Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar twieczorek

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie kalkulacja biletu lotniczego


    Polecamy

    Witam!

    Interesuje sie bardzo tematyka taryf lotniczych i w zwiazku z tym mam pytanie czy ktos zna jak sie kalkuluje bilet lotniczy przy uzyciu roznych taryf odrebnych linii lotniczych ?

  2. #2

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Może to nie jest do końca odpowiedź na pytanie, ale chyba warto przeczytać artykuł jak można kalkulować cenę biletu: http://www.matstos.pjwstk.edu.pl/no9/no9_piwarska_kulesza.pdf

  3. #3
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marekb Zobacz posta
    Może to nie jest do końca odpowiedź na pytanie, ale chyba warto przeczytać artykuł jak można kalkulować cenę biletu: http://www.matstos.pjwstk.edu.pl/no9/no9_piwarska_kulesza.pdf
    Wsród tych setek pierwiastków i setek obcojęzycznych zwrotów, jedno zdanie dobitnie ocenia to pisadło - "bilet kupiony wcześniej jest tańszy"

  4. #4
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Nie wiem czy to jest dokładnie to o co pytasz, ale ceny biletów lotniczych są opracowywane na bieżąco 24h na dobę przez sztaby pracowników w każdej linii. Jest to równie przewidywalne jak wyniki sportowe :P

    Taka hipotetyczna sytuacja. Załóżmy, że linie AirPupa rozpoczynają loty Frankfurt-Bangkok. Szukasz biletu na 1 września. W momencie rozpoczęcia sprzedaży biletów bilet na 1 września kosztuje 1500zł, bo inne linie sprzedają go najtaniej za 1800zł. Gdy trochę lotów się sprzeda, cena wzrasta do 2200zł. Miesiąc później LOT rozpoczyna loty do BKK i sprzedaje z Frankfurtu promocyjne bilety z przesiadką po 1600zł. AirPupa schodzi do 1700zł, zakładając, że klienci są w stanie zapłacić 100zł więcej za lot bezpośredni. Połowa miejsc sprzedana, cena wzrasta do 2400zł. Kończy się promocja w Lufthansie, Emirates, LOT i Qatar, teraz najniższa cena z Frankfurtu do BKK na pierwszy września to 3000zł. Podłapują to analitycy AirPupa i zwiększają cenę do 2800zł, żeby wciąż być najtańszymi, ale nie sprzedawać biletów zbyt tanio. Tydzień później zaczyna się wyprzedaż Aeroflotu za 1700zł, więc AirPupa schodzi do 2000zł. Nie musi schodzić niżej, bo sprzedali już 70% miejsc, więc nie ma takiego ciśnienia do zapełniania samolotu, poza tym to Aeroflot, a ludzie mają uprzedzenia do Aeroflotu. Potem kończą się promocje, cena wzrasta z powrotem do 2800zł, ale na 3 tygodnie przed wylotem analitycy widzą, że zostało jeszcze trochę za dużo miejsc, więc ustawiają na 8 biletów cenę 1900zł, a na resztę 2600zł. Itepe itede :P

    Wniosek: cena w danym momencie zależy od polityki linii, prestiżu linii, planów linii, ilości biletów, które zostały, konkurencji, obecnych promocji konkurencji, przyszłych promocji konkurencji, floty konkurencji, prestiżu konkurencji, potrzeb PR. Raczej nie ma czegoś takiego jak stała cena konkretnego biletu, chyba że na Kubie i w Korei Północnej.

    Temat rzeka.

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Pszczyna / Northampton UK

    Domyślnie

    No i dodałbym że wcale NIE JEST POWIEDZIANE ŻE CZYM WCZEŚNIEJ CZYM LEPIEJ, co widać na przykładzie RYANAIR'a. Najlepsze ceny biletów można dostać 3-4 tygodnie przed wylotem.

  6. #6
    Awatar twieczorek

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie

    Witam ponownie,

    bardziej interesuje mnie jak obliczyc koncowa cene biletu korzystajac z dwoch roznych taryf lotniczych.....

  7. #7
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Czyli np. taryfa biznes i taryfa ekonomiczna? Ale w oparciu o co chcesz liczyć? Bo np. na jednej konkretnej trasie z tej samej linii mogą latać w różne dni różne samoloty i na bardziej komfortowy samolot może być wyższa cena, na mniej komfortowy niższa, ale np. jeśli zostanie 5 miejsc w tym mniej komfortowym, a 20 miejsc w bardziej komfortowym, to może być wyższa cena w tym mniej komfortowym. Ba, na cenę w danym momencie taryfy biznes może mieć wpływ fakt, że jest popyt na ekono. Jeśli ekono jest zapełniona, mogą podskoczyć ceny w biznes, żeby zedrzeć jeszcze bardziej z klientów, którym zależy na danej dacie.

    Na pewno nie jest to tak jak z ceną pociągu, że ileśtam km kosztuje ileś zł w drugiej klasie, więcej w pierwszej, a jeszcze więcej w intercity.

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Myślę, że pytanie nie sprowadza się do tego dlaczego przelot w środę kosztuje 1000 zł, a w piątek 1500 zł.
    Pytającemu raczej chodzi o to, jak linie lotnicze wyliczają cenę dla połączenia A-B-C, gdzie A-B kosztuje 500 zł, a B-C 1000 zł.

    Myślę, że bez względu na to o co chodzi w pytaniu to i tak odpowiedź jest bardzo trudna, gdyż jest to tajemnica linii lotniczych ale i również badań rynku.

  9. #9
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twieczorek Zobacz posta
    bardziej interesuje mnie jak obliczyc koncowa cene biletu korzystajac z dwoch roznych taryf lotniczych.....
    Dodać jedną do drugiej. Oczywiście o ile warunki taryf pozwalają na takie łączenie.

  10. #10
    Awatar twieczorek

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie

    Chodzi mi o sytuacje gdy np. lecimy z warszawy do londynu liniami lufthansa poprzez przesiadkowy port w Niemczech (np. Frankfurt), czesc relacji np. Warszawa -> Frankfurt jest w klasie Q a druga czesc: Frankfurt --> Londyn jest w klasie K, jak nastepuje kalkulacja biletu? Czy brana jest calkowicie drozsza taryfa z systemu ? Czy moze dzielone odcinkami ? Pytanie operacyjne , bardziej do kasjerow lotniczych badz osob znajacych zagadnienie klas rezerwacyjnych i dostepnosci miejsc.

  11. #11
    Awatar benneck

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Chodzi ci rozumiem o coś takiego:

    WAW
    FRA LH 3301 K K 10SEP 0955 KNC5D0 10SEP10SEP 20
    LON LH 4732 L L 10SEP 1515 LNC7D1 10SEP10SEP 20
    FRA LH 4743 L L 17SEP 0625 LNC7D1 17SEP17SEP 20
    WAW LH 3302 P P 17SEP 1150 PNC5D0 17SEP17SEP 20

    W tym przypadku masz 3 "pricing unit'y": mix RT WAW-FRA klas K i P oraz RT FRA-LON w klasie L. Generalnie taka opcja o jaką pytasz jest bardzo żadko spotykana. Z zasady jeśli masz taryfę z punktu A do B przez punkt C (bez znaczenia gdzie masz przesiadkę) wymaga aby klasy rezerwacyjne na obu odcinkach były takie same (są oczywiście odstępstwa od tej zasady).

  12. #12
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twieczorek Zobacz posta
    Chodzi mi o sytuacje gdy np. lecimy z warszawy do londynu liniami lufthansa poprzez przesiadkowy port w Niemczech (np. Frankfurt), czesc relacji np. Warszawa -> Frankfurt jest w klasie Q a druga czesc: Frankfurt --> Londyn jest w klasie K, jak nastepuje kalkulacja biletu? Czy brana jest calkowicie drozsza taryfa z systemu ? Czy moze dzielone odcinkami ? Pytanie operacyjne , bardziej do kasjerow lotniczych badz osob znajacych zagadnienie klas rezerwacyjnych i dostepnosci miejsc.
    Z praktyki - generalnie brana jest wtedy najniższy wspólny mianownik (czyli w Twoim przypadku K) na wszystkie segmenty w danym kierunku. Wyjątkowo zdarzają się połączenia dwóch tańszych taryf OW lub RT, ale to dotyczy z tego co pamiętam tylko najtańszych opcji (typu podróż do Europy z przesiadką w Niemczech, 2 segmenty w każdą stronę zamiast w najtańszym U idą np 4x E klasa).

  13. #13
    Awatar benneck

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Z praktyki - generalnie brana jest wtedy najniższy wspólny mianownik (czyli w Twoim przypadku K) na wszystkie segmenty w danym kierunku.
    Akurat niekoniecznie. Z praktyki - jeśli dostępna jest klasa K to jest baaardzo duże prawdopodobieństwo że klasa Q na tym rejsie też jest dostępna. Wtedy masz jeden pricing unit w klasie Q na całym kierunku który jest jakieś 2 razy tańszy niż dwa pricing unity klasy K (WAW-FRA i FRA-LON)

    Lot też zezwala na coś takiego, krajówka może być któryś GREEN, a dalej z WAW po Europie np jedna z taryf GREY lub BLUE

  14. #14
    Awatar twieczorek

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie

    moznaa wyjasnic pojecie pricing unity

  15. #15

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Ja mam wystawiony europejski bilet CSA, na pierwsze dwa odcinki w taryfie N a następne dwa (powrót) jest wystawiony bodajże w X (w każdym razie inna taryfa).
    Drugi bilet (tańszy) na te same loty jest wystawiony we wszystkich odcinkach na N.

  16. #16
    Awatar benneck

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Pricing unit to taryfa użyta dla danego odcinka (każda ma inną cenę, warunki itd.). Dla podanego przykłady 3 taryfy to: KNC5D0 / LNC7D1 / PNC5D0.

  17. #17
    Awatar twieczorek

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie

    jak nastepuje sumowanie tych pricing unitow? Sumarycznie?

  18. #18
    Awatar benneck

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twieczorek Zobacz posta
    jak nastepuje sumowanie tych pricing unitow? Sumarycznie?
    Więc tak. Taryfy KNC5D0 i PNC5D0 to taryfy RT WAW-FRA, więc dodajesz obie do siebie i dzielisz na 2. Do otrzymanego wyniku dodajesz taryfę FRA-LON ( LNC7D1) i ot cała kalkulacja. Oczywiście całość dzieje się automatycznie w systemie.

  19. #19
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twieczorek Zobacz posta
    Witam!

    Interesuje sie bardzo tematyka taryf lotniczych i w zwiazku z tym mam pytanie czy ktos zna jak sie kalkuluje bilet lotniczy przy uzyciu roznych taryf odrebnych linii lotniczych ?
    Napewno pod uwagę trzeba wziąć rodzaje podróży.
    OW - one way, taryfa jednostronna
    RT - round trip, taryfy dzielimy na pół.
    CT - circle trip, taryfy dzielimy na pół, z tym, że do odcinka kończącego dobieramy taryfę miejsca wylotu.
    OJ - open jaw, taryfy dzielimy na pół, z tym, że przy taryfach normalnych (Y) taryfy będą się sumować jako OW
    RTW - round the world, taryfy zasadniczo dzielimy na pół, z tym, że trasa może przebiegać w dość dowolny sposób i określenie zasady może być kłopotliwe. Ważne, że trasa przebiega z zachodu na wschód lub ze wschodu na zachód i podróż zaczyna się i kończy w tym samym miejscu.

    Tak z praktyki jeszcze:
    zwykle na trasach europejskich możemy spotkać kilka taryf użytych w jednym bilecie, one są liczone na połówkach z tym, że zastosowanie ma bardziej restrykcyjna ale opłaty za ew. zmiany liczymy proporcjonalnie do ilości użytych taryf.
    Zwykle na trasach międzykontynentalnych spotykamy się z jedną taryfą przewoźnika, który przekracza "wodę" ale w swojej taryfie ma zapis użycia określonej klasy rezerwacyjnej określonego przewoźnika.
    I jeszcze tak obok taryf ale z wpływem na cenę - jeśli pomiędzy przewoźnikami są umowy np. code-share to nawet jeśli taryfa jest identyczna to końcowa cena biletu może się różnić np. inną opłatą paliwową przewoźnika, którego wyznaczymy na wystawcę biletu.

    Kiedyś (to nie moje czasy) IATA ustaliła wybór taryfy przewoźnika dla określonej podróży ale to były czasy "manualne" i np. w Europie przy kilku taryfach wybierano niższą z taryf, która jest pierwszą międzynarodową i taką, która ma najdłuższy milaż. Po za Europą zastosowanie dla podróży miała taryfa "pierwsza" międzynarodowa. Dla podróży kontynentalnych "pierwsza" przekraczająca kontynent.
    W czasach kalkulacji automatycznych nikt się nad tym tematem specjalnie nie zastanawia
    Myślę, że albo specjalista taryfowy albo informatyk systemu rezerwacyjnego mógłby rozwiać wszelkie wątpliwości.

  20. #20
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Zawsze te kwestie pomijałem, ale zaczyna mnie to drażnić, że nie wiem co oznaczają taryfy K, P, czy inne literki.
    1. Tzn. wiem, że różnią się np. elastycznością zwrotu, ale gdzie można dokładne opisy konkretnych taryf znaleźć?
    2. Jest jakiś standard ogólnolotniczy, czy każda linia sama ustala dla siebie taryfy?
    3. Jeśli mam w eco powiedzmy simple, regular i flex, to w regular zawsze będzie ta sama literka, czy taryfa może się różnić mimo tej samej oferty regular? Jeśli tak, to dlaczego mogą się różnić, skoro regular, to regular? Jak można kupić sobie "lepszą" taryfę w ramach regular, poza agentem?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •