Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree1Likes
  • 1 Post By N077GL

Wątek: Rozbieg a dobieg

  1. #1
    Awatar Luteres

    Dołączył
    Dec 2014
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie Rozbieg a dobieg


    Polecamy

    Cześć! Ostatnio zacząłem się zastanawiać co jest dłuższe, rozbieg czy dobieg, i niby doszedłem do tego, że w przeciętnym A320 dobieg powinien być krótszy - w końcu działają odwracacze, dzieje się magia z klapami i tak dalej.. I tutaj moje pytanie, czy są samoloty których dobieg jest dłuższy od rozbiegu i dlaczego?

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Generalnie - dobrze kombinujesz! Start jest z wielu wzgledow dluzszy od ladowania.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na twoje pytanie, a to dlatego, że rozbieg i dobieg to nie są stałe wartości. Zależą m.in. od masy, nawierzchni i sprawności układów (np abs-u)
    Dobieg może być dłuższy od rozbiegu bez względu na samolot np na mokrym lub oblodzonym pasie

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maciejka79 Zobacz posta
    Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na twoje pytanie, a to dlatego, że rozbieg i dobieg to nie są stałe wartości. Zależą m.in. od masy, nawierzchni i sprawności układów (np abs-u)
    Ejże - przecież to sią liczy dość prosto - czy to z tabel, wykresów czy komputerem (np. Boeinga OPT)
    Cytat Zamieszczone przez Maciejka79 Zobacz posta
    Dobieg może być dłuższy od rozbiegu bez względu na samolot np na mokrym lub oblodzonym pasie
    w takich warunkach może się zdarzyć, że będzie ciężko... w ogóle wystartować, a na pewno ograniczenia (np. masy) będą poważne!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Tak, liczy się (w miarę) prosto. Chciałem tylko powiedzieć, że zmiennych jest sporo i rozbieżności mogą być znaczne. I typ samolotu nie jest najważniejszym czynnikiem, a o to pytał autor

  6. #6
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Rozbieg to jest to, co widać z zewnątrz - ale w kokpicie do startu liczy się potrzebną długość pasa na przerwany start. Przy starcie samolot jest cięższy (paliwo), a hamowanie przy przerwaniu startu zaczyna się gdzieś w połowie pasa - i wciąż musi go wystarczyć. Tak więc prawidłowa odpowiedź brzmi "do startu potrzeba więcej pasa".

    Natomiast czy rozbieg do oderwania będzie dłuższy od dobiegu to już zależy od samolotu, załadunku, warunków pogodowych, a nawet widzimisię linii i pilota. Tak naprawdę bardzo rzadko wykorzystuje się pełne możliwości samolotu w czasie tych manewrów - ze względu na trwałość elementów, komfort pasażerów i ograniczenie hałasu.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Luteres Zobacz posta
    co jest dłuższe, rozbieg czy dobieg,
    I dobre pytanie.

    Pamietam jak na egzaminie praktycznym na PPL egzaminator mi kazal obliczyc czy bede mogl wystartowac zaladowana Cessna 172 z jakiegos pasa na jakims konkretnym lotnisku przy pewnych warunkach pogodowych. Chwycilem sie za tablice i szybko wyliczylem ze odpowiedz jest TAK. A potem mi zadal pytanie czy bede mogl wyladowac na tym samym pasie w tych samych warunkach, znowu chwycilem za tablice a on powiedzial - stop - nic nie musisz liczyc, skoro wystartujesz to i wyladujesz, zapamietalem to sobie na cale zycie. Podejrzewam ze jesli sa jakies odstepstwa od tej reguly to sa to egzotyczne przyklady z nachylonymi pasami, duzymi samolotami, itp - w kazdym razie poza lotnictwem ktore ja uprawiam. Oczywiscie byl to przypadek idealny, z pasem dalekim od jakichkolwiek przeszkod, bez zadnego landing over 50 ft obstacle, itp
    Maciey likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    I dobre pytanie.
    ...on powiedzial - stop - nic nie musisz liczyc, skoro wystartujesz to i wyladujesz, zapamietalem to sobie na cale zycie. Podejrzewam ze jesli sa jakies odstepstwa od tej reguly to sa to egzotyczne przyklady z nachylonymi pasami, duzymi samolotami, itp - w kazdym razie poza lotnictwem ktore ja uprawiam. Oczywiscie byl to przypadek idealny, z pasem dalekim od jakichkolwiek przeszkod, bez zadnego landing over 50 ft obstacle, itp
    i w tym momencie pomyślałem sobie o lądowaniu na egzotycznym lotnisku w Międzybrodziu przy halnym 90 km/h
    dobrze że pod hotelem teren mocno pnie się w górę, bo pewnie zasuwałbym jeszcze po asfalcie ...

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •