Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree19Likes
  • 1 Post By N077GL
  • 2 Post By wara
  • 3 Post By thewho
  • 6 Post By kobuch
  • 7 Post By bedrzich

Wątek: Nastawianie HDG

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie Nastawianie HDG


    Polecamy

    Witam. Mysle ze niewiele osob zastanawia sie nad tym o czym napisze ale moze jednak ktos mi podpowie.
    Zauwazylem ze podczas staru kiedy pilot leci z reki i wykonuje zakret to drugi pilot zmienia kurs hdg mimo ze kolega steruje recznie.Z tego co widzialem nie dzieje sie tak w airbusach(jesli sie myle poprawcie mnie).Teraz moje pytanie,dlaczego piloci tak robia??Mysle ze 1. Gdyby nagle musieli wlaczyc autopilota samolot powinien pozostac na aktualnym kursie 2. jest to wizualna pomoc dla sterujacego pilota. W airbusie tak nie ma bo nawet jak pilot skreca z reki a drugi nagle uruchomi hdg to uaktywni sie on na aktualnym kursie samolotu. To sa moje odpowiedzi , jestem samoukiem i z prawdziwym lataniem nie mam nic wspolnego wiec jesli sie myle to mnie naprostujcie. Pozdrawiam z Krakowa.

  2. #2
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    A gdzie to zauważyłeś? Podaj linka do filmiku :-)
    Pitterek

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    Teraz moje pytanie,dlaczego piloci tak robia?
    Ogladales 100 video i za kazdym razem widziales to samo - piloci tak tobia?
    Ciekawe, ja widocznie ogladalem ten 101 video na ktorym tego nie robia (Boeing).
    Maciey likes this.

  4. #4
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Niektórzy lubią mieć kurs MCP w zgodzie z aktualnym. W Airbusie po wciśnięciu gałki hdg sam się ustawia aktualny kurs, więc nie ma takiej potrzeby.

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2013

    Domyślnie

    Żeby mogli lecieć za FD .

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Nie chce mi sie wklejac 100000 linkow dlatego pierwszy z brzegu
    http://www.youtube.com/watch?v=3XG_XWWUPwc
    malo tego zauwazylem ze nawet na przelotowej jak maszyna robi zakret to piloci przestawiaja HDG mniej wiecej na aktualny kurs maszyny

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Na przelotowej na 99% zakręt robi autopilot. Na zacytowanym filmie wyjątkowo długo lecą w łapach, nie wiem czemu, ale HDG kręcą, żeby mieć elegancką kreseczkę nowego headingu na telewizorze, w którą można celować. Mam znajomego, który by to nazwał typowym "loss of basic flying skills".

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    zgadza sie na przelotowej zakret robi L Nav ale w boeingach mimo wszystko tez nastawiaja HDG zeby mniej wiecej zgadzalo sie z aktualnym kursem sterowanym l nav

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Można to nazwać "sprzątaniem kokpitu", ni razi w oczy gdy HDG jest ustawiony w innym kierunku
    N077GL and DC-10-30ER like this.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samotnik Zobacz posta
    Mam znajomego, który by to nazwał typowym "loss of basic flying skills".
    Po takim teksie to o Twoim znajomym mozna powiedziec, ze nie ma "basic knowledge" o lataniu w IFR i autopilocie
    N077GL, saturn5 and DC-10-30ER like this.

  11. #11
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Dostaje polecenie, skręć w prawo kurs 330 i ustawia na pokrętle :v
    Pitterek

  12. #12
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samotnik Zobacz posta
    Mam znajomego, który by to nazwał typowym "loss of basic flying skills"
    tez mam takich znajomych

    z reguly mozna ich poznac po tym, ze wszystko to co nie jest CAVOK to jest dla nich "hard condition, better stay home, mate !"

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Widze, że znajomi nie potrafią przekazać podstawowych rzeczy... Eeech...
    Po kolei - ND w Boeingu i Airbusie jest INACZEJ zorganizowane - górny indeks na wpyświetlaczu (indeks "zero") w Boeingu jest ustawiony na TRK - track (najczęściej Magnetic, może być True), a w Airbusie na HDG - heading i stąd wynika PODSTAWOWA różnica w posługiwaniu sie HDG bugiem!! Kiedy leci sie w LNAV na Boeingu przestawia się HDB bug aby: go... znać (w razie zapytania przez ATC!) a ponadto w przypadku nagłej komendy do zmiany kursu z trasy na zadany kurs samolot skręcił w... pożądanym kierunku! A mimo to sie zdarza, że zamiast np. w lewo samolot kręci w prawo - klasyka... W Airbusie lecąc w LNAV okienko kursu (HDG) jest zamknięte, a kurs to to, co jest na górze wskaźnika ND. W przypadku potrzeby użycia HDG - pull and turn - czyli pociągnij i zakręć - w pożądana stronę. Ot i cała filozofia i dlaczego w Airbusie się nie kreci i nie naciska!
    thewho, Jerry, frik and 4 others like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Bedrzich w zasadzie wszystko wyjaśnił, ale
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    górny indeks na wpyświetlaczu (indeks "zero") w Boeingu jest ustawiony na TRK - track (najczęściej Magnetic, może być True)
    tak jest pewnie w tych dużych B, natomiast w 737 zależy od konfiguracji, może być track up albo heading up.

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Bedrzich w zasadzie wszystko wyjaśnił, ale

    tak jest pewnie w tych dużych B, natomiast w 737 zależy od konfiguracji, może być track up albo heading up.
    OK, sprecyzujmy więc - jest to OPCJA LINII (tzw. Pin Option) tym niemniej na wszystkich Boeingach na ktorych latalem (LOT, QA, Chiny) tak bylo (i jest) jak napisalem! Co nie oznacza oczywiscie opcji indywidualnej linii lotniczej z HDG...
    Ale w Airbusach było to tylko z HDG i szczerze mówiąc nie słyszałem o innej opcji, żadnego przycisku do uzgadniania HDG nie ma! Ma to Embraer ZTCW. Ale nie byłem wszedzie, wszystkiego nie widziałem!
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 02-01-2015 o 23:41
    Pozdrawiam!
    Piotr

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •