Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
Like Tree12Likes

Wątek: Visual approach

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie Visual approach


    Polecamy

    Mam proste pytanie dotyczące lądowania "na oczy". Mianowicie jak to się robi? Czy zawsze kontroler wektoruje do pasa, czy można je zrobić ze STARa na przykład ? Jeśli wektoruje, to do konkretnego punktu czy tylko do punktu, w ktorym piloci zgłaszają "runway in sight" nie ważne z jakiej strony, a potem wolna amerykanka? Czytałem tez, że visual oszczędza czas i paliwo, czy to prawda?
    Ps. Chodzi mi głównie o pasażerskie odrzutowce.

    Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    STAR i visual approach nic nie maja ze sobą wspólnego czyli jedno nie przeczy drugiemu. Mozesz naprzyklad robić STAR a potem byc wektorowany. Na dużych lotniskach zawsze będziesz wektorowany typowo do przecięcia z LOC, mimo ze podejście jest visual pilot dużego samoloty praktycznie zawsze sie podeprze ILS, dlatego tez naprawdę kontroler nie czeka na twoje 'runway in sight' - zbyteczne, jak przechwycisz LOC powiedzmy te 10 mil od pasa to moze byc ciagle zbyt daleko na zobaczenie pasa, za to mozesz zobaczyć samolot poprzedni jesli takowy jest przed tobą. Nie bardzo tez rozumiem komentarz o wolnej amerykance. Sa tez (głownie w USA) podejścia visual które sa charted - innymi słowy podejście które ma własna kartę podejścia i jest drobiazgowo opisane - naprzyklad podejście Quiet Bridge w San Francisco, radzę przestudiować taka mapę.
    GoldenDave likes this.

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cała filozofia latania w IFRrze sprowadza się w dużej mierze do tego, że samolot pozostaje na opublikowanej procedurze dolotu/podejścia lub pod opieką radaru, do momentu, w którym zobaczy pas i będzie mógł kontynuować z widocznością. Dzięki temu zapewnione są odpowiednie przewyższenie nad przeszkodami i separacja z innym ruchem.

    W momencie, kiedy pilot widzi pas i uzna, że może kontynuować z widocznością, może prosić o "visuala". Nie ma znaczenia, czy jest na prostej, czy np. 30 mil od lotniska, z drugiej strony. Jeśli dostanie zgodę, może w dużej mierze robić co chce, ale nie zawsze - mogą występować jakieś ograniczenia przestrzeni, wysokości (np. nie wolno wlecieć tu i tu, albo nie niżej niż tyle-a-tyle nad miastem), albo ograniczenia ruchowe. Kontroler też nie zawsze się zgodzi na podejście z widocznością.

    Sama "technologia" wykonania "visuala" jest dość prosta i działa na wszystkim od C152 po Prom Kosmiczny - widzisz pas i celujesz tak, żeby w niego trafić. Oczywiście im większy i szybszy samolot, tym wymaga bardziej precyzyjnej kontroli położenia i prędkości, ma wiekszą bezwładność itp. No i (niestety) tym rzadziej piloci mają okazję ćwiczyć ten rodzaj podejścia . Tak więc w tych większych zwykle piloci podpierają się dostępnymi urządzeniami - ILSem, FMSem, a w najnowszych samolotach HUD'em, który jest wręcz stworzony do "visuali".

    Jeśli chodzi o oszczędność paliwa - podejścia na przyrządy wymagają długiej prostej (zwykle ok 10 mil/18km). Robiąc "visuala" na dużym samolocie można się zmieścić w 3-4 milach od progu pasa (a na małym, to wogóle w obrębie lotniska) i urwać dzięki temu dobre kilka minut lotu. Na moim obecnym typie 5 minut krócej, to ~500kg paliwa mniej. Jest o co się bić.

    Jest jeszcze jeden rodzaj "visuali", który praktycznie nie występuje w Europie, a jest popularny w innych miejscach, tzw. independent pararel visual app. Na dużych, ruchliwych lotniskach, z dwoma pasami blisko siebie, kontrola przy dobrej pogodzie często wektoruje samoloty do przechwycenia ILSa, po czym daje "visuala". Ponieważ pilot zgłosił "z widocznością" utrzymać własną separację z poprzedzającym samolotem podchodzącym na równoległy pas, która będzie mniejsza, niż w przypadku separacji za pomocą radaru. Dzięki temu można zagęścić podejścia i zwiekszyć przepustowość.
    ozim, maciass, frik and 2 others like this.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Dzięki wielkie. @layoverlover Na swoim blogu użyłeś sformułowania "bandycki" visual. O co chodzi z tym bandyckim?
    EDIT
    Czy visuala zawsze robi się w rękach czy można na autopilocie?

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez theavia Zobacz posta
    Czy visuala zawsze robi się w rękach czy można na autopilocie?
    Przecież to zależy od pilota. Obejrzy sobie (jeszcze niedawno było na youtubie) jak kapitan Carter z Virgin Atlantic 747 wykonuje visual approach w San Francisco. Jest tam wszystko - STAR, wektorowanie, konwersacja radiowa, autopilot, itp. Bardzo profesjonalnie zrobiony film a nie jakaś amatorszczyzna robiona z tylnego siedzenia.(to video jest w całości do kupienia, cały lot od sprawdzania samolotu, ładowania planu lotu, obliczania paliwa i startu z Londynu). Na YouTube ktos nielegalnie wstawił kawałki i nie wiem czy to przetrwało czy zostało usunięte.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 03-06-2016 o 00:17

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez theavia Zobacz posta
    Dzięki wielkie. @layoverlover Na swoim blogu użyłeś sformułowania "bandycki" visual. O co chodzi z tym bandyckim?
    EDIT
    Czy visuala zawsze robi się w rękach czy można na autopilocie?
    'Bandycki', tzn. ciasny. Tak mi się napisało

    Co do autopilota, to końcówkę (tak gdzieś najpóźniej od pozycji "base leg" raczej robi się w rękach, chociaż zdarzają się tacy, którzy próbują "kręcić gałkami" do końca, tj. do krótkiej prostej. U siebie w kokpicie to tępię, bo przy visual'u trzeba skupiać uwagę za oknem, a nie na panelu autopilota. Airbus jest podobnego zdania i w instrukcjach zaleca podejścia w rękach. Nie wiem jak Boeing, ale pewnie podobnie...

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Super. Wielkie dzięki za odpowiedzi

    Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Kapitan Alan Carter z tego video używa autopilota do końca - to znaczy do 200' AGL bo wygodnie jedzie ILS-em w dół.

  9. #9
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Trochę "defeats the purpose", no ale co kto lubi.

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    A ktory dokładnie 'purpose' został 'defeated'??

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Kapitan Alan Carter z tego video używa autopilota do końca - to znaczy do 200' AGL bo wygodnie jedzie ILS-em w dół.
    Jak dysponujesz ILSem i przechwytujesz go na długiej prostej, to jak najbardziej można. Zwłaszcza że, jak podejrzewam, w KSFO są 2 równoległe pasy blisko siebie i gęsty ruch - trzeba bardzo uważać, żeby nie "przestrzelić" zakrętu na prostą. Tyle tylko, że to "visual" tylko z nazwy. Tak na prawdę to jest podejście ILS Z Własną separacją. (BTW, a TEN FILMIK widzieli? )


    Z kolei prawdziwy "visual" na dużym samolocie jest wcale niewiele szerszy od kręgu na C152 i wygląda tak:
    image.jpg

    I taki już raczej trzeba robić "w rękach"
    frik likes this.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta

    I taki już raczej trzeba robić "w rękach"
    No coś takiego raczej nigdy w KSFO nie dostaniesz pozwolenia

  13. #13
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    No coś takiego raczej nigdy w KSFO nie dostaniesz pozwolenia
    Ale już w EPPO bez problemu
    jordanj and GoldenDave like this.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    A mnie ciekawi, co robicie jako piloci, kiedy dostaniecie zezwolenie na visual daleko od lotniska. Czy przejmujecie się w ogóle tym, że pod Wami jest przestrzeń niekontrolowana i wszelkiego rodzaju statki powietrzne, o których kontroler często nawet nie wie (w tym takie bez transpondera), czy też spadacie do ziemi bez zwracania uwagi na to? Pytam z ciekawości. Jestem jako KRL uczony pilnowania tego aspektu, ale to dodatkowa robota, dodatkowe transmisje typu "to jesteśmy klird for wiżual, czy nie?" itd.

  15. #15
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    To pilot prosi o visual kiedy uzna, że jest w stanie wykonać.
    Kontroler może się zapytać pilota czy chce visual, ale nie może go do niego zmusić.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samotnik Zobacz posta
    A mnie ciekawi, co robicie jako piloci, kiedy dostaniecie zezwolenie na visual daleko od lotniska. Czy przejmujecie się w ogóle tym, że pod Wami jest przestrzeń niekontrolowana i wszelkiego rodzaju statki powietrzne, o których kontroler często nawet nie wie (w tym takie bez transpondera), czy też spadacie do ziemi bez zwracania uwagi na to?
    Kontrolerzy podaja restrykcje, zeby nie znizac np ponizej 3000ft xx mil od lotniska lub jezeli dana linia na to pozwala to dopuszcza sie lot w przestrzeni niekontrolowanej tak aby zachowac ciaglosc znizania. Wszystko zalezy oczywiscie od budowy przestrzeni wokol lotniska ale w wiekszosci przypadkow znizajac sie 3 stopniowa sciezka caly czas jestesmy w przestrzeni kontrolowanej i problemu po prostu nie ma.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Wszystko zalezy oczywiscie od budowy przestrzeni wokol lotniska ale w wiekszosci przypadkow znizajac sie 3 stopniowa sciezka caly czas jestesmy w przestrzeni kontrolowanej i problemu po prostu nie ma.
    OK, ale czy w ogóle znacie w trakcie lotu granice przestrzeni kontrolowanej w okolicy? Na ND tego chyba nie widać? Mam wrażenie, że np. załogi WZZ zniżają dość gwałtownie do ~1500ft AGL, nie wnikając w klasyfikację przestrzeni, strefy zakazane itp.

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Kontroler może się zapytać pilota czy chce visual, ale nie może go do niego zmusić.
    Chyba ci sie pomyliło z "contact approach" bo to dokładnie sie do tego stosuje.
    Przynajmniej według reguł FAA pilot jak najbardziej moze usłyszeć od kontrolera "expect visual approach".

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Według reguł ICAO, kontroler nie może zmusić załogi do podejścia z widocznością na lotnisku, na którym jest czynne jakiekolwiek podejście instrumentalne.
    RzEmYk likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    W momencie, kiedy pilot widzi pas i uzna, że może kontynuować z widocznością, może prosić o "visuala".
    Pilot może poprosić (i dostać zezwolenie) jak widzi ziemię, nie musi widzieć pasa. Chyba że był wektorowany do podejścia, wtedy faktycznie jest tak jak piszesz. Ale to tylko tak gwoli czepliwości

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •