A gdzie to zauważyłeś? Podaj linka do filmiku :-)
Witam. Mysle ze niewiele osob zastanawia sie nad tym o czym napisze ale moze jednak ktos mi podpowie.
Zauwazylem ze podczas staru kiedy pilot leci z reki i wykonuje zakret to drugi pilot zmienia kurs hdg mimo ze kolega steruje recznie.Z tego co widzialem nie dzieje sie tak w airbusach(jesli sie myle poprawcie mnie).Teraz moje pytanie,dlaczego piloci tak robia??Mysle ze 1. Gdyby nagle musieli wlaczyc autopilota samolot powinien pozostac na aktualnym kursie 2. jest to wizualna pomoc dla sterujacego pilota. W airbusie tak nie ma bo nawet jak pilot skreca z reki a drugi nagle uruchomi hdg to uaktywni sie on na aktualnym kursie samolotu. To sa moje odpowiedzi , jestem samoukiem i z prawdziwym lataniem nie mam nic wspolnego wiec jesli sie myle to mnie naprostujcie. Pozdrawiam z Krakowa.
A gdzie to zauważyłeś? Podaj linka do filmiku :-)
Pitterek
Niektórzy lubią mieć kurs MCP w zgodzie z aktualnym. W Airbusie po wciśnięciu gałki hdg sam się ustawia aktualny kurs, więc nie ma takiej potrzeby.
Żeby mogli lecieć za FD .
Nie chce mi sie wklejac 100000 linkow dlatego pierwszy z brzegu
http://www.youtube.com/watch?v=3XG_XWWUPwc
malo tego zauwazylem ze nawet na przelotowej jak maszyna robi zakret to piloci przestawiaja HDG mniej wiecej na aktualny kurs maszyny
Na przelotowej na 99% zakręt robi autopilot. Na zacytowanym filmie wyjątkowo długo lecą w łapach, nie wiem czemu, ale HDG kręcą, żeby mieć elegancką kreseczkę nowego headingu na telewizorze, w którą można celować. Mam znajomego, który by to nazwał typowym "loss of basic flying skills".
zgadza sie na przelotowej zakret robi L Nav ale w boeingach mimo wszystko tez nastawiaja HDG zeby mniej wiecej zgadzalo sie z aktualnym kursem sterowanym l nav
Można to nazwać "sprzątaniem kokpitu", ni razi w oczy gdy HDG jest ustawiony w innym kierunku
Dostaje polecenie, skręć w prawo kurs 330 i ustawia na pokrętle :v
Pitterek
Widze, że znajomi nie potrafią przekazać podstawowych rzeczy... Eeech...
Po kolei - ND w Boeingu i Airbusie jest INACZEJ zorganizowane - górny indeks na wpyświetlaczu (indeks "zero") w Boeingu jest ustawiony na TRK - track (najczęściej Magnetic, może być True), a w Airbusie na HDG - heading i stąd wynika PODSTAWOWA różnica w posługiwaniu sie HDG bugiem!! Kiedy leci sie w LNAV na Boeingu przestawia się HDB bug aby: go... znać (w razie zapytania przez ATC!) a ponadto w przypadku nagłej komendy do zmiany kursu z trasy na zadany kurs samolot skręcił w... pożądanym kierunku! A mimo to sie zdarza, że zamiast np. w lewo samolot kręci w prawo - klasyka... W Airbusie lecąc w LNAV okienko kursu (HDG) jest zamknięte, a kurs to to, co jest na górze wskaźnika ND. W przypadku potrzeby użycia HDG - pull and turn - czyli pociągnij i zakręć - w pożądana stronę. Ot i cała filozofia i dlaczego w Airbusie się nie kreci i nie naciska!
Pozdrawiam!
Piotr
OK, sprecyzujmy więc - jest to OPCJA LINII (tzw. Pin Option) tym niemniej na wszystkich Boeingach na ktorych latalem (LOT, QA, Chiny) tak bylo (i jest) jak napisalem! Co nie oznacza oczywiscie opcji indywidualnej linii lotniczej z HDG...
Ale w Airbusach było to tylko z HDG i szczerze mówiąc nie słyszałem o innej opcji, żadnego przycisku do uzgadniania HDG nie ma! Ma to Embraer ZTCW. Ale nie byłem wszedzie, wszystkiego nie widziałem!
Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 02-01-2015 o 23:41
Pozdrawiam!
Piotr
Zakładki