Rozważmy 737, którego aktualna prędkość lądowania to 120 węzłów. Gdyby wiał silny headwind (40-50 węzłów), to w końcowej fazie podejścia względem ziemi samolot poruszałby się z prędkością 120-40=80 węzłów, czyli około 150 km/h.
Często podczas silnego zachodniego wiatru obserwuję podchodzące do lądowania samoloty nad warszawskim Ursynowem.Moi koledzy upierają się,że prędkość tych dużych samolotów jest bardzo mała,porównywalna z prędkością samochodu.Z danych osiągów tych samolotów wynika co innego-predkośc lądowania ok. 200 km/h.Precyzyjniej moje pytanie brzmi: do jakiej minimalnej(bezpiecznej) prędkości lądowania jest w stanie ograniczyć silny wiatr np. Boeinga 737 ?..Poproszę kogoś o odpowiedż,za wyjatkiem Saturna.
Rozważmy 737, którego aktualna prędkość lądowania to 120 węzłów. Gdyby wiał silny headwind (40-50 węzłów), to w końcowej fazie podejścia względem ziemi samolot poruszałby się z prędkością 120-40=80 węzłów, czyli około 150 km/h.
Jest to złudzenie. Wiele osób oberwujących lądowanie dużego benka poprzedzone jakimś małym pajprem czy cessną będzie przekonanych, że duże samoloty są strasznie wolne. Im większy samolot tym wolniej wydaje się poruszać. Zwróć uwagę pewnego dnia - mimo, że mała cessna ląduje na przynajmniej dwa/trzy razy mniejszych prędkościach niż benek, to będziesz miał wrażenie, że jest wprost przeciwnie.Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
Masz 100% racje. Po prostu stosunek szybkosci podczas podejscia do wielkosci (dlugosci) samolotu jest wyjatkowo niekorzystny dla duzych samolotow - stad ich pozorna mala szybkosc dla obserwatora z ziemi. Taki 747 bedzie sie wydawac najwolniejszy. Te "silne" zachodnie wiatry musialby miec prawie huraganowa sile aby naprawde zmniejszyc szybkosc samolotu wzgledem ziemi do szybkosci porownywalnej z ruchem drogowym.Zamieszczone przez fanknastich
A druga rzecz to trzeba pamietac ze "tabelowe" predkosci ladowania (w tym wypadku 200 km/h) sa podawane zawsze w stosunku do powietrza (tzw. air speed) - wiatr nie ma zadnego wplywu na ta szybkosc, ani jej nie zwiekszy ani nie zmniejszy. A swoja droge dla typowego "pasazera" z tego 200 km/h zrobilbym raczej jakies 240 km/h - duzo bardziej realna liczba dla szybkosci podejscia 'kolo Ursynowa'.
Tomasz
W takich warunkach ten benek jest wolniejszy o sile wiatru np. te 40 kts, ale tylko wzgledem ziemi, wiec to prawda ze mozesz widziec go lecacego wolniej przy takim silnym wietrze.
Rowniez wzgledem ziemi taki benek bedzie lecial szybciej w bardzo gorace dni z duza wilgotnoscia powietrza w porownaniu do chlodnych dni poniewaz powietrze przy duzej temperaturze robi sie zadsze.
Natomiast jego predkosciomierz w kokpicie bedzie pokazywal w odu warunkach taka sama predkosc (przez powietrze), ktora pilot uzaleznia od wagi ladunku.
pozdro
A czy on obserwuje samoloty wzgledem powietrza czy wzgledem ziemi? Przy podejsciach na 29 spowodowanych silnym wiatrem, jesli ten wiatr jest dokladnie w osi pasa, to predkosci na koncowym podejsciu (wzgledem ziemi czyli to co obserwuje Tomasz) beda rzedu 140-160kmh.
Zgadzam się z poprzednikiem.Mnie,zwykłego ew. podróżnego i obserwatora,interesuje tylko i wyłącznie prędkośc względem Ziemi,a więc przemieszczanie od punktu do punktu na ziemi.Teorie na temat prędkości wzgl. powietrza mnie nie interesują-to bardziej zaawansowana sprawa.Myślę,że w transporcie lotniczym chodzi głównie o szybkie i bezproblemowe dotarcie do portu.Tu zdaje się wiatr ma spory wpływ na przelot .
Jeśli nie odróżnisz IAS od GS, to nie zrozumiesz dlaczego w wietrzną pogodę samolot może lecieć wolniej względem obserwatora na ziemi.Teorie na temat prędkości wzgl. powietrza mnie nie interesują-to bardziej zaawansowana sprawa.Myślę,że w transporcie lotniczym chodzi głównie o szybkie i bezproblemowe dotarcie do portu.Tu zdaje się wiatr ma spory wpływ na przelot .
no i kazdy ci odpowiedzial na twoje pytanie. GS bedzie mniejsza przy silnym "headwind"Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
teraz jak bedziesz gadal z kolegami na ten temat to bedziesz w stanie im cos wiecej na ten temat powiedziecZamieszczone przez Tomasz Piotrowi
Zeby byly takie szybkosci to ten wiatr musi byc niezly - ponad 80 km/h - jak czesto wieja takie wiatry nad Warszawa? Kiedy ostatni raz wial taki wiatr w poblizu Okecia? Bo w sakli Beauforta bedzie to "9" - przy takim wietrze dachowki zlatuja z niektorych budynkow, moga wystapic powazne uszkodzenia w poszyciu dachow, anten satelitarnych, itp. Bylaby to pierwsza wiadomosc w dzienniku TV.Zamieszczone przez Behemot
Byly kilka razy w tym miesiacu.
Jesli masz na mysli silny wiatr z zachodu a co za tym idzie podejscia na 29 to chcialbym podsumowac ten temat
Bardzo czesto jak slysze ze sa podejscia na 29 od razu jade na lotnisko.
Ostatnio jak Catrina byla nad Polska,Al Italia lądowała przy wietrze 60knots Wiatr wial wtedy prawie centralnie w osi pasa wiec jesli samolot przy lądowaniu mial air speed 140knots(predkosc na final aproach uzalezniona jest od typu samolotu) to jego ground speed 140-60=80knots.
Pozdr
Catrina?
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Zamieszczone przez piotrekkapitan
Po pierwsze to 'Katrina', po drugie Katrina "byla" ponad 2 lata temu, po trzecie troche pomyliles kontynenty - Katrina uderzyla w Polnocna Ameryke.
Zakładki