grozi pożarem* to pewno wystarczy zrzucić lub wypalić tyle aby masa samolotu stała się mniejsza niż masa maksymalna do lądowania. Jednak jeżeli jest np. ryzyko pożaru (np. niedziałające podwozie) to bym obstawiał, że warto spuścić/spalić najwięcej jak tylko się da.
    Piotr

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    a czy są przestrzegane miejsca zrzutu paliwa, które widnieją w AIP A.D. 1.4??? z dokumentu wynika, że faktycznie są to miejsca zalesione i tam należy dokonywać uzgodnionego zrzutu. z drugiej zaś strony, widać jakby te strefy zaprojektowane były tylko dla EPWA, a co z resztą lotnisk???

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    jesli nie ma sytuacji naglacej, to zrzut powinien byc wykonany w strefie opublikowanej w AIP. w praktyce dokonuje sie go w locie po trasie. nie sa to czeste przypadki. poza tym, jesli juz nalezy zrzucac paliwo, to sprawa dotyczy raczej duzego samolotu, a te kieruje sie najczesciej do wawy ze wzgledu na dostepnosc innego sprzetu.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zasieki1
    jesli nie ma sytuacji naglacej, to zrzut powinien byc wykonany w strefie opublikowanej w AIP. w praktyce dokonuje sie go w locie po trasie. nie sa to czeste przypadki. poza tym, jesli juz nalezy zrzucac paliwo, to sprawa dotyczy raczej duzego samolotu, a te kieruje sie najczesciej do wawy ze wzgledu na dostepnosc innego sprzetu.
    A dokładnie zawsze dokonuje się go w strefie, o ile nie ma sytuacji naglącej.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Kiedy samolot musi zrzucić paliwo?

    Cytat Zamieszczone przez lotnik777
    Mały samolot, krótka trasa. I tak samo okazuje się, że zaraz po starcie z Warszawy samolot musi wylądować spowrotem. Czy też będzie musiał zrzucać paliwo?
    Male samoloty maja z reguly maksymalna mase startowa taka sama jak maksymalna mase ladowania i dlatego moga od razu ladowac. Przez 'male' rozumiem samoloty klasy nieduzego bizjeta lub jakis prywatny turboprop i wszystkie samoloty z tlokowymi silnikami.

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zasieki1
    w przypadku samolotow klasy atr, a320 czy b737 masa samolotu z pelnymi zbiornikami jest mniejsza niz maksymalna masa do ladowania
    To po co w takim razie np. w A320 procedura do lądowania powyżej MLW?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    a jak wyglada ta procedura?

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Cytat Zamieszczone przez zasieki1
    w przypadku samolotow klasy atr, a320 czy b737 masa samolotu z pelnymi zbiornikami jest mniejsza niz maksymalna masa do ladowania
    To po co w takim razie np. w A320 procedura do lądowania powyżej MLW?
    Przeciez nie mowil nic o paxach i cargo.

  15. #15
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    czy zrzucane paliwo dociera do powierzchni ziemi jako ciecz, czy wczesniej zdazy odparowac?

  16. #16
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Ale można to było zrozumieć w taki sposób, że w A320 MTOW=MLW.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Już pisałem o tym na (być może na starym) forum ale widzę, że przycisk SZUKAJ parzy...
    Koledzy wspomnieli, że nie każdy samolot ma instalacje do zrzutu paliwa i występuje ona tylko w większych samolotach. W LOTowskich 767 tylko w jednej wersji 200 lub 300 - dokładnie nie pamiętam, dostępu do źródła nie mam (kolega lata). Np, A330 mają taką instalację, najczęściej 200, bo biorą go więcej, ale zależy to od linii!! Bo już np. żadna 330 w QA zrzutu NIE MA! Pisałem już poprzednio, że każdy samolot w sytuacji awaryjnej MOżE wylądować z masą WIĘKSZĄ od maks. masy do lądowania przy zastosowaniu wspomnianej procedury Overweight landing. Tak więc to przełamanie... Przecież to oczywiste, że jak się np. samolot pali to trzeba lądować ASAP niż wypalać paliwo, bo się można... spalić! Po takim lądowaniu konieczny jest przegląd specjalny określany praktycznie indywidualnie dla konkretnego przypadku.
    W A320 (i w zasadzie w większości samolotów porównywalnych i oczywiście większych) MTOW jest większa od MLAW i to sporo - 77t vs. 66t - to dla naszych 320tek.
    A procedura Overw. to w sumie pilnowanie jak najmniejszej (oczywiście - dopuszczalnie!) możliwej prędkości lądowania i pilnowanie prędkości pionowej podczas przyziemienia.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18
    Awatar Dreamliner

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPWA (niegdyś EPBY)

    Domyślnie

    Zrzut paliwa może być dokonany albo nad określonym obszarem, lub jeśli samolot jest w miarę wysoko, to praktycznie gdziekolwiek. Otóż paliwo lotnicze silnie wiąże się z powietrzem, przez co powyżej mniej więcej polskiej transition altitude (nie pamiętam jaka to była dokładniej wysokość zrzutu, ale raczej w granicach 2000m, czyli coś trochę powyżej tych 6000ft, czyli TA nad Poską) paliwko po prostu wyparuje i już nie dociera do ziemi. Inną sprawą jest to, że na większych wysokościach jest prawie niemożliwym określenie miejsca, nad którym dokładnie się samolot znajduje w linii prostej, pionowej. Czy to las, czy to pole to już tam się aż tak nie liczy, bo po
    prostu tego nie idzie określić, zresztą po co, jeśli paliwo i tak wyparuje.

    No a inną sprawą już jest to, że na przykładowy lot, który podał autor tematu, 767 nie będzie zatankowany "do pełna" bo nie ma takiego powodu, żeby był.

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    KTW

    Domyślnie

    czy ktoś wie gdzie taka strefa zrzutu paliwa jest dla EPKT ?
    EPKT Spotter
    Nikon D2Hs; D300 + grip; Tamron 17-50 f2.8; 28-75 f2.8; Nikkor 70-200 f2.8 VR, Nikkor 50 f1.4

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    ais.pata.pl/aip, AD 1.4


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •