Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Ster kierunku a skrecanie samolotu


    Polecamy

    Czy jest mozliwa (w teorii i w praktyce) zmiana kierunku lotu tylko za pomoca steru kierunku (orczyka) bez pochylania samolotu za pomoca lotek?
    Co konkretnie robi ster kierunku?
    Pytanie moje jest o tyle ciekawe, ze wracam mysla do programu "katastrofy w przestworzach", odcinka w ktorym wadliwie dzialal silownik pedalow orczyka. Otoz samolot po "zablokowaniu" sie orczyka w pozycji skrajnej przekrecil sie o 90 stopni i tak pozostal do momentu ustapienia blokady. Pokazane to zostalo na samolocie, ktory zdolal wyladowac bezpiecznie.
    Czy jest to prawda czy tylko pewna wizualizacja tworcow programu.

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    hej,
    mozliwe jest skrecanie PRZECHYLANIE bez uzycia lotek, jedynie sterem kierunku,
    ster kierunku odp. za ODCHYLANIE, utrzymanie prawidlowego zakretu etc...
    pozniej jak znajde czas to ci moge to wszystko wytlumaczyc na gadu
    ps.
    google.pl
    ;p

  3. #3
    Awatar Wojak

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdynia EPOK

    Domyślnie Re: Ster kierunku a skrecanie samolotu

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Co konkretnie robi ster kierunku?
    Ster kierunku używa się aby utrzymać dziób samolotu skierowanego w stronę skrętu ale nie powodowaniei skrętu samolotu.
    Wykonując zakręt samolotem nie używając orczyka dziób może uciekać na zewnątrz zakrętu (zakręt z wyślizgiem) lub uciekać do wewnątrz zakrętu (zakręt ze ześlizgiem).
    Aby utrzymać samolot dziobem w kierunku skrętu należy spojrzeć na chyłomierz i sterować tak orczykiem aby kulka chyłomierza, która lata w prawo i lewo w zależności od skrętu znajdowała się jak najbardziej po środku.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie Re: Ster kierunku a skrecanie samolotu

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Czy jest mozliwa (w teorii i w praktyce) zmiana kierunku lotu tylko za pomoca steru kierunku (orczyka) bez pochylania samolotu za pomoca lotek?
    Jest.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wojak Zobacz posta
    Wykonując zakręt samolotem nie używając orczyka dziób może uciekać na zewnątrz zakrętu (zakręt z wyślizgiem) lub uciekać do wewnątrz zakrętu (zakręt ze ześlizgiem).
    Czy chodzi tylko o dziób, czy o cały samolot? Mnie się cały czas wydawało, że wyślizg to jest efekt działania za dużej siły odśrodkowej w stosunku do przechylenia samolotu (jest wtedy za małe), a ześlizg - na odwrót. Ale że to działa na "dryf" całego samolotu, a nie kierowania gdzieś jego dziobem.

    Cytat Zamieszczone przez Wojak Zobacz posta
    Aby utrzymać samolot dziobem w kierunku skrętu należy spojrzeć na chyłomierz i sterować tak orczykiem aby kulka chyłomierza, która lata w prawo i lewo w zależności od skrętu znajdowała się jak najbardziej po środku.
    Czy na ten chyłomierz patrzy się zawsze, przy wykonywaniu każdego zakrętu, czy też jest to kwestia wprawy/doświadczenia i nie zawsze się na ten przyrząd spogląda?

  6. #6
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    Czy na ten chyłomierz patrzy się zawsze, przy wykonywaniu każdego zakrętu, czy też jest to kwestia wprawy/doświadczenia i nie zawsze się na ten przyrząd spogląda?
    "Kulka jest jak pies za ręką idzie od nogi ucieka."
    Nie wiem jak się lata ciężkimi samolotami, ale w szybownictwie nie trzeba spoglądać na chyłomierz aby wyczuć gdzie jest kulka, trzeba tylko wykonać skoordynowany ruch (lotka w lewo + lewa noga/ lotka w prawo, prawa noga) i kuleczka będzie w środku.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil1231 Zobacz posta
    "Kulka jest jak pies za ręką idzie od nogi ucieka."
    Zrozumiałem. Jak jest to w głowie to łatwiej wykonać zakręt.

    Od razu zapytam: chyłomierz i zakrętomierz to jest ten sam przyrząd? Pytam bo mam mądrą książkę, w której jest pokazany przyrząd z kulką i wskazówką i określany jest on tam mianem zakrętomierza.

  8. #8
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie

    Zakrętomierz to jest ten przyrząd z wskazówką, w szybowcu wymaga on zasilania, służy do określania przybliżonej prędkości kątowej.
    Chyłomierz to po prostu ta kulka.
    Z reguły przyrządy te występują razem.

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Dzięki. Doczytałem, że zakrętomierz może być zasilany elektrycznie albo napędzany turbinką powietrzną (nie wiem, czy taki system się jeszcze stosuje?)
    A z tym uciekającym dziobem to jak to jest?

  10. #10
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie

    Tu masz sporo o zakręcie.
    Zakrt standardowy

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    O, mam tą stronę w ulubionych nawet ale byłem ostatnio skupiony wyłącznie na procedurach podejścia do lądowania. Poczytam. Dzięki za pomoc.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    Dzięki. Doczytałem, że zakrętomierz może być zasilany elektrycznie albo napędzany turbinką powietrzną
    Sa samoloty ktore juz nie maja zakretomierza, w koncu tradycyjny sztuczny horyzont jest znacznie lepszy.
    Zakretomierz jest zawsze tradycyjnie napedzany elektrycznie, to sztuczny horyzont lub busola (zyroskop) moga byc napedzane powietrzem (pompa prozniowa).

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    A ja myślałem, że to nie pompa próżniowa tylko po prostu powietrze pobierane z zewnątrz samolotu. Jako napęd turbiną miałem na myśli napęd żyroskopu zakrętomierza. Służę skanem.

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    A ja myślałem, że to nie pompa próżniowa tylko po prostu powietrze pobierane z zewnątrz samolotu. .
    Pompa prozniowa wywoluje roznice cisnien dzieki czemu powietrze jest "pobierane" z zewnatrz.

  15. #15
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Ja mam pytanie odnośnie sprzężenia autopilota ze sterem kierunku. Dlaczego w B747-200 autopilot nie używał steru kierunku, tylko lotki na skrzydle i spojlery i w przypadku awarii silnika mógł być załączony autopilot, ale trzeba było nogą nacisnąć na ster kierunku, aby zrównoważyć siły? Czy do tej pory tak jest na samolotach typu Boeing?

  16. #16

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil1231 Zobacz posta
    "Kulka jest jak pies za ręką idzie od nogi ucieka."
    Nie wiem jak się lata ciężkimi samolotami, ale w szybownictwie nie trzeba spoglądać na chyłomierz aby wyczuć gdzie jest kulka, trzeba tylko wykonać skoordynowany ruch (lotka w lewo + lewa noga/ lotka w prawo, prawa noga) i kuleczka będzie w środku.
    Tak Ludo, też to miałem pisać, jednak nie ma to jak dobre rady Papy Cebuli (-; tylko, że szybowiec to całkiem inna bajka niż samolot, samolotem można skręcić bez orczyków, nie jest to fachowe ale możliwe, przynajmniej jeśli chodzi o samoloty turystyczne lub inne "awionetki"
    EPLR

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez filip Zobacz posta
    ...samolotem można skręcić bez orczyków...
    Co masz na myśli? Zmianę ciągu silników?

  18. #18
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Sa samoloty ktore juz nie maja zakretomierza, w koncu tradycyjny sztuczny horyzont jest znacznie lepszy.
    Zakretomierz jest zawsze tradycyjnie napedzany elektrycznie, to sztuczny horyzont lub busola (zyroskop) moga byc napedzane powietrzem (pompa prozniowa).
    Napewno? Przecież sztuczny i zakrętomierz pokazują zupełnie co innego. Sztuczny pokazuje przechylenie a zakrętomierz szybkość kątową zakręcania. Jak zrobić przepisowy zakręt 3 stopnie na sekundę korzystając z samego sztucznego? Nie obliczając wcześniej wymaganego przechylenia dla danej prędkości.

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Napewno? Przecież sztuczny i zakrętomierz pokazują zupełnie co innego.
    Napewno . Tak naprawde zakretomierz zostal wymyslony jako tania wersja sztucznego horyzontu (tu sie nie zgodze z toba ze pokazuja zupelnie cos innego), w czasach kiedy instrumenty byly analogowe i bardzo drogie posiadanie dwoch sztucznych horyzontow byl za wielkim luksusem. Poza oczywiscie duzymi transportowymi samolotami gdzie problem ceny nie istnial. Czy zobaczysz zakretomierz w Boeingach, raczej nie. Obecnie w malych samolotach z dobra elektroniczna awionika (np. Garmin G1000) zakretomierz przestal byc obowiazkowy natomiast standardowy zakret mozna zrobic gdyz ta funkcja jest wbudowana w PFD w awionice Garmina. Jeszcze do niedawna FAA w USA upierala sie aby male samoloty byly wyposazone w zakretomierz ale pod wplywem nacisku lobby pilotow (zakretomierz nigdy nie byl lubiany) przepisy sie zmienily i teraz zobaczysz cale rzesze samolotow bez zakretomierza (niekoniecznie z awionika Garmina) a z dwoma sztucznymi horyzontami gdyz mozna kupic niedrogie elektryczne sztuczne horyzonty.

    Inna sprawa ze niektore samoloty wymagaja zakretomierza bo maja specjalny rodzaj autopilota ktory go potrzebuje (rate-based autopilot).

    (Dla wyszkolonego pilota IFR zrobienie stadardowego zakretu nie jest problemem bez zakretomierza gdyz sa latwe formulki do wykonania takiego przyblizonego zakretu - matematyczna precyzja nie jest wymagana).
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 27-08-2010 o 21:01

  20. #20

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    Co masz na myśli? Zmianę ciągu silników?
    Napisałem, że chodzi mi o samoloty turystyczne np. morane 880B, albo cessna 152, miałem na myśli jednosilnikowe maszyny i zakręt wykonany tylko za pomocą lotek
    EPLR

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •