Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
Like Tree30Likes

Wątek: Kolejność do odlotu - czy zezwolenia kołowania na pas może dostać kilka samolotów ?

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie Kolejność do odlotu - czy zezwolenia kołowania na pas może dostać kilka samolotów ?


    Polecamy

    Jak w tytule czy wieża może wydać kilka pozwoleń i ten kto dojedzie pierwszy do pasa ten startuje ? Czy jednak dopóki jeden nie wystartuje to kolejny nie dostanie zezwolenia na ruszenie z miejsca postoju ? Czy to zależy od wielkości lotniska i ruchu lotniczego ?

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Jeśli by było tak, że kołowanie można rozpocząć dopiero po starcie poprzedniej maszyny to lotniska miałyby parędziesiąt % mniejszą przepustowość i byłoby to niczym nie uzasadnione. Oczywiście, że kołować może kilka nawet kilkanaście samolotów naraz, niejednokrotnie się zdarzają kolejki do startu na parę a nawet paręnaście samolotów.

    Z reguły jednak samoloty kołują jeden za drugim i nikt nie próbuje "wyprzedzać" kołując szybciej od pozostałych - prędkości kołowania max również są ustalone.

  3. #3

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Kołować jednocześnie może oczywiście wiele samolotów (jak to sobie inaczej wyobrażasz?). Na pasie może być jednocześnie, zasadniczo, tylko jeden. Co więcej, na lotnisku kontrolowanym, nie wolno wjechać na pas bez zgody kontrolera. Czeka się w punktach oczekiwania, nieraz w kolejce.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Ok, tak więc zezwolenie do podjechania do pasa startowego może dostać kilka samolotów. Natomiast nawet jeśli przestrzega się pewnej prędkości poruszania się to i tak ten, który ma najdalej podjedzie ostatni, nawet wtedy, gdy zezwolenie dostał jako pierwszy. Czy tu pilnuje się pewnej kolejności, jakiejś numeracji czy wolna amerykanka ?

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Dopada w kolejności wyznaczonej przez kontrolera.

  6. #6
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moharp Zobacz posta
    nawet wtedy, gdy zezwolenie dostał jako pierwszy.
    Nie ma znaczenia kto się pierwszy uruchomił, nikt nie będzie dezorganizował całego ruchu na lotnisku, bo ktoś, kto stał na końcu pirsu się wcześniej uruchomił i rozpoczął kołowanie.
    Cytat Zamieszczone przez moharp Zobacz posta
    Czy tu pilnuje się pewnej kolejności, jakiejś numeracji czy wolna amerykanka ?
    Kołuje się z uwagą na inne maszyny, generalnie kolejnością zarządza na lotnisku kontrolwanym kontroler, który może polecić zatrzymanie samolotu np. ze względu na inną maszynę kołującą po krzyżującej się drodze kołowania.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Dopada w kolejności wyznaczonej przez kontrolera.
    Chociaż czasem korci aby zrobić wyścigi ;-)

  8. #8
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Kołować jednocześnie może oczywiście wiele samolotów (jak to sobie inaczej wyobrażasz?). Na pasie może być jednocześnie, zasadniczo, tylko jeden. Co więcej, na lotnisku kontrolowanym, nie wolno wjechać na pas bez zgody kontrolera. Czeka się w punktach oczekiwania, nieraz w kolejce.
    Tutaj trzeba dodac, ze jest jeszcze roznica miedzy zgoda na wjazd na pas, a zgoda na start. Czesto widac w WAW jak samolot sie ustawia, ale czeka, bo na drugim pasie jest ladowanie. No i nieszczesna Teneryfa byla przez uznanie zgody na wjazd za zgode na start, jesli dobrze pamietam.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Kołować jednocześnie może oczywiście wiele samolotów (jak to sobie inaczej wyobrażasz?)
    Na mniejszych i gorzej wyposarzonych lotniskach w czasie procedur LVP czyli przy niskiej widzialnosci zdarza sie, ze po plycie i drogach kolowania moze poruszac sie tylko jeden samolot - tak wiec pytanie nie bylo glupie.

  10. #10
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Na ogół kolejka do startu ustawia się sama, w zależności kto pierwszy jest gotów do kołowania i/lub kto pierwszy dojedzie do pasa. ATC (przynajmniej z moich obserwacji) zwykle w tym nie przeszkadza, chyba że ma jakiś konkretny powód - np. ktoś ma "slot'a", albo trasy odlotu poszczególnych samolotów są takie, że pasuje je puścić w tej, a nie innej kolejności.

    Można czasem próbować przeskoczyć kolejkę, np. prosząc o start z "intersekcji", tj. nie z pełnej długości pasa, gdzie jedzie większość samolotow, a z którejś pośredniej drogi kołowania . Kiedyś robiłem to nagminnie na ATRze (np. z twy M na 29 w EPWA), czasem zbierając niezłe "joby" od kolegów z większych samolotów...
    djzybi, T0pek, major_25 and 5 others like this.

  11. #11
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    A czy ATC dobiera kolejnosc startow w zaleznosci od wielkoci samolotu?
    Slyszalem, ze chodzi o turbulencje, ktore po duzej maszynie musza sie rozproszyc aby mogl bezpiecznie wystartowac mniejszy samolot.

  12. #12
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    ^^^ Minima separacji, różne w zależności od tego jaki rozmiar następuje po jakim, rzeczywiście istnieją: Mitigation of Wake Turbulence Hazard - SKYbrary Aviation Safety
    A jak ATC żongluje kolejką na tę okoliczność, to może niech jakiś ATC powie.
    For every solution there is a problem.

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    To się nazywa "Separacje w śladzie aerodynamicznym" opisane przez ICAO doc 4444 -Biblia dla ATC. Opisywane również na tym forum.
    W omawianym przypadku to są separację między odlatującymi SP. Ale są i inne np: między odlatującymi a przylatującymi itd....
    I zawsze bierze się je pod uwagę ale w momencie kiedy masz już oczekującą kolejkę do startu. Praktycznie nie koordynuje się pod tym względem w procesie zgłaszania do kołowania i samego kołowania do drogi startowej choć nie jest to wcale nie możliwe i takie przypadki sporadycznie mogą się zdarzać. Wszystko zależy od układu dróg kołowania, kolejności zgłoszeń różnych SP i sprawności kontrolera oraz współpracy między pozostałymi służbami ATC.

  14. #14
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    ...Kiedyś robiłem to nagminnie na ATRze (np. z twy M na 29 w EPWA), czasem zbierając niezłe "joby" od kolegów z większych samolotów...
    Kontrolerzy APP/ACC też pewnie byli niezmiernie szczęśliwi
    - EVA67 report heading
    - Yes sir, we are happy :)

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Płacą im za to.
    Mimis, T0pek, PeK and 6 others like this.

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moharp Zobacz posta
    jakiejś numeracji czy wolna amerykanka ?
    No wiesz wolna amerykanska to raczej nie, niektore lotniska sa bardzo skomplikowane (duze, ruchliwe) i kolujac musisz przecinac aktywne pasy, itp. Poza ty moze byc wiecej niz jeden sposob na dojechanie, to nie od pilota zalezy jak chce. Przy mega-lotniskach jak naprzyklad KDFW (7 pasow) bywalo ze po wyladowaniu kolujesz z dobre 20 minut - 30 minut (tak kiedys kolowalismy 30 minut), bo tyle sie dzieje, tyle bractwa sie porusza ze masz bez przerwy postoje, czekania, itp. Ludzie pisza prace naukowe tylko z poruszania sie samolotow po plytach lotniska (NASA duzo tego sponsoruje).

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    I to przy dobrej pogodzie! Niech no troche się skiepści, popada śnieg, zacznie burza to i godziny będzie mało...
    T0pek and Mateos33 like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Zasadniczo najpierw leci szybszy a potem wolniejszy, tak jest wygodniej dla wszystkich chociaż nie zawsze się tak da.
    qwaseq likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Nie dla wolniejszego.

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Dla wolniejszego aptekarza faktycznie nie.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •