Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie 737-800 Podstawowe pytania z dziedziny działania układów w kokpicie.


    Polecamy

    Witam kolegów - na początku powiem, że wszystkie pytania które będę tu zadawał dotyczą działania poszczególnych układów w kabinie pilotów, ponieważ buduję symulator boeinga 737 - docelowo ma to być dokładnie odwzorowana kabina z wyświetlaniem obrazu 270 stopni - niektóre z nich jestem w stanie sprawdzić na modelu PMDG 737, ale jednak nie wszystkie. Bardzo proszę również o nie przenoszenie tego tematu do działu Lotnictwo wirtualne, ponieważ mało kto tam zagląda, a liczę tutaj na pomoc ludzi którzy mają w jakiś sposób doczynienia z prawdziwymi samolotami 737. Dziękuję i do rzeczy.

    Działanie wolantu (ster wysokości i lotki)
    1. Czy wolant po wykonaniu jakiegoś ruchu zawsze powinien wracać do punktu zero czy zostaje w pozycji w której go puścimy (nie bierzemy tutaj oczywiście pod uwagę aerodynamiki w trakcie lotu)?

    2. Czy opór wolantu wzrasta w raz z głębokością ruchu, czy opór odzwierciedla opór aerodynamiczny na powierzchniach sterowych (czyli na ziemi opór stały w całym zakresie ruchu w powietrzu opór zmienny)?

    3. Czy podczas lotu na autopilocie wolant jest nieruchomy czy rusza się wraz z wykonywanymi manewrami?

    Działanie pedałów (ster kierunku)

    4. Podobnie jak pytanie 1 po puszczeniu pedałów - wracają do pozycji środkowej czy zamierają w miejscu puszczenia?

    5. Czy jest jakiś wyraźny "znacznik" ustawienia pedałów "jazdy na wprost" czy działają zupełnie płynnie od lewej do prawej ?

    6. Czy do regulacji odległości pedałów od pilota służy korbka nad pedałami? Jak duży jest to zakres regulacji?

    7. Czy hamulce są sprzężone w jakiś sposób? Lewy z prawym lub cpt lewy z f/o lewy tj wciskamy hamulec u kapitana to automatycznie pedał wciskany jest u f/o? jak jest to rozwiązane?

    Puki co tyle przychodzi mi do głowy

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    1. Nie wraca.
    2. W malej Cessnie odzwierciedla, w duzych samolotach jest sztuczne wspomaganie o skomplikowanej charakterystyce.
    3. rusza sie
    4. pedaly chca powrocic do pozycji zerowej choc nie jest to proste odwzorowanie jak ze sprezyna.
    5. nie ma znacznikow bo pedaly maja malo wspolnego z jazda na 'wprost' a raczej z koordynowanymi zakretami, pedaly w takim 737 sa pod kontrola yaw-damper, pilot w wiekszosci wypadkow wogle nie musi ich dotykac (przy zakretach, itp.) chyba ze laduje z bocznym wiatrem lub niedzialajacym silnikiem.

    Radze ci sie porozumiec z ludzmi ktorzy juz takie kokpity zbudowali bo cos mi sie wydaje ze odkrywasz Ameryke na nowo. Tylko dodam ze prawdziwe odwzorowanie sil dzialacych w samolocie na wolant, pedaly, jest bardzo trudne. Jest bardzo trudne w przypadku najmniejszej Cessny a co dopiero 737. Nie wiem czy jest ktokolwiek w swiecie amatorskiego wirtualnego latania kto nawet zblizyl sie do idealu.

    (Nie jestem pilotem 737 ale te pytania sa tak oczywiste dla kazdego pilota ze odpisalem).
    Powodzenia bo cele bardzo ambitne.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 13-06-2016 o 21:41

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Firma Iris sprzedaje wolant na potrzeby amatorskiego latania wirtualnego, jest to chyba najdrozszy wolant $1250 ale obiecuje jako-takie prawdziwe sily na wolancie, zapomnij o 737, ich celem bylo zbudowac wolant ktory w czuciu ma cos z prawdziwego samolotu. Do tego jest tez potrzebny software.

    https://vs3.irisdynamics.com/product...t-yoke-copy-2/

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Dzięki za to co do tej pory fajnie jak by ktoś rozwiał moje wątpliwości odnośnie punktów 6 i 7. Co do odkrywania Ameryki to raczej tego nie robię czytam na ten temat od dłuższego czasu mam coraz mniej niewiadomych ale chcę dowiedzieć się jak najwięcej zanim podstawie wielką konstrukcje w garażu. Na pewno nie mam budżetu setek tysięcy złotych ale za to spore zaplecze maszynowe spawarki tokarki frezarki obrabiarki cnc itp mam już trochę materiałów Cad i pierwsze moduły enkoderow wyswietlaczy 7seg sprzezonych z fsxem co do sił to nie mam zamiaru robić cudów ale chce zachować podstawowe prawidlowosci zasady działania. Jeżeli ktoś w Polsce realizuje coś podobnego to proszę zapraszam do kontaktu możemy się wymienić doświadczeniami i materiałami. Dzięki za pomoc i pozdrawiam.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez --ADEK-- Zobacz posta
    6. Czy do regulacji odległości pedałów od pilota służy korbka nad pedałami? Jak duży jest to zakres regulacji?
    Nie ma zadnej takiej regulacji. Jak ktos ma krotkie nogi - przysuwa fotel.
    A wogole to na takie pytanie masz natychmiastowe odpowiedzi jak uzywasz google, nie tylko to ale mozesz zobaczyc na wlasne oczy na roznych filmikach jak ludzie sami skonstruowali takie pedaly do 737, podejrzewam ze jest sporo innego materialu - mi to zajelo 30 sek znalezienie tego:



  6. #6

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    To ze ludzie skonstruowali takie rzeczy to ja wiem i filmy te wiedziałem z tym że nie wiem jak wygląda to w prawdziwym samolocie bo konstrukcje są różne są takie które ściągają pedały do pozycji zero są takie które zostają w momencie puszczenia w miejscu i są też takie które mają właśnie regulacje stąd też moje pytania i myślę że po to jest forum żeby rozmawiać

  7. #7
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Mniej też na uwadze, że ograniczeniem realności będzie sam symulator (FSX, Prepar3D, X-Plane). W serii opierającej się na silniku FSa kuleje Force Feedback (chociaż nie testowałem FS Force), a wiele "kokpitów" opiera się na zwykłych sprężynach.
    Nie masz co się spinać, zrób sobie to tak, aby znaleźć złoty środek między oczekiwaniami a możliwościami.

    PS Co do korbki nad pedałami, to jest taka w niektórych samolotach i rzeczywiście przesuwa pedały. Np. http://www.airlinereporter.com/wp-co...3/01/b747d.jpg
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie ma zadnej takiej regulacji. Jak ktos ma krotkie nogi - przysuwa fotel.[...]
    Jak ktoś się nie zna to nie pisze bzdur.
    Oczywiście, że jest. W B737 przesunięcie pedałów reguluje się za pomocą korbki. Ciężko mi powiedzieć jaki jest zakres ruchu, ale od około kilkunastu do kilkudziesięciu centymetrów.

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    9. Tak, pedaly hamulców są srzężone.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2016

    Domyślnie

    Życzę koledze powodzenia i wytrwałości. Również uważam, że forum ( zwłaszcza to - FPP ) jest po to , żeby pytać. Gdyby wszyscy szukali w google to by go nie było, albo byłoby mizerne. Poza tym na forum są ludzie, którzy mają większą wiedzę w danym temacie niż internet, gdzie pisać każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej.
    Pozdrawiam wszystkich forumowiczów

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    9. Tak, pedaly hamulców są srzężone.
    Wiesz może w jakiej konfiguracji? Wszystkie razem czy lewy cpt z lrwym fo analogicznie prawe? Czy moze cpt lewy z cpt prawym i analogicznie fo?

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Lewy hamulec CPT - z lewym hamulcem FO, wychylenia nie sa identyczne - znaczy to, że jako CPT czuje wychylenia pedalow hamulca FO, ALE mam możliwość "dociśniecia" - niewielka przy max ale jest. Nie znam DOKŁADNYCH wartości wychyleń, tylko są to moje SUBIEKTYWNE odczucia.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    1. Nie wraca.
    To co, zostaje w pozycji poza neutrum?

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Tak, ale pytanie jest specyficzne - autor nie chce brać pod uwagę aerodynamiki, a do tego w przypadku 737 należy też wziąć pod uwagę czy zasilany jest układ hydrauliczny.

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitekman Zobacz posta
    To co, zostaje w pozycji poza neutrum?
    Tak, moze, nawet uwzgledniajac aerodynamike, na tych samolotach na ktorych latalem (daleko do 737 oczywiscie) powracanie do neutrum wcale nie jest oczywiste, te sily 'powracajace' sa na tyle slabe ze nie mozna na nie specjalnie liczyc, dlatego zreszta pisalem ze symulacja tych sil jest bardzo trudna.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 17-06-2016 o 23:35

  16. #16
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie


    Polecamy

    Również kiedyś interesowałem się tematem "home cockpit", ale z czystej ciekawości, bo nie mam ani odpowiednich umiejętności ani odpowiedniego zaplecza warsztatowego. Przeczytałem i obejrzałem wiele na ten temat. Najwięcej pracy będziesz miał chyba przy "overhead panelu". Ale oczywiście trzymam kciuki. W PL słyszałem o 2 takich budowanych symulatorach, nie wiem czy obydwa jeszcze istnieją. Z właścicielem jednego wymieniałem kiedyś wiadomości. Widziałem teżz artykuł o symulatorze bodajże w Katowicach.
    Jak znajdę to podrzucę linki do tych stron.

    BTW posiadasz drukarkę 3D? Jeżeli nie to myślę, że warto się w nią zaopatrzyć, wiele elementów będziesz mógł sobie wydrukować, np. plastikowe elementy dźwigni spoilerów czy klap. W necie są gotowe projekty.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •