Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Czy silny wiatr może ograniczyć predkość ladowania ?


    Polecamy

    Często podczas silnego zachodniego wiatru obserwuję podchodzące do lądowania samoloty nad warszawskim Ursynowem.Moi koledzy upierają się,że prędkość tych dużych samolotów jest bardzo mała,porównywalna z prędkością samochodu.Z danych osiągów tych samolotów wynika co innego-predkośc lądowania ok. 200 km/h.Precyzyjniej moje pytanie brzmi: do jakiej minimalnej(bezpiecznej) prędkości lądowania jest w stanie ograniczyć silny wiatr np. Boeinga 737 ?..Poproszę kogoś o odpowiedż,za wyjatkiem Saturna.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Rozważmy 737, którego aktualna prędkość lądowania to 120 węzłów. Gdyby wiał silny headwind (40-50 węzłów), to w końcowej fazie podejścia względem ziemi samolot poruszałby się z prędkością 120-40=80 węzłów, czyli około 150 km/h.

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Re: Czy silny wiatr może ograniczyć predkość ladowania ?

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    Często podczas silnego zachodniego wiatru obserwuję podchodzące do lądowania samoloty nad warszawskim Ursynowem.Moi koledzy upierają się,że prędkość tych dużych samolotów jest bardzo mała,porównywalna z prędkością samochodu.
    Jest to złudzenie. Wiele osób oberwujących lądowanie dużego benka poprzedzone jakimś małym pajprem czy cessną będzie przekonanych, że duże samoloty są strasznie wolne. Im większy samolot tym wolniej wydaje się poruszać. Zwróć uwagę pewnego dnia - mimo, że mała cessna ląduje na przynajmniej dwa/trzy razy mniejszych prędkościach niż benek, to będziesz miał wrażenie, że jest wprost przeciwnie.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Czy silny wiatr może ograniczyć predkość ladowania ?

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Jest to złudzenie.
    Masz 100% racje. Po prostu stosunek szybkosci podczas podejscia do wielkosci (dlugosci) samolotu jest wyjatkowo niekorzystny dla duzych samolotow - stad ich pozorna mala szybkosc dla obserwatora z ziemi. Taki 747 bedzie sie wydawac najwolniejszy. Te "silne" zachodnie wiatry musialby miec prawie huraganowa sile aby naprawde zmniejszyc szybkosc samolotu wzgledem ziemi do szybkosci porownywalnej z ruchem drogowym.

    A druga rzecz to trzeba pamietac ze "tabelowe" predkosci ladowania (w tym wypadku 200 km/h) sa podawane zawsze w stosunku do powietrza (tzw. air speed) - wiatr nie ma zadnego wplywu na ta szybkosc, ani jej nie zwiekszy ani nie zmniejszy. A swoja droge dla typowego "pasazera" z tego 200 km/h zrobilbym raczej jakies 240 km/h - duzo bardziej realna liczba dla szybkosci podejscia 'kolo Ursynowa'.

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    Tomasz
    W takich warunkach ten benek jest wolniejszy o sile wiatru np. te 40 kts, ale tylko wzgledem ziemi, wiec to prawda ze mozesz widziec go lecacego wolniej przy takim silnym wietrze.
    Rowniez wzgledem ziemi taki benek bedzie lecial szybciej w bardzo gorace dni z duza wilgotnoscia powietrza w porownaniu do chlodnych dni poniewaz powietrze przy duzej temperaturze robi sie zadsze.
    Natomiast jego predkosciomierz w kokpicie bedzie pokazywal w odu warunkach taka sama predkosc (przez powietrze), ktora pilot uzaleznia od wagi ladunku.

    pozdro

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    A czy on obserwuje samoloty wzgledem powietrza czy wzgledem ziemi? Przy podejsciach na 29 spowodowanych silnym wiatrem, jesli ten wiatr jest dokladnie w osi pasa, to predkosci na koncowym podejsciu (wzgledem ziemi czyli to co obserwuje Tomasz) beda rzedu 140-160kmh.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Wiatr i prędkośc lądowania

    Zgadzam się z poprzednikiem.Mnie,zwykłego ew. podróżnego i obserwatora,interesuje tylko i wyłącznie prędkośc względem Ziemi,a więc przemieszczanie od punktu do punktu na ziemi.Teorie na temat prędkości wzgl. powietrza mnie nie interesują-to bardziej zaawansowana sprawa.Myślę,że w transporcie lotniczym chodzi głównie o szybkie i bezproblemowe dotarcie do portu.Tu zdaje się wiatr ma spory wpływ na przelot .

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Teorie na temat prędkości wzgl. powietrza mnie nie interesują-to bardziej zaawansowana sprawa.Myślę,że w transporcie lotniczym chodzi głównie o szybkie i bezproblemowe dotarcie do portu.Tu zdaje się wiatr ma spory wpływ na przelot .
    Jeśli nie odróżnisz IAS od GS, to nie zrozumiesz dlaczego w wietrzną pogodę samolot może lecieć wolniej względem obserwatora na ziemi.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    Zgadzam się z poprzednikiem.Mnie,zwykłego ew. podróżnego i obserwatora,interesuje tylko i wyłącznie prędkośc względem Ziemi
    no i kazdy ci odpowiedzial na twoje pytanie. GS bedzie mniejsza przy silnym "headwind"

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    Teorie na temat prędkości wzgl. powietrza mnie nie interesują-to bardziej zaawansowana sprawa.
    teraz jak bedziesz gadal z kolegami na ten temat to bedziesz w stanie im cos wiecej na ten temat powiedziec

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Przy podejsciach na 29 spowodowanych silnym wiatrem, jesli ten wiatr jest dokladnie w osi pasa, to predkosci na koncowym podejsciu (wzgledem ziemi czyli to co obserwuje Tomasz) beda rzedu 140-160kmh.
    Zeby byly takie szybkosci to ten wiatr musi byc niezly - ponad 80 km/h - jak czesto wieja takie wiatry nad Warszawa? Kiedy ostatni raz wial taki wiatr w poblizu Okecia? Bo w sakli Beauforta bedzie to "9" - przy takim wietrze dachowki zlatuja z niektorych budynkow, moga wystapic powazne uszkodzenia w poszyciu dachow, anten satelitarnych, itp. Bylaby to pierwsza wiadomosc w dzienniku TV.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Byly kilka razy w tym miesiacu.

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPWA-Mokotów

    Domyślnie

    Jesli masz na mysli silny wiatr z zachodu a co za tym idzie podejscia na 29 to chcialbym podsumowac ten temat
    Bardzo czesto jak slysze ze sa podejscia na 29 od razu jade na lotnisko.
    Ostatnio jak Catrina byla nad Polska,Al Italia lądowała przy wietrze 60knots Wiatr wial wtedy prawie centralnie w osi pasa wiec jesli samolot przy lądowaniu mial air speed 140knots(predkosc na final aproach uzalezniona jest od typu samolotu) to jego ground speed 140-60=80knots.

    Pozdr

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Catrina?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piotrekkapitan
    Ostatnio jak Catrina byla nad Polska,


    Po pierwsze to 'Katrina', po drugie Katrina "byla" ponad 2 lata temu, po trzecie troche pomyliles kontynenty - Katrina uderzyla w Polnocna Ameryke.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Emma tez ladne imie.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •