Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie Ostrzeżenia TCAS w kokpicie vs. kontroler


    Polecamy

    Siema

    Ostatnio słuchałem liveATC i śledziłem sytuację na FR24. Taka sytuacja: Wznosi się samolot ze skoczkami, dostaje zgode na 6000ft z zastrzeżeniem, że dostanie 14000ft jak minie go Ryanair do Modlina. Ryan też dostał 6000ft. Oba samoloty znalazły się na jednej wysokości lecąc w przeciwne strony dość blisko siebie. W pewnym momencie Ryan spytał co to za ruch przed nim, najwyraźniej dostał sygnał z TCAS (tak mi się wydaje), kontroler odparł że ok po czym puścił skoczków kursem na północ a Ryan spokojnie robił zawrotkę na południe i zachód do pasa 28. Z dużego przybliżenia jakie daje FR24 wyglądało na to, że minęli się na jednej wysokości o jakieś 1-2 mile od siebie...

    I teraz pytanie - jeśli kontroler ma sytuację pod kontrolą to czy w ogóle taka sytuacja jest ok? Czy to jest błąd, że w ogóle dopuścił do tego? IMHO w ogóle słabe jest, że załoga na podejściu dostaje sygnał z TCAS i musi pytać kontrolera o co chodzi zamiast sama być spytana czy mają traffic in sight. Czy są jakieś konsekwencje dla kontrolera za taką sytuację?

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Są 4 poziomy sygnałów TCAS'a:
    - "other traffic" - TCAS wyswietla wszystkie samoloty, ktore widzi
    - "proximate traffic" - samoloty w okreslonej odleglosci/wysokosci od nas
    - "Traffic Advisory" - TCAS uznaje, ze potencjalnie może dojść do sytuacji konfliktowej i ostrzega załogę, żeby się przygotowała.
    - "Resolution Advisory" - TCAS uznaje, ze może dojść do zderzenia i nakazuje wykonanie manewru omijającego.

    Pierwsze 3 poziomy są niejako tylko zwróceniem uwagi załodze na inny ruch w okolicy. Dopiero ten ostatni poziom (Resolution Advisory), to grubszy temat, traktowany jako incydent.

    Co do minimalnych separacji miedzy samolotami w TMA, to się nie wypowiem, bo sie nie znam - ale sam fakt, ze załoga widziała cos na TCASie i pytała się "kto zacz", nie oznacza jeszcze z automatu ze coś było nie tak...

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ostach Zobacz posta
    ... w ogóle słabe jest, że załoga na podejściu dostaje sygnał z TCAS...
    Moim zdaniem słabe jest to, że o sygnale z TCAS wnioskujesz na podstawie:
    Cytat Zamieszczone przez Ostach Zobacz posta
    ... (tak mi się wydaje)....
    Zresztą wszystko zależy od ustalenia co rozumiesz pod pojęciem "sygnał z TCAS" bowiem inaczej należy rozumieć zobrazowanie znaczników ruchu na ekranie EFIS, a inaczej alarmy kolizyjne generowane przez system.

    Ekspertem nie jestem, ale gdyby:
    Cytat Zamieszczone przez Ostach Zobacz posta
    ... minęli się na jednej wysokości o jakieś 1-2 mile od siebie...
    na radiu nie byłoby tak słodko jak piszesz....

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    No właśnie dlatego pisałem o przybliżeniu jakie daje FR24 i w żaden sposób nie biorę położenia samolocików tam za wyznacznik odległości. I zdziwił mnie też spokój na częstotliwości. Ok, jeśli dostali TA to się spytali ATC o co kaman. Chodzi mi o to czy to jest normalna sytuacja czy wynik czyjegoś błędu.

    Nie wiem po prostu na ile taka sytuacja jest normalna i na ile jest codziennością w pracy pilotów i ATC.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Pytanie ile tych NM było między samolotami na prawdę, pytanie czy samolot ze skoczkami był w strefie zrzutu (obstawiam, że tak), czy RYR miał wystarczającą separację boczną ze strefą (jw., obstawiam że tak. Zwłaszcza jeśli był jedynką do podejścia w EPMO, bo piloci mają prawie zawsze tak skróconego STARa, że separacja jest) i czy w Modlinie na pewno jest RWY28

    To, że pilot miał SP na wskaźniku TCAS nie znaczy, że został wygenerowany TA lub RA.

    Natomiast jeśli by został, to raczej minima separacji również zostałyby naruszone i wiązałoby się to zapewne z konsekwencjami dla pilota.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Haha no tak, pas 26

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    *konsekwencjami dla kontrolera

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    [...] Natomiast jeśli by został, to raczej minima separacji również zostałyby naruszone [...]
    Historia zna przypadki wygenerowania RA w sytuacji, kiedy żadne minimum separacji nie zostało naruszone. Zatem wygenerowanie RA, ani tym bardziej TA, nie oznacza naruszenia jakichkolwiek minimów. Dodam jeszcze, że załoga jest zobowiązana zgłosić ATC odejście od warunków zezwolenia na podstawie RA.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •