Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 60
Like Tree26Likes

Wątek: An - 12 & Ił - 76 pytań ciekawskiego amatora

  1. #1

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie An - 12 & Ił - 76 pytań ciekawskiego amatora


    Polecamy

    Cześć

    Interesuję się lotnictwem transportowym. Oczywiście są to zainteresowania typowo amatorskie. Z tego też powodu zadam tylko kilka, mam nadzieję, prostych pytań dotyczących tych dwóch typów samolotów.
    1. W jakim celu montowane są wiatraki w samolotach typu An - 12 i Ił - 76, takie jak tutaj na zdjęciu : Photo: UP-AN205 (CN: 02348304) Berkut Air Services Antonov An-12BP by Dalibor Vlcek Photoid: 6344565 - JetPhotos.Net ? Czy ten typ samolotu nie ma wydajnego systemu wentylacyjnego i dlatego montuje się te wiatraki aby szyby nie zachodziły parą czy może są po to aby załodze "pomieliły" powietrze ?

    2. To urządzenie przypominające starszej generacji noktowizyjny celownik optyczny na wyposażeniu Ił - 76 : Photo: RA-76842 (CN: 1033418616) Aviacon Zitotrans Ilyushin IL-76TD by Artyom Anikeev Photoid: 7798195 - JetPhotos.Net do czego służy (dalmierz) ?

    Dzięki

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Czejś,

    Weź pod uwagę jedną rzecz - w samolotach NIE MA jako takiej klimatyzacji. Są packi. Na wysokości przelotowej jest znacznie chłodniej niż na ziemi, dlatego powietrze z zewnątrz jest pobierane, ogrzewane do żądanej temperatury za pomocą bleed air, sprężane do odpowiedniego ciśnienia, i dopiero dawane na kabiny. W Antonowach nie mam pojęcia szczerze jak to jest rozwiązane, ale te wentylatory są w każdym radzieckim samolocie pasazerskim/transportowym. Biorąc pod uwagę to co napisałem wyżej, latem, gdy samolot podchodzi na dane lotnisko, i temperatura jest +/- taka jak na ziemi, to może być ciepło.

    Na drugim zdjęciu to najprawdopodobniej GROZA - radar pogodowy.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Te wiatraczki to zawsze mi się wydawało, że są dla chłodzenia pilotów .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Do chłodzenia pilotów, to są siniki.

    HEHE, POŚMIALIM SIĘ.

    W Antonowach najprawdopodobniej ciśnieniem kabiny steruje mechanik pokładowy.

  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    W radzieckich i rosyjskich śmigłowcach także są podobne wiatraczki w kokpitach, zazwyczaj wycelowane w kierunku fotela pilota/operatora uzbrojenia, a kabiny nie są ciśnieniowane.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Na wysokości przelotowej jest znacznie chłodniej niż na ziemi, dlatego powietrze z zewnątrz jest pobierane, ogrzewane do żądanej temperatury za pomocą bleed air, sprężane do odpowiedniego ciśnienia, i dopiero dawane na kabiny.
    Kolega to się dokształci jak jest zbudowana i działa klima w samolocie. Opis kolegi to radio erewań w czystej postaci.
    Szynus, kobuch and thewho like this.

  7. #7
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    1. W jakim celu montowane są wiatraki w samolotach typu An - 12 i Ił - 76
    ...dla komfortu termicznego załogi. u dołu prawej czesci ,srodkowej deski przyrzadów /same silnikowe/ AN-12 jest panel sterowania TG-15 czyli radzieckiego APU . na postoju ma dawac cisnienie do klimy i prąd, niestety TG-15 ma ograniczony czas pracy w zaleznosci od temperatury i trzeba je okresowo wylanczac i chłodzic , stad te wiatraczki , choc one były od poczatku powstania AN-12 ,TG-15 pojawiło sie w trakcie eksploatacji znacznie pozniej

    2 to Tubus czyli wskaznik radaru byc może pod nazwa Inicjatywa

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Z Przyjemnością to zrobię, natomiast jeśli nie jest tak, to jak jest? Jak niby jest napędzana sprężarka takiego klimatyzatora? Paskiem?

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Informacje te są ogólnie dostępne więc nie ma problemu z dotarciem do nich. Pewnie mody będą marudzić że to off top ale niech tam. Powietrze do "klimy" jest pobierane z silników. Powietrze o określonym ciśnieniu i temperaturze jest dostarczane do paczek gdzie, w dużym skrócie, jest schładzane. Do schłodzenia jest wykorzystywane powietrze z zewnątrz. Dodatkowo jest jeszcze trim air system który dodaje ciepłe powietrze z silnika w celu osiągnięcia żądanej temperatury w kabinie.

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Bez tytułu.jpg

    Na poparcie słów przedmówcy dodaję wycinek z lotowskiego Operating Manual dla E170.

    Nie chcę nic mówić, ale chodziło mi mniej więcej o to samo. Być może ująłem to tak, że zrozumiałeś to inaczej, ale dokładnie o to mi chodziło.
    Cieszę się, że się dogadaliśmy.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    powietrze z zewnątrz jest pobierane, ogrzewane do żądanej temperatury za pomocą bleed air, sprężane do odpowiedniego ciśnienia, i dopiero dawane na kabiny.
    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Powietrze do "klimy" jest pobierane z silników. Powietrze o określonym ciśnieniu i temperaturze jest dostarczane do paczek gdzie, w dużym skrócie, jest schładzane. Do schłodzenia jest wykorzystywane powietrze z zewnątrz. Dodatkowo jest jeszcze trim air system który dodaje ciepłe powietrze z silnika w celu osiągnięcia żądanej temperatury w kabinie.
    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Nie chcę nic mówić, ale chodziło mi mniej więcej o to samo. Być może ująłem to tak, że zrozumiałeś to inaczej, ale dokładnie o to mi chodziło.
    Jak to jest to samo, to ja jestem Matką Teresą z Kalkuty.
    prawypl, 12wit, Kazor and 1 others like this.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Jak to jest to samo, to ja jestem Matką Teresą z Kalkuty.

    Pani Matka wybaczy, ale ja niewierzący.
    To w Kalkucie pociągli internet?

  13. #13

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Panowie, do brzegu, bez OT.
    Czy jest gdzieś na necie opis kabiny pilotów AN-12 lub IŁ-76 ?
    Często te samoloty latają na długich dystansach. Czy w związku z tym w tych samolotach jest toaleta ?

  14. #14
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Ił-76 ma kącik toaletowy.


    Dodatkowo, nie pomnę która wersja, miała szybkorozwijalny system przewozu ludzi, bazujący na kontenerach umieszczanych w ładowni. Poza fotelami zestaw ten obejmował również dwie toalety i kuchenkę.

  15. #15

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Dziękuje za zdjęcie i informację. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc : toaleta mieści się w okolicy kokpitu ?

  16. #16
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Apetyt rośnie w miarę jedzenia
    Mocne słowa!
    martineho likes this.



  17. #17

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Wolantu może nie być ale bez toalety daleko nie zalecisz.

  18. #18
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    toaleta mieści się w okolicy kokpitu ?
    Z przodu samolotu między kokpitem a "biurem" loadmastera.

  19. #19

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi.
    Czy kojarzycie gdzie w internecie znajdę opis - taki dla laika - posiadanych na pokładzie wyżej wspomnianych samolotów (An-12 i Ił-76) przyrządów nawigacyjnych np. radiokompas ? Chodzi mi aby były wyszczególnione i krótko opisane na jakiej zasadzie działają systemy nawigacyjne, skąd pobierane są wskazania itp.

  20. #20
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    kibel w naszych An-12 był na końcu samolotu ,czyli w stanowisku szczelca, szukaj ARK-10 i ARK-15 to kultowe radzieckie radiokompasy , wywodzacevsie z amerykańskich ADF ek , skąd pobierane były wskazania ? pewnie ze wskaznika metodą optyczną ....
    aaben and biedny_miś like this.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •