Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie Masa samolotu a predkosc przelotowa


    Polecamy

    Czy masa samolotu (zalozmy ze ilosc paliwa) ma wplyw na predkosc przelotowa (lub maksymalna), czy wplywa jedynie na predkosc wznoszenia a predkosc przelotowa jest bez zmian?

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    prowokacja co?

  3. #3
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie

    Absolutnie! Po prostu ciekawi mnie kwestia, czy zatankowany do pelna samolot jest wolniejszy od niemalze pustego, takiego samego samolotu lecacego w tych samych warunkach?

    Byla juz dyskusja na ten temat?

    MW

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cicki
    Absolutnie! Po prostu ciekawi mnie kwestia, czy zatankowany do pelna samolot jest wolniejszy od niemalze pustego, takiego samego samolotu lecacego w tych samych warunkach?

    Byla juz dyskusja na ten temat?

    MW
    samolot ma coś takiego jak prędkość maksymalna/podróżna i powyżej niej jest "lampka" iz lecisz za szybko - to ma związek z wytrzymałością konstrukcji. analogicznie jest "lampka" iż za wolno - i możesz spaść...

    to ejst totalny skrót myślowy ale wyłożone jak "krowie na rowie" - prędkość max/przelotowa samolot osiąga bez problemy na "pusto" jak i na "full" - różnica w szybkości jej osiągnięcia jest tylko...

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Ciezszy samolot aby leciec z ta sama szybkoscia bedzie zuzywal wiecej paliwa niz analogiczny pusty samolot.

    To tak jak ty - jak dzwigasz ciezki worek kartofli to potrzebujesz wiecej energi (spalasz wiecej kalori) niz jak idziesz bez tego worka. Do niektorych pytan nie potrzeba znac sie na lotnictwie - wystarczy troche zdrowego rozsadku i elementarnej fizyki. Nic na tym swiecie nie ma za darmo

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tyle że nikt nie zadał pytania, na które sobie odpowiedziałeś.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cicki
    czy zatankowany do pelna samolot jest wolniejszy od niemalze pustego, takiego samego samolotu lecacego w tych samych warunkach?
    Poniewaz pytanie poczatkowe mozna interpretowac na wiele sposobow skupmy sie na tym powyzszym pytaniu. Co to znaczy w "tych samych warunkach"? Pilot zawsze moze leciec szybciej lub wolniej - tak jak ty mozesz jechac samochodem szybciej lub wolniej. "W tych samych warunkach" jedynie logicznie mozna interpretowac jako "najbardziej ekonomiczna szybkosc w danej chwili". Najbardziej ekonomiczna szybkosc sie zmienia w zaleznosci od zmieniajacej sie wagi samolotu (spalanie paliwa). Otoz wielu to moze zaskoczyc ale im ciezszy samolot tym ta szybkosc jest wieksza. Taki naprzyklad 747 zaladowany paliwem na 16 godzinny lot na samym poczatku bedzie leciec z wieksza szybkoscia przelotowa a potem coraz wolniej w miare utraty paliwa - jesli piloci zechca zawsze utrzymywac najbardziej optymalna ekonomiczna szybkosc. W rzeczywistosci kontrola szybkosci na dalekich trasach zalezy od wewnetrznych przepisow danej lini lotniczej i ich wlasnych sposobow obliczania optymalnej szybkosci - czynnikow jest tu bardzo wiele.

    Bez dokladnego sprecyzowania co to znaczy "w tych samych warunkach" pytanie sensu nie ma.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie Re: Masa samolotu a predkosc przelotowa

    Cytat Zamieszczone przez Cicki
    Czy masa samolotu (zalozmy ze ilosc paliwa) ma wplyw na predkosc przelotowa (lub maksymalna), czy wplywa jedynie na predkosc wznoszenia a predkosc przelotowa jest bez zmian?
    Jest takie cos jak optimum altitude ktora wzrasta wraz ze spadkiem masy samolotu, na dluzszych trasach im samolot wjecej spali tym lepiej by bylo jak by dostal wyzszy FL, im wyzej tym TAS bedzie wjeksza natomiast bedzie mniejszy opor i optymalny IAS/Mach number.

    Pozdrawiam.
    LC

  9. #9
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Poniewaz pytanie poczatkowe mozna interpretowac na wiele sposobow skupmy sie na tym powyzszym pytaniu. Co to znaczy w "tych samych warunkach"?
    Faktycznie, moj skrot myslowy. "Te same warunki" mialo oznaczac jedna wysokosc, identyczna pogode i taka sama moc silnikow (ustawienie przepustnicy). Wlasnie zastanaia mnie, czy ciezszy samolot musi leciec na wiekszym kacie natarcia, przez co rosnie opor powietrza, przez co spada jego predkosc przelotowa?

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Cicki
    Wlasnie zastanaia mnie, czy ciezszy samolot musi leciec na wiekszym kacie natarcia, przez co rosnie opor powietrza, przez co spada jego predkosc przelotowa?
    Dokladnie tak to wyglada.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •