Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 81 do 100 z 104
Like Tree74Likes

Wątek: Dlaczego w samolotach nie montuje się kamer rejestrujących lot?

  1. #81

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Czołówka nie pomoże. Przecież były incydenty, gdy pilot "sięgał, gdzie wzrok nie sięga" i ruszał nie tym wihajstrem, co chciał, bo się pomylił.

  2. #82
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    Albo czołówka, albo 8 kamer w kokpicie.
    Albo kolejny członek załogi - kamerzysta.

    BPNMSP
    adamsc and Mimis like this.

  3. #83
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    Przeczytaj wszystkie argumenty za.
    Chciałbym przeczytać te przeciw, ale nie ma.

  4. #84
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RedLite Zobacz posta
    Chciałbym przeczytać te przeciw, ale nie ma.
    Doczytaj. Koszty, waga i wątpliwa wartość dodana sprowadzająca się do stwierdzeń że pomogły by w kilku wypadkach/incydentach.

  5. #85
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Argument ekonomiczny pomijam, bo on jest zawsze. Zresztą nikt nie oszacował choćby.

  6. #86

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie możesz pominąć argumentu ekonomicznego, bo dla regulatora (umówmy się że międzynarodowe standardy certyfikacyjne ustala FAA) jest to argument bardzo ważny.

  7. #87
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    To rzuć jakąś kwotę, żeby było o czym dyskutować.
    Ja mogę powiedzieć: 100.000 dol. za sztukę. (z sufitu)
    I zakładając, że popracuje ok. 10 lat to daje jakieś 10.000 rocznie.
    Dużo? Mało? No właśnie raczej nie jesteśmy w stanie tego rozstrzygnąć.

    BTW, to niekoniecznie musi być oddzielny rejestrator; może być jeden box od parametrów, drugi od multimediów.
    (montowany w nowych samolotach dnt. powyżej 50ton)
    L4 likes this.

  8. #88

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    Jak widze wszyscy tu rozpatruje temat kamer w kokpicie, powiem szczerze mnie akurat z perspektywy laika temat ten srednio interesuje, ogladalem pare dni temu program o katastrofie lotniczej 747, jedna fatalna decyzja pilota zadecydowala o przepadnieciu samolotu. O co chodzi, pilot nie byl swiadomy tego ze na prawym skrzydle oderwaly sie oba silniki, sadzil ze tylko przestaly pracowac bo komunikaty byly niejednoznaczne wiec aby zwiekszyc sile nosna wysunal flapy, niestety prawe skrzydlo bylo tak uszkodzone ze flapy sie tam wysunac nie mogly przez co samolot polozyl sie na prawe skrzydlo i przepadł.

    Gdyby na stateczniki pionowym byla jakas kamera pilot moglby zobaczyc jak wyglada prawe skrzydlo i nie podjalby decyzji o wysunieciu flap ktore przypieczetowalo los samolotu i jego pasazerow.

    Uwazam ze kazdy samolot powinien na kadlubie miec rozmieszczone w roznych czesciach kamery ktore dalyby pilotowi szersza wiedze na temat tego co sie wydarzylo, zastanawia mnie dlaczego w 21 wieku wogole nikt nie zastanawia sie nad zastosowaniem takiego prostego rozwiazania, niech by to byly naset kamerki montowane w kabinie pasazerskiej patrzace przez okna na skrzycla, cokolwiek tak zeby pilot mogl zweryfikowac komunikat ktory mu sie pojawil na komputerze jeszcze przy pomocy wizji na zglaszajacy uszkodzenie element. Gdyby tamten samolot mial taka kamere samolot by uratowano i by wyladowal nawet bez flap na tych 2 pozostalych silnikach na lewym skrzydle. Kamera w kabinie - byc moze ma to sens z punktu badania katastrof lotniczych ale moim zdaniem absolutnie kluczowy jest monitoring wizyjny na zewnatrz maszyny ktory pokazuje kluczowe dla dzialania samolotu elementy, czyli kadłub, skrzydla itp. Tj pisalem jestem laikiem w branzy ale zastanawia mnie to dlaczego nikt do tej pory czegos tak prostego nie wprowadzil, nie trzeba zadnych syper atestow moim zdaniem dla zamontowania takich malutkich kamerek wewnatrz kadluba patrzacych na skrzydla, jaki to jest koszt wogole w skali calego samolotu, chyba lepiej widzieć niż nie widzieć, oczy nie kłamią.

  9. #89

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Kamery są i do obrazu z niektórych dostęp mają nawet pasażerowie w IFE.

  10. #90
    Moderator
    Awatar MARUNIO

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    PIEŃSK

    Domyślnie

    tomek73 przypuszczam że nie przeczytałeś całego wątku, ale odgrzewasz dwu letni temat tylko po to aby COŚ napisać.
    Kamery są od dawna więc....
    hawky, djzybi and saturn5 like this.
    MARUNIO

    USSR 20X60, MAK127/1500+NIKON D40X+ NIKKOR 70/300

    SWO 502349218


  11. #91
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Flapy Co to był za odcinek?
    Pitterek

  12. #92
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitterek Zobacz posta
    Co to był za odcinek?
    Po opisie domyślam się, że chodziło o odcinek dot. El Al 1862.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #93

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    W praktycznie każdym autobusie miejskim jest system monitoringu. Jak ktoś mówi że w samolocie bo bez sensu i nieopłacalne to niech może porówna sobie ile $ przepala na sekundę taki samolot...

  14. #94
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez brencik Zobacz posta
    Jak ktoś mówi że w samolocie bo bez sensu i nieopłacalne to niech może porówna sobie ile $ przepala na sekundę taki samolot...
    A co by miał dać system monitoringu kabiny w samolocie?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  15. #95

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez brencik Zobacz posta
    W praktycznie każdym autobusie miejskim jest system monitoringu. Jak ktoś mówi że w samolocie bo bez sensu i nieopłacalne to niech może porówna sobie ile $ przepala na sekundę taki samolot...
    złota łopata dla ciebie

    a tak poważnie, w autobusie nią masz za to kilku mikrofonów w szoferce i zapisu kilku setek parametrów.

  16. #96

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    a tak poważnie, w autobusie nią masz za to kilku mikrofonów w szoferce i zapisu kilku setek parametrów.
    A może warto by było takie coś zamontować?

  17. #97

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    A może warto by było takie coś zamontować?
    Rozumiem, że masz takie u siebie w pracy i polecasz?
    Kazor, kitenation and 12wit like this.

  18. #98
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Skoro temat został przywołany, to napiszę - że na YouTube są tysiące filmów zrobionych przez pilotów kamerkami typu GoPro - które nie mają certyfikatów, mają własne zasilanie niezależne od czegokolwiek w samolocie i przymocowywane są zwykle w takich miejscach gdzie nie ma to żadnego wpływu na lot i maszynę. I to można robić (pomijam czy legalnie). A po każdej katastrofie słucha się jedynie złej jakości rozmów w kokpicie. Ok, niektórzy mówią o prywatności, więc na ten przykład całe miasta mamy w CCTV i w razie czego analizuje się po kolei przebieg wydarzeń - w samolocie nie bo nie. Ktoś powie - to załóż sobie to do auta - nie ma problemu, jeśli mi ubezpieczenie zmniejszy się dzięki temu o połowę, nie mam kłopotu z tym Generalnie opór materii w tym temacie jest dla mnie niezrozumiały. Niepojęty. To że są kamery dla pasażerów na ogonie czy z przodu, to jeszcze nie wszystko. Zresztą w np. A380 którymi latałem jako pasażer było to tak marnej jakości że byłem w szoku czemu w XXI wieku i rozdzielczościach HD i 4K serwuje mi się obraz niczym z ze starych Nokii. Co jeszcze - gdybyśmy mieli kamery w kokpicie, takie niemożliwe do wyłączenia, to byśmy wiedzieli na 100% czy Andreas Lubitz zrobił to co zrobił. A tak tylko na podstawie wielu domysłów ustalono najprawdopodobniejszą wersję wydarzeń. Monitoruje się silniki, parametry lotu na żywo (jak ktoś zapłaci), a tego nie ma. W sumie jako pasażer czułbym się lepiej jakbym widział że oni tam są nagrywani W autobusach kierowca nie może przez komórkę pogadać bo jest non stop monitorowany, w pociągach da się to zrobić, w samolotach nie... I nie trafia do mnie że to się certyfikuje. Tego typu rzecz nie wymaga żadnej certyfikacji, czego dowodem są filmiki na YouTube, także pasażerów Całkiem być może zostanę skrytykowany, śmiało ;]
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  19. #99
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen Zobacz posta
    To że są kamery dla pasażerów na ogonie czy z przodu, to jeszcze nie wszystko.
    Kamery umieszczane na ogonie czy przy podwoziu nie są tam umieszczane dla pasażerów a dla załogi. Udostępnienie obrazu z nich dla pax w IFE jest gestem przewoźnika dla pasażera.


    Porównywanie GoPro i innych tego rodzaju kamerek do czegoś co by miało działać jak CVR jest lekko śmieszne. Jedno wytrzyma w ciężkich warunkach fizycznych, drugie nie bardzo. Szybkie pytanie: które jest które?

    Piszesz o Lubitzu jako przykładzie. Lubitz bierze taśmę i zakleja kamerę/kamery i tyle masz ze swojego podglądu na to co dokładnie Lubitz zrobił. Profit? Nie bardzo. Dalej masz tylko domysły. Zresztą w tym przypadku to bez większej różnicy.

  20. #100

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez twinsen Zobacz posta
    ....W autobusach kierowca nie może przez komórkę pogadać bo jest non stop monitorowany, ... I nie trafia do mnie że to się certyfikuje. Tego typu rzecz nie wymaga żadnej certyfikacji, czego dowodem są filmiki na YouTube, ....
    Jeśli by założyć, że te kamery miałby posłużyć jedynie do monitorowania czy pilot w czasie lotu nie bawi się komórką lub do emisji zapisanego obrazu na popularnym serwisie internetowym to Ok. - jestem w stanie się zgodzić, że certyfikacja jest zbędna.
    Nie mniej jednak by z takiego urządzenia wydobyć dane po sytuacji z jaką spotkaliśmy się w przypadku A. Lubitz'a, które miałaby posłużyć do analiz i wydania raportów to muszą one mieć jednakowoż nieco większą funkcjonalność przynajmniej taką jak rejestratory katastroficzne CVR i FDR. Te z kolei podlegają dość rygorystycznym procedurom certyfikacyjnym więc i kamery pewnie też musiałby to spełnić.
    Nawet jeśliby założyć, że obiektyw z przetwornikiem jest umieszczony na zasadzie mikrofonów CVR to już poprowadzenie okablowania i modyfikacji używanych "black boxów" nie będzie takie tanie jak zwykłe GoPro.
    Nie wiem tylko, czy film z rzeczonym Lubitz'em zmieniającym nastawy AP jakoś szczególnie wpłynąłby na wnioski raporcie końcowym komisji.

Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •