Mam pytanie bo znajomy mówił ,żę samoloty muszą startować i lądować pod wiatr !. Mi się to nie wydaje prawdą, bo z wiatrem też chyba mogą, a jeśli pomogą sobie klapami to wyjdzie na jedno. Nie wiem czy mam racje prosze o odpowiedzi.
pytania boldem
Jessica Watson
http://www.jessicawatson.com.au/
Mam pytanie bo znajomy mówił ,żę samoloty muszą startować i lądować pod wiatr !. Mi się to nie wydaje prawdą, bo z wiatrem też chyba mogą, a jeśli pomogą sobie klapami to wyjdzie na jedno. Nie wiem czy mam racje prosze o odpowiedzi.
pytania boldem
A jednak mają:Zamieszczone przez ślepowron
http://www.airliners.net/open.file/0072346/L/
http://www.airliners.net/open.file/0191205/L/
Hmm, czyżby pojawiło się zapotrzebowanie na FPP w dziale Lotnictwo wojskowe?
EDIT:
Taki KC-135 ma dodatkowe zbiorniki z systemu tankowania podłączone do instalacji paliwowej, więc sam też może korzystać z tego paliwa. Ale, jak już wcześniej napisałem, mają też możliwość (choć w przypadku KC-135 nie wszystkie wersje), pobierać paliwo także z innych "latających cystern", co może być wykorzystywane np. przy przebazowaniach (daje to jednocześnie w takim przypadku możliwość zaopatrywania w paliwo innych samolotów). Warto przy tym wiedzieć, że samoloty te nie są w całości "wypełnione" tą instalacją, która jest umieszczona pod podłogą ładowni. Pozostała część jest wykorzystywana jako normalna przestrzeń ładunkowa.Zamieszczone przez Ksebki
To jest jednak temat raczej niezbyt pasujący do Lotnictwa cywilnego, więc może warto to wydzielić i przenieść we właściwe miejsce?
Tak by się nie dało latać Samoloty lądują i startują pod wiatr. To taka generalna zasada, od której jednak istnieje wiele wyjątków, np. lepiej wyposażony inny kierunek lądowania (czyli lądowanie z wiatrem, ale za to w ILSie).Zamieszczone przez 6182
W przypadku wiatrów bocznych i jednego pasa, lądowania są tam, gdzie lotnisko ma ILS. Ogólnie np. w Polsce rzadko piloci przyziemiają Wizualnie. Prawie zawsze lecą tam, gdzie dostępny jest sygnał ILS. Jak się mylę, to mnie poprawcie.
Jessica Watson
http://www.jessicawatson.com.au/
Słyszałem o czymś takim jak "TRYMOWANIE" może mi ktoś pomóc i wyjasnic czy w lotnictwie jest takie pojęcie i co ono oznacza ??.
pytania boldem
Ta zasada ma wazne podloze. Po prostu jak startujesz/ladujesz pod wiatr zuzywasz mniej pasa startowego wiec w 99% tak sie robi.Zamieszczone przez radian
Jak sa inne powody (ILS, pochylenie pasa, itp) i trzeba ladowac/startowac z wiatrem to liniom lotniczym nie wolno startowac/ladowac jak sila wiatru przekracza 10 kts.
[ Dodano: Nie 11 Lut, 2007 11:32 ]
Trim to urzadzenie do zwalniana sil na wolancie. Jakbys nie mial tryma to sily aerodynamiczne na stateczniku poziomym moglyby spowodowac ze musilabys sie strasznie silowac z wolantem (sily pchania lub ciagniecia). Jak "trymujesz" to redukujesz te sily do zera i osiagasz nowy punkt "zerowy".Zamieszczone przez michalszw
[ Dodano: Nie 11 Lut, 2007 11:33 ]
no to zagiales mnieZamieszczone przez michals
[ Dodano: Nie 11 Lut, 2007 11:38 ]
Nie, to nie jest tak. Przyziemianie nie ma nic wspolnego z tym czy tam jest ILS czy nie. Nawet przy CatII ILS w momencie przyziemienia masz widocznosc. Moze zamiast przyziemienia chodzilo ci o cale podejscie.Zamieszczone przez clmisiu
Sorry Ślepowron, po prostu nie chciałem powtarzać ciągle słowa lądowanie. Widzę, że to większy błąd niz myślałemZamieszczone przez ślepowron
Jessica Watson
http://www.jessicawatson.com.au/
"Ladowanie" to na moj gust prawie to samo co "przyziemienie", nie widze wielkiej roznicy - powiedzmy jest to ostatnie 15 sekund lotu. Zawsze lepiej jest uzywac "podejscie" (po angielsku approach) bo to rzeczywiscie moze byc ILS, wizualne, itp. Podejscie trwa 4-5 minut.Zamieszczone przez clmisiu
W którym momencie włączane są silniki w samolotach pasażerskich?? W artykule Centralwings'a napisali, że po załadowaniu paxów i zamknięciu drzwi. Jednak ostatnio jak byłem w Dublinie to przy wchodzeniu do maszyny turbiny się kręciły.
Jessica Watson
http://www.jessicawatson.com.au/
Turbiny potrafia sie krecic przed wlaczeniem silnikow.Zamieszczone przez clmisiu
Silniki typowo sie wlacza w trakcie push-back.
Uzupełniając odpowiedź ślepowrona powiem jako ciekawostkę, że którymś z najnowocześniejszych silników (niestety nie pamiętam którego to dotyczyło, ale chyba GE do 777ER) łopaty wirnika mogą się kręcić z rozpędu po wyłączeniu ponad 1,5h!Zamieszczone przez clmisiu
________________________________________
Pozdrawiam, Krzysiek.
"If you need a machine and don't buy it, then you will ultimately find that you have paid for it and don't have it" - courtesy of Henry Ford.
Czy można to rozumieć jako regulację siły wspomagania pozwalającą "wyczuć" samolot?Zamieszczone przez ślepowron
A do czego służą trymery na krawędziach spływu?
pytania boldem
Czy samoloty mają jakiś odpowiednik kluczyka w stacyjce samochodu zabezpieczający go przed użytkowaniem przez osoby niepowołane?
Raczej chyba zle porowanie. Bez trymu nie moglbys prawie latac lub latanie byloby tak pracochlonne zebys wychodzil z samolotu caly spocony. Wyobraz sobie ze ktos ci kaze trzymac naprezona sprezyne i potrzebujesz na to 15 kg sily. Po 5 minutach juz masz tego dosyc i znajdujesz odpowiednie drewniane pudelko i wsadzasz ta sprezyne do srodka tak ze jest naprezona a ty mozesz odetchnac. Problem rozwiazales. Na tym wlasnie polega trym. Jest to urzadzenie czysto mechaniczno-aerodynamiczne (nawet najmniejsze Cessna je ma), nie ma tu zadnej hydrauliki, zadnego "wspomagania".Zamieszczone przez saab900
[ Dodano: Nie 11 Lut, 2007 13:39 ]
Duze samoloty pasazerskie nie maja zadnego "kluczyka". Male tak. Jak nie jestes pilotem to nawet jakbys mial kluczyk to raczej nigdzie nie polecisz.Zamieszczone przez Ksebki
Dobry wieczór, witam wszystkich na forum! Mam nadzieję, że będzie tu równie ciekawie, jak na tym starym.
Pytanie częściowo wiążące się z poprzednim. Mowa oczywiście o dużych samolotach cywilnych.
Często na zdjęciach można zobaczyć je z zamkniętymi drzwiami, gdy wewnątrz nikogo nie ma. Jak więc zamykane są drzwi "od zewnątrz"? Czy istnieje do tego celu jakiś odpowiednik samochodowego kluczyka, którym potem takie drzwi mogłaby otworzyć uprawniona osoba?
Chyba nic takiego nie ma. Do takiego samolotu nawet nie podejdziesz na odlegolsc 20 m a wiec po co kluczykiZamieszczone przez Vizact
Natomiast tu masz prawdziwa historyjke jak pilot ukradl sobie jet-a (Cessna Citation) za $7 mln ktorym sobie po polnocy polecial do innego miasta aby polatac razem z kumplami. Jakkolwiek gosc jest pilotem to nie mial uprawnien na Citation. Zrobil wszystko po polnocy bo nie tylko latwiej sie bylo zblizyc do samolotu ale wieza kontrolna nie dzialala. Facet podobno ma cala przeszlosc "znikania" z samolotami. Rano wlasciciel samolotu przyszedl na lotnisko i go nie znalazl - znaleziono samolot na lotnisku w innym stanie. Nie wiem jak jego proces sie skonczyl ale pewnie FAA zawiesila mu licencja na dobre.
http://www.news4jax.com/news/5100473...0425&qs=1;bp=t
Zgadza sie. Jakkolwiek kreci sie z wiatrem tylko czesc zewnetrzna (a wiec wentylator 'fan') - to co widzisz, czyli pierwszy stopien. Drugi stopien kompresora/turbiny sie nie kreci gdyz tam sa duze wieksze opory spowodowane polaczniem walu z 'gear box'. Ktos kiedys napisal na airliners.net ze potrzeba by huraganowego wiatru aby zakrecil drugim stopniem.Zamieszczone przez psotter
Moze glupie pytanie :P , ale:
Czy kiedy linia 'wypozycza' samolot innemu przewoznikowi, to daje tylko maszyne, czy 'wypozycza' tez zaloge?
Pozdr,
MH
Zakładki