Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree3Likes
  • 2 Post By jordanj
  • 1 Post By YankesShow

Wątek: Dozwolona wysokość lotu nad ziemią

  1. #1
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie Dozwolona wysokość lotu nad ziemią


    Polecamy

    Witam.
    Dziś rano o godzinie 7:54 jadąc drogą krajową nr 61 zaobserwowałem takie zdarzenie:







    Samolot nadleciał mniej więcej od południowego wschodu cały czas zniżając, następnie po przecięciu drogi zawrócił w kierunku na wschód. Ponieważ w okolicy są duże połacie pól a samolot leciał nisko i cały czas powoli zniżał, myślałem że to będzie lądowanie awaryjne. Lokalizacja pola jest wskazana na mapie poniżej:

    https://goo.gl/maps/sWg3oJ7pZAr

    Jednak mniej więcej (z mojej perspektywy) na 1/3, może w połowie długości pola, samolot zaczął się wznosić i odleciał. Wyglądało to jakby zrobił sobie low pass.

    Moje pytanie: o co mogło chodzić? Wydawało mi się, że tak nisko latać nie można. W pobliżu są maszty BTS i nie wiem czy ten samolot był wyżej od nich... Dodam, że w tej okolicy (nad Zalewem Zegrzyńskim) lata bardzo dużo samolotów i chyba jeszcze nie widziałem, żeby jakiś przelatywał sobie tak nisko, nawet paralotniarze wyżej latają.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Minimalna wysokość lotu VFR poza sytuacjami startów i lądowań w FIR Warszawa wynosi 150 metrów nad terenem. W przypadku lotu nad zwartą zabudową miast i osiedli bądź też zgromadzeniem ludzi jest to 300 metrów nad najwyższą przeszkodą w promieniu 600 metrów od statku powietrznego.

    Ten samolot najprawdopodobniej w locie szkolnym przeprowadzał symulację lądowania w terenie przygodnym w związku z awarią zespołu napędowego lub innym zdarzeniem uniemożliwiającym kontynuowanie lotu. Legalność tego typu manewrów jest dyskusyjna, ale jakoś uczyć trzeba, więc przymyka się na to oko. Manewr polega na tym, że instruktor dławi silnik, a uczeń wybiera pole do lądowania awaryjnego i wykonuje podejście. Na bezpiecznej wysokości instruktor przerywa manewr i ocenia czy z danej pozycji i w danej konfiguracji samolotu (prędkość, klapy, podwozie jeśli jest chowane) istniały realne szanse na bezpieczne lądowanie (doszybowanie do obranego punktu przyziemienia i wyhamowanie na pozostałym odcinku) czy nie.

    Jest też możliwość ,ze były to popularne wiosną "odwiedziny domku cioci" i wówczas usprawiedliwienia na wykonywanie lotu poniżej określonej wysokości nie ma, ale skoro zniżał się do pola to pewnie trenował "obcięcie silnika".
    arek_waw and Canonier like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  3. #3
    Awatar YankesShow

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Koszalin/Iława

    Domyślnie

    Podobną sytuację miałem kiedyś jadąc autostradą A1, gdzieś pomiędzy węzłem Swarożyn i Straszyn. Jechałem prostym odcinkiem autostrady i nagle przed sobą widzę zniżającą się awionetkę. Wszystko wyglądało na awaryjne lądowanie i na tyle realnie, że zjechałem na pobocze. Samolot oczywiście nie wylądował ale napędził strachu.
    arek_waw likes this.


    Facebook: Zalatani

  4. #4
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie

    Najprawdopodobniej tak właśnie było - ćwiczebna symulacja awaryjnego lądowania. Dziękuję za odpowiedzi

  5. #5

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Okolice Zegrza to najpopularniejsze miejsce ćwiczenia awaryjnego lądowania dla EPBC. Podejrzewam, że takich manewrów jest tam po kilka dziennie (jak nie więcej). Nic nadzwyczajnego. Sam to pewnie robiłem kilkanaście razy w tych okolicach, a jestem dosyć świeżym pilotem.

    Jak pisał jordanj "Legalność tego typu manewrów jest dyskusyjna, ale jakoś uczyć trzeba". Z drugiej strony sam staram się nie schodzić poniżej tych 700-800ft AMSL, więc jest to blisko ograniczenia.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •