Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree4Likes
  • 2 Post By Behemot
  • 2 Post By aaben

Wątek: Sloty - jak to z nimi jest.

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie Sloty - jak to z nimi jest.


    Polecamy

    Mam takie pytanie które mnie nurtuje. Kto przydziela SLOT'y? Czy w Polsce tylko np Warszawa może przydzielać sloty na starty z lotnisk regionalnych? W Rzeszowie dla przykładu piloci niejednokrotnie pytają wieżę o możliwość przesunięcia czasu startu na późniejszy np o 20 minut i otrzymują wiadomość o konieczności kontaktu z "operatorem". Przeważnie pytają piloci Ryana więc domniemywam iż na innych lotniskach sloty załatwia wieżyczka - a u nas spotyka ich niespodzianka. Czy są jakieś uwarunkowania techniczne aby mieć możliwość zmiany czasu startu?

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    CTOT, czyli tzw. slot, przyznaje tylko i wylacznie "Bruksela", czyli CFMU. ATC jedynie podaje ten czas slot do wiadomosci zalogi, i jest zobowiazana go przestrzegac, nie ma natomiast bezposredniego wplywu na niego.

    Jesli zaloga nie jest w stanie "wyrobic sie" w czasie slota, to musi wyslac odpowiednia depesze opozniajaca planowany czas odlotu, po czym otrzyma nowego slota. Lezy to w gestii zalogi i jej przedstawiciela/operatora, i zwykle zalogi o tym wiedza, ale zdarza sie ze prosza o to ATC, i wtedy sa odsylane do kontaktu ze swoim operatorem. Tak sie dzieje na kazdym lotnisku.
    GoldenDave and shiver like this.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie

    Dzięki za pojaśnienie.

  4. #4

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Są też i grupy samolotów których sloty nie obowiązują...

  5. #5
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Witam

    Zdaję sobię sprawę, że odgrzewam stary temat, ale dotyczy on pokrewnego zagadnienia, więc uznałem, że nie warto zakładać nowego wątku.
    Sprawa dotyczy koordynacji ruchu odbywającego się pomiędzy krajami europejskimi znajdujących się w strukturach CFMU, a tymi leżącymi poza "zwierzchnictwem" Brukseli. Rozumiem, że załoga SP, która rozpoczyna lot powiedzmy z Rosji ma obowiązek dostarczyć do IFPS poprzez biuro odpraw załóg, bądź też bezpośrednio do systemu, plan lotu którego trasa będzie przebiegać lub kończyć się w Europie. Rozumiem też, że lot taki może się odbyć dopiero w momencie kiedy na mocy depeszy zwrotnej, dany plan lotu zaistnieje w obszarze IFPS. Moje pytanie dotyczy czysto hipotetycznego momentu w którym np. użytkowanie danej trasy lotu, po wejściu w przestrzeń powietrzną np. Polski niesie ze sobą mozliwość przekroczenie pojemności jakiegoś sektora ATC (na skutek warunków meteo, działań wojska, skromnego pokrycia radarowego itd.). Interesuje mnie na jaki okres przed dojściem do takiej sytuacji wiadomo jest, że zaistnieje, jak przebiega i na czym polega proces jej uniknięcia? (in- flight holding nad Ukrainą? , nawiasem mówiąc Ukraina ma pewnie inne "CFMU" niż Rosja) Czy na lotniskach w państwach poza ECAC, czasy slot wygenerowane przez "ichni" organ zarządzania przepływem ruchu w jakiś sposób uwzględniają te loty które będą odbywać się w przestrzeni rzeczonych państw europejskich, przez co np. dla wspomnianego samolotu przelatującego nad Polską wybrany zostanie taki czas, aby szansa przeciążenia nie zaistniała czy po prostu zależą od uwarunkowań lokalnych, krajowych bez zwracania uwagi na to co stanie się z samolotem później?

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Jest sobie slot:

    -TITLE SAM
    -ARCID NAX1029
    -IFPLID AA76736999
    -ADEP EPKK
    -ADES ENBR
    -EOBD 100424
    -EOBT 0710
    -CTOT 0730
    -REGUL EPTC24M
    -TAXITIME 0005
    -REGCAUSE SE 82

    Regulacja EPTC24M dotyczy jakiegoś ograniczenia nad Polską, prawda?
    Gdzie mogę sprawdzić co dokładnie oznacza ta regulacja i gdzie sprawdzić/rozkodować państwo, którego to dotyczy.

  7. #7
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Staford Zobacz posta
    Jest sobie slot:
    Regulacja EPTC24M dotyczy jakiegoś ograniczenia nad Polską, prawda?
    Gdzie mogę sprawdzić co dokładnie oznacza ta regulacja i gdzie sprawdzić/rozkodować państwo, którego to dotyczy.
    Normalnie szczegóły przychodzą AFTNem, gdzie jest opisany zakres poziomów, miejsce występowania i powód takiego ograniczenia.
    Jeśli nie masz dostępu do AFTN, to najlepiej chyba zajrzeć tutaj:
    https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUB...pec/index.html

    Jest tu mapka z naniesionymi ograniczeniami. Na górze można wybrać datę, którą chcemy ustawić (można przeglądać mapki "archiwalne").
    Po lewej stronie masz link do ANM (klikając na wyświetlaną datę), gdzie masz opisane ograniczenia. Wspomniane przez Ciebie EPTC24M widnieje tam jako:

    Seq No 023 State CHANGE FMP EPWWFMP Published 24/04/2010 04:38 Regulation Id EPTC24M WEF 24/04/2010 07:00 Flight Level 095+ UNT 24/04/2010 10:00 Reason ATC Staffing EPWW: T+C COMBINED SECTOR

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Staford Zobacz posta
    Jest sobie slot:

    -TITLE SAM
    -ARCID NAX1029
    -IFPLID AA76736999
    -ADEP EPKK
    -ADES ENBR
    -EOBD 100424
    -EOBT 0710
    -CTOT 0730
    -REGUL EPTC24M
    -TAXITIME 0005
    -REGCAUSE SE 82

    Regulacja EPTC24M dotyczy jakiegoś ograniczenia nad Polską, prawda?
    Gdzie mogę sprawdzić co dokładnie oznacza ta regulacja i gdzie sprawdzić/rozkodować państwo, którego to dotyczy.
    Tutaj: EUROCONTROL - CFMU HANDBOOK & Guides znajdziesz ciekawe informacje na ten temat. Chociaż nie wiem, czy wprost znajdziesz słownik regulacji. Generalnie państwo (czy też raczej FIR) da się rozkodować na podstawie dwóch pierwszych znaków regulacji - jak się słusznie domyśliłeś, EP to Polska. Potem generalnie następuje identyfikator lotniska lub fragmentu przestrzeni. Ja na przykład wiem, że tutaj chodziło o przeciążenie sektorów T i C na obszarze, ale musisz poszukać w tych dokumentach - może jest gdzieś lista możliwych regulacji z opisem. Ważne jest też REGCAUSE - słownik tychże jest w pierwszym dokumencie z listy - SE82 to są niedobory w obsadzie kontroli obszaru.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Dzięki Panowie!

  10. #10
    Awatar lewko

    Dołączył
    Dec 2016

    Domyślnie Sloty

    Sloty czy są tylko jednorazowe, czy można zamówić na określony termin i porę doby?
    W AIP POLSKA w pkt. 2.23.1 nie znalazłem takiej informacji, za to opisywana jest pora nocna - czy pory dziennej to nie dotyczy?
    Jak to z nimi właściwie jest?

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Sloty ATFCM są przydzielane niezależnie od pory dnia i nocy i nie można ich "zamówić". Składasz plan lotu IFR i jeżeli system kontroli na którymś etapie nie będzie w stanie przyjąć tego statku powietrznego w tym czasie, to zostanie obliczony inny czas odlotu tak aby przylot nastąpił wtedy kiedy system kontroli będzie miał możliwość go obsłużyć. Ewentualnie zostanie zmieniona trasa przelotu na taką bez ograniczeń. O ewentualnym slocie dowiesz się od ATC przed uruchomieniem.

    Co innego sloty lotniskowe o które należy złożyć wniosek przed operacją a najlepiej, dla operacji rozkładowych, przed rozpoczęciem sezonu. Koordynator slotów sprawdza wtedy czy w danym czasie będzie możliwa sprawna obsługa pasażerów w terminalu oraz statku powietrznego lotnisku.
    GoldenDave and shiver like this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •