Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree6Likes
  • 3 Post By layoverlover
  • 1 Post By kowgli
  • 2 Post By alien

Wątek: Nawigacja - gps czy mapy

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2014

    Domyślnie Nawigacja - gps czy mapy


    Polecamy

    Cześć.
    Bardzo interesuje mnie kwestia nawigacji, mianowicie czy nadal lata się na zwykłych papierowych mapach. Kiedyś latałem na kursie PPL(A) i do tras używaliśmy map papierowych. Nie powiem, ciężka sprawa, wszystko ręcznie, ciągle trzeba było się rozglądać, przyjemność z lotu gdzieś umykała. Bo ciągle trzeba się pilnować. A teraz wiem, że sporo drobnych samolotów/szybowców lata na tabletach czy wbudowanych gps :-) Wszystko na bieżąco aktualizowane i bez stresu wiadomo gdzie się jest. I tak w większości przypadków ? Na papierowych już się nie lata ?

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    Lata się. Mapa papierowa to podstawa. Gpsy to oczywiście bardzo duże ułatwienie jednak zawsze trzeba umieć korzystać z mapy. Pilnowanie się w locie to właśnie cały urok latania. Zawsze musisz wiedzieć gdzie jesteś i gdzie będziesz za 5 minut, wtedy nie ma stresu

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Hastian Zobacz posta
    Na papierowych już się nie lata ?
    To strasznie ogolne pytanie. Jest duzo roznego rodzaju latania, duzo roznych pilotow i samolotow roznie wyposazonych.
    Jak lecisz taki powiedzmy 4-osobowym Cirrusem wyposazonym w G1000 - tak naprawde mapa papierowa do niczego nie potrzebna, nawet FAA nie kaze ci miec papierowych map nawet w warunkach IFR. Osobiscie latam bez papierowych map.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2014

    Domyślnie

    No o taką mi odpowiedź chodziło. Czyli jak ktoś już ma tablecik to tylko do samolotu i heja ;-) Pytam, bo widziałem nawet tablety w szybowcach

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Hastian Zobacz posta
    No o taką mi odpowiedź chodziło. Czyli jak ktoś już ma tablecik to tylko do samolotu i heja ;-) Pytam, bo widziałem nawet tablety w szybowcach
    Pamietaj ze tez duzo zalezy co na tym tablecie faktycznie masz. Mozesz miec na tablecie bardzo profesjonalne mapy lotnicze (czesto platna subskrypcja) polaczone z apps do planowania lotu, itp, z najwyzszej pulki a mozesz tez miec cos bardzo prymitywnego co nie spelnia warunkow 'pelnej' informacji lotniczej ktora pilotowi jest potrzebna.

  6. #6
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Mozesz miec na tablecie bardzo profesjonalne mapy lotnicze (czesto platna subskrypcja) polaczone z apps do planowania lotu, itp, z najwyzszej polki
    Dla potwierdzenia - fragment wpisu na kultowym blogu naszego otoczonego kultem kolegi z forum:

    iPad, to w ogóle moje nieodzowne narzędzie pracy i rozrywki. To mój "Electronic Flight Bag" - mam tam mapy trasowe, karty podejścia, wszystkie instrukcje, program liczący osiągi do startu i do lądowania - wszystko to kiedyś zajmowało całą walizkę-nawigatorkę. iPad nadaje się do tego celu idealnie.
    Źródło
    For every solution there is a problem.

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Tablet, to świetne narzędzie dla lotnika, ale trzeba jeszcze pamietać o "redundancji", czyli niezawodności - co jak zapomnisz go naładować przed lotem, albo po prostu się zepsuje?

    Dlatego jak latam na trasy w VFRze, to zwykle mam i tableta i mapę, ew dedykowanego GPSa lotniczego i tableta z programem nawigacyjnym.

    Na pewno poleganie wyłącznie na tablecie, albo pojedynczym GPSie nie jest dobrym pomysłem (pomijając już aspekty legalne. OIDP przepisy wymagają posiadanie mapy w lotach transowych)

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Też to się to zmienia! W QA wzzystkie samoloty mają EFB klasy 3, zabudowane, w nich są mapy trasowe Jeppesena. Dodatkowo każdy pilot ma iPada z JeppView i te iPady są dopuszczone jako zapasowe EFB - warunek - bieżąca aktualizacja. Aczkolwiek jest jeden komplet trasówek "just-in-case"
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Też to się to zmienia! W QA wzzystkie samoloty mają EFB klasy 3, zabudowane, w nich są mapy trasowe Jeppesena. Dodatkowo każdy pilot ma iPada z JeppView i te iPady są dopuszczone jako zapasowe EFB - warunek - bieżąca aktualizacja. Aczkolwiek jest jeden komplet trasówek "just-in-case"
    U nas w firmie na 777 i (niedługo) w A350 jest podobnie - tez jest CLASS 3 EFB, ale piloci rownież mają iPady, jako backup. Podejrzewam, że próba odebrania ich pilotom doprowadziłaby do strajku...

    Na 333 mamy tylko iPady i szczątkowe mapy papierowe, które pewnie niedługo znikną...

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Przy czym nie należy mylić nośnika mapy od umiejętność nawigowania. Ta, oparta o nawigację klasyczną, do której wystarczający jest kawałek papieru z naniesionym dowolną techniką odwzorowaniem wiernokątnym i wiernoodległościowym, linijka i kątomierz, wciąż jest wymagana...

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    W lotnictwie lekkim w locie VFR podstawową nawigacją jest mapa i oko. GPS jest certyfikowany do zapewnienia nawigacji na poziomie 5 NM na trasie, 1 NM w strefach terminal (zazwyczaj B2D2 jeśli mamy na pokładzie PBN), a zatem punktu VFR pt. wieża kościoła tym nie zidentyfikujesz. Przynajmniej oficjalnie uwzględniając margines błędu danej technologii. W rzeczywistości GPS jest dużo bardziej dokładny choć można się przejechać na zbytniej ufności, szczególnie gdy jest to wykorzystywany lotniczo GPS w iPhone czy innym wynalazku - miałem już przypadki, że oglądając track z lotu błąd pozycji wynosił ponad 10 NM w niektórych momentach.

    W locie IFR w zasadzie tylko nawigacja obszarowa, czyli w małym samolocie GPS/SBAS. Latanie po VORach poza FNPT się skończyło bo VORów trasowych coraz mniej, NDB trasowych w Polsce poza CHO (... i tak identyfikuje się to jako punkt RNAV) chyba nie ma.

    Gdzie te mapy czy podejściówki są? Ja mam zawsze dwa iPady i na każdym z nich aktualne mapy, AIP i podejściówki. Czasami gdy nie ma certyfikowanej mapy danego obszaru się to olewa (w praktyce) i ma tylko niecertyfikowaną na iPadzie, a czasami papier. Dobry dostawca map niecertyfikowanych (np. SkyDemon) jest lepszy niż certyfikowany papier, sprzed 6 miesięcy, gdzie elastyczne struktury przestrzeni powietrznej się już 5 razy zdeaktualizowały, więc często lata się na jednym, a na pokładzie jest papier w razie "W".

    Uczniów w lataniu trasowym męczy się mapami, ale to tak trochę jak kogoś na podyplomówce z programowania w visual basicu można pomęczyć z historii komputera czy programowania w assemblerze. ;-)
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  12. #12

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Przy czym nie należy mylić nośnika mapy od umiejętność nawigowania. Ta, oparta o nawigację klasyczną, do której wystarczający jest kawałek papieru z naniesionym dowolną techniką odwzorowaniem wiernokątnym i wiernoodległościowym, linijka i kątomierz, wciąż jest wymagana...
    Problem z metodą "linijki i kątomierza" jest taki, że jest praktycznie nie do wykorzystania w trakcie lotu (zmiana zaplanowanej trasy). Mówię tu o małych samolotach, pilotowanych samodzielnie, bez autopilota. Nie ma szans aby cokolwiek, bezpiecznie, narysować i zmierzyć - wolna tylko jedna ręka, wibracje. Zostaje wtedy nawigacja "na oko" lub właśnie GPS.
    N077GL likes this.

  13. #13
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    ale piloci rownież mają iPady, jako backup. Podejrzewam, że próba odebrania ich pilotom doprowadziłaby do strajku...
    tak z innej beczki i calkiem na serio, czy tez musiales podpisac zobowiazanie ze nie bedziesz otwierac stron z pornolami na sluzbowym Ipadzie ?

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Zostaje wtedy nawigacja "na oko" lub właśnie GPS.
    Dokladnie. A przed tym jak bylo GPS jedyna praktyczna dostepna metoda na nawigowanie w warunkach IFR dla niedrogich samolotow bylo latanie od jednego VOR do drugiego.

  15. #15
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    ... czy tez musiales podpisac zobowiazanie ze nie bedziesz otwierac stron z pornolami ...
    Przyrodniczych, stron przy-rod-ni-czych. Proszę się wyrażać, panie pilocie.
    Kazor and kobuch like this.
    For every solution there is a problem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •