Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Czy pilotom lepiej lata się w dzień czy w nocy ?


    Polecamy

    Chciałbym dowiedzieć się,czy są jakieś powody,dla których piloci wolą latać w dzień,a nie w nocy.Tak jak w przypadku kierowców powodem jazdy w ciagu dnia jest dobra widocznośc,nieoślepianie z naprzeciwka itp.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Powiem z wlasnego doswiadczenia - latanie w nocy ma jedna prawdziwa zalete - duzo lepiej widzisz inne samoloty bo (rozne) swiatla samolotu sa bardzo dobrze widoczne i to na spore odleglosci. W dzien nie jest latwo zobaczyc inny samolot ktory albo jest nad toba (na tle nieba) albo pod toba na tle miasta, ziemi i w dodatku kat oswietlenia czesto dodatkowo przeszkadza. Praktycznie wszystkie zderzenia samolotow w powietrzu (a tego sporo sie wydarzylo w GA) zdarzyly sie wlasnie w warunkach dziennych.

    Wchodzi tu na pewno czynnik osobisty ale obawiam sie ze pilotom duzych samolotow to pewnie obojetne czy lataja w dzien czy w nocy, piloci malych samolotow (GA) raczej wola latac w dzien bo latwiej ominac pogode, znalezc awaryjne ladowisko, ominac gory, prowadzic nawigacja wzrokowa, podziwiac krajobraz, itp.

  3. #3
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Tak naprawdę nie powinno być różnicy na niekorzyść nocy, bo jak gdzieś napisano "okna w kabinie pilotów są raczej ze względów psychologicznych". Więcej jest wad lotów nocnych.

    Poza tym w nocą lepiej się ląduje, bo lepiej widać światła podejścia, niż w dzień.
    Nocą jest mniejszy ruch.
    Pozdrawiam, Tomek

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    Poza tym w nocą lepiej się ląduje, bo lepiej widać światła podejścia, niż w dzień.
    Bo w dzien zazwyczaj sa wylaczone.....

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    bo jak gdzieś napisano "okna w kabinie pilotów są raczej ze względów psychologicznych".
    Lekko pokreciles, pisza ze "okna dla pasazerow sa raczej ........ psychologicznych". Okna w kabinie pilotow ciagle sa absolutna koniecznoscia.

  6. #6
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    No rzeczywiście. Ale okna w IFR są po to żeby sprawdzać maszynę, żeby się upewnić czy aby napewno ...? Ale w związku z powyższym zgadzam się z Tobą, iż okna są niezbędne.

    Czyli odpowiedź na pytanie jest jednoznaczna: lepiej jest latać w nocy.
    Pozdrawiam, Tomek

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    No rzeczywiście. Ale okna w IFR są po to żeby sprawdzać maszynę, żeby się upewnić czy aby napewno ...? Ale w związku z powyższym zgadzam się z Tobą, iż okna są niezbędne.

    Czyli odpowiedź na pytanie jest jednoznaczna: lepiej jest latać w nocy.
    Absolutnie nie jest to jednoznaczna odpowiedź - i raczej większość odpowie Ci, że lepiej latać w dzień.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    Czyli odpowiedź na pytanie jest jednoznaczna:
    Jest tu tyle samo jednoznacznosci co w stwierdzeniu ze lody czekoladowe sa lepsze od waniliowych

  9. #9
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Czyli odpowiedź: zależy to od indywidualnych preferencji pilota.
    Pozdrawiam, Tomek

  10. #10
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    Poza tym w nocą lepiej się ląduje, bo lepiej widać światła podejścia, niż w dzień.
    Bo w dzien zazwyczaj sa wylaczone.....
    W Krakowie bardzo często są włączone w dzień.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Moze maja za duzo pieniedzy?

    Swiatla w dzien sa owszem czesto wlaczane, jesli widzialnosc jest slaba, albo przy niskiej podstawie chmur. Ale przy dobrej widzialnosci wlaczanie mija sie z celem. I ilekroc bylem w Krakowie przy takich warunkach, to nigdy wlaczone nie byly.

  12. #12
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Swiatla w dzien sa owszem czesto wlaczane, jesli widzialnosc jest slaba, albo przy niskiej podstawie chmur. Ale przy dobrej widzialnosci wlaczanie mija sie z celem. I ilekroc bylem w Krakowie przy takich warunkach, to nigdy wlaczone nie byly.
    5-10km to dobra widoczność, a bardzo często przy takiej są włączone. Wiem, bo na lotnisko wpadam często i zawsze się zastanawiam po co prąd marnują

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    A o jakich swiatlach mowisz? Bo jesli PAPI, to one rzeczywiscie pala sie zawsze. Chociaz nie pamietam czy u was sa.

  14. #14
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Na rodzajach świateł się nie za bardzo znam, ale to o te żółte mi chodzi:
    http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6113108

  15. #15
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    My w Krakowie PAPI nie znaju
    Światła palą się w dzień w warunkach ograniczonej widzialności, przy niskich podstawach chmur, na życzenie pilota, na życzenie służb technicznych itd. itd. A niekiedy palą się, bo "ktoś" zapomniał wyłączyć
    Czemu akurat się paliły w te dni, w które byłeś - nie sposób odpowiedzieć

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    A niekiedy palą się, bo "ktoś" zapomniał wyłączyć
    No to tlumaczy dlaczego za ladowanie w Krakowie placi sie jak za zboze...
    bo oplata na jakosc uslug sie w ogole nie przeklada :/

  17. #17
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Tia... Nie wiem, jaki ułamek procenta kosztów stanowi koszt prądu pobieranego przez system oświetlenia lotniczego. Przypuszczam, że niewielki.
    Ale aż zerknąłem do AIP ile to płacenie "za zboże" wynosi. Upraszczając oczywiście cenniki opłat za lądowanie, otrzymujemy coś takiego:
    EPBY - średnio 30zł za tonę MTOW
    EPGD - 25zł za tonę
    EPKT - 30zł za tonę
    EPKK - 32,46zł. za tonę
    EPLL - 47,75zł. za tonę
    EPPO - 50zł. za tonę
    EPRZ - 30zł. za tonę
    EPSC - 62,77zł. za tonę
    EPWA - 43zł. za tonę

    Wg Twojej teorii wychodzi, że prąd w Szczecinie strrrasznie drogi jest...

    Inna sprawa, że światła np. w nocy powinny być włączone CAŁY CZAS. Ich wyłączanie jest wyjątkiem dopuszczonym przepisami, ale nadal wyjątkiem...

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Inna sprawa, że światła np. w nocy powinny być włączone CAŁY CZAS. Ich wyłączanie jest wyjątkiem dopuszczonym przepisami, ale nadal wyjątkiem...
    A mnie sie kolata ilestam minut po starcie i ilestam minut "przed minieciem radiolatarni", ale jestem zmeczony po dyzurze i mi sie szukac nie chce.

  19. #19
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Tak, tak, ale to nadal wyjątek. Reguła ogólna jest, że non stop z dopuszczonymi wyjątkami (vide 4444).

  20. #20
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Czemu akurat się paliły w te dni, w które byłeś - nie sposób odpowiedzieć
    Nie mówię że zawsze, ale dosyć często. (Na światła zwracam uwagę głównie jak wyłażę na L-kę. A tam wychodzę tylko jak jest dobra widoczność, minimum 5km).

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •