Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree14Likes
  • 6 Post By bedrzich
  • 1 Post By egon.olsen
  • 3 Post By N077GL
  • 1 Post By sanfran
  • 3 Post By Tom_EPKK

Wątek: Lotnictwo cywilne w bloku wschodnim - terminologia

  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Lotnictwo cywilne w bloku wschodnim - terminologia


    Polecamy

    Lotnictwo w bloku wschodnim bylo nieco inne. Wysokosc w metrach, szybkosc km/h, inny rodzaj sztucznego horyzontu.

    Raczej wtedy nie publikowalo sie filmow z kokpitu. Ale jest jedne wyjatek, program Sonda z 1985 roku:



    mamy tam film z symulatora IL-62: check-liste przedstartowa, kolowanie, rozbieg na pasie. Pan Kurek podaje szybkosc samolotu (zdaje sie w km/h) potem pod sam koniec V-1, potem V-R.

    A jak to wygladalo w innych krajach, co mowili w takich przypadkach piloci w Sojuzie? (oczywiscie oprocz "Поехали, еб твое мать!")?
    jak brzmialy slowa V1 i VR po rosyjsku?

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie Lotnictwo cywilne w bloku wschodnim - terminologia

    Samoloty byly ruskie, szkolenia i recurenty zwane kontrolą okresową też były w Sojuzie, w rosyjskich symulatorach (głównie Moskwa, z rosyjskimi instruktorami) ale wszystkie callouty, a raczej wtedy "komendy" były (chyba?) po polsku - pamiętam "fał jeden" ale rotate? Za Chiny nie wspomnę... Skłaniałbym się ku "fał er"
    Dochodzi jeszcze inna rzecz - NOP czy SOP wtedy zasadniczo... nie było - za to każdy kapitan miał swoje procedury, a my drugie lotniki musieliśmy się dostosować! Nawet ktoś tam "wyrzeźbił" przewodnik "po kapitanach" tzn co który lubił, robił czy tolerował...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 12-07-2016 o 15:56
    sanfran, jordanj, kudak and 3 others like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzieki Bedrzich. Znasz moze jakiegos emerytowanego kapitana, ktorzy wtedy latali na "rurach"? Moze zagadnij go o to i napisz co odpowiedzial.
    Moze pamietasz jakas literature? "Na Lotowskich Szlakach", "Szesc Stopni Swobody" juz na pamiec znam a poczytalo by sie jeszcze

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    "Na Lotowskich Szlakach", "Szesc Stopni Swobody" juz na pamiec znam a poczytalo by sie jeszcze
    Nie masz tych pozycji przypadkiem w wersji cyfrowej ?

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Niestety. Tradycyjna książka.

  6. #6
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Moze pamietasz jakas literature? "Na Lotowskich Szlakach", "Szesc Stopni Swobody" juz na pamiec znam a poczytalo by sie jeszcze
    Znajdź "Orły z Podkarpacia", polecam rozdziały-wywiady z kapitanami Wójcickim i Kwiatkiem.

    Z innej beczki - w tej samej książce jest również wywiad z Jerzym Wojnarem, tym od akrobacji na Wildze. Polecam!

  7. #7
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzięki, poszukam.

  8. #8
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Mam Instrukcję Operacyjną PLL LOT z 1973r. Nie jest to SOP sensu stricte, ale lektura również bardzo ciekawa. Nie chcę dezintegrować do skanowania, więc jakbyś był w WAW, to służę.
    jordanj likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzieki, PW poszlo.

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie Lotnictwo cywilne w bloku wschodnim - terminologia

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Dzieki Bedrzich. Znasz moze jakiegos emerytowanego kapitana, ktorzy wtedy latali na "rurach"? Moze zagadnij go o to i napisz co odpowiedzial.
    Moze pamietasz jakas literature? "Na Lotowskich Szlakach", "Szesc Stopni Swobody" juz na pamiec znam a poczytalo by sie jeszcze
    Znac to znam, ale wez pod uwage ze ostatnia Tutka odleciala z LOTu ponad 20 lat temu - 1993 czy 4. Ci co zostali przeszkolili sie na zachodni sprzet i jesli nie maja nagran (raczej watpie, albo sa to rzadkie prywatne nagrania, bo Go Pro wtedy nie bylo ) to podejrzewam, ze pamietaja niewiele wiecej... Byly roznice pomiedzy typami, im wiekszy typ tym bardziej zazdrosnie koledzy strzegli swoje "tajemnice"
    Pozdrawiam!
    Piotr

  11. #11
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Mam Instrukcję Operacyjną PLL LOT z 1973r. Nie jest to SOP sensu stricte, ale lektura również bardzo ciekawa. Nie chcę dezintegrować do skanowania, więc jakbyś był w WAW, to służę.
    Wpadła mi w ręce broszurka (w antykwariacie), wydana przez "naszego" przewoźnika, pt. "Współpraca w załodze samolotu Ił-62". Podaję z pamięci więc tytuł może odrobinę inaczej brzmieć. Wygląda jak współczesny "SOP", co świadczy, że mimo wszystko czynności były standaryzowane już wtedy.

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Być to i były i inne książki! Pytanie jak było z ich zastosowaniem w praktyce...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    Awatar tomaszekp5

    Dołączył
    Feb 2017
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Przepraszam za odkopywanie starego tematu, ale przeglądając wątek naszła mnie wątpliwość jak to wyglądało w przypadku lotów międzynarodowych? Załoga leciała do Londynu, Chicago czy Paryża i jak porozumiewała się wtedy z ATC? Kontroler kazał schodzić na 3000 stóp i utrzymać 180kt, a piloci sobie musieli to przeliczyć na metry i kilometry na godzinę? Czy może przyrządy były wyskalowane w obu jednostkach? Ogólnie wygląda to trochę tak, że Związek Radziecki w imię odrzucenia wszystkiego co zachodnie, utrudniał życie pilotom latającym poza blok wschodni.

  14. #14
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    ... A Zachód, poprzez analogię, w imię odrzucania wszystkiego co wschodnie, utrudniał życie swoim pilotom latający do bloku wschodniego... Ciekawa optyka

    A Ty, posługując się na codzień metrami oraz kilometrami na godzinę, jak traktujesz knoty i feety? Jako ułatwienie czy utrudnienie?


  15. #15

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Do tej pory w Moskwie używa się metrów do wyrażania wysokości. Żeby był ciekawiej to metrów podanych na QFE a nie QNH. W Jeppesenie są specjalne tabelki do przeliczania wysokości z metrów AAL na feety AMSL. Po przeliczeniu tego co powiedział kontroler na nasze używamy stóp i ustawiamy QNH na wysokościomierzach.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    jak traktujesz knoty i feety?
    Swiat lotniczy (lub raczej olbrzymia jego wiekszosc) przyzwyczaila sie do knotow i feetow i chyba jest to dla nich ulatwienie - naprzyklad poziomy lotnicze sa dokladnie oddzielone o 1000 stop - jak przeliczasz to na metry to zaczynaja sie jakies dziwne liczby. W tym wypadku, tak zupelnie niechcacy, stopa sprawdzila sie jako bardzo dobra jednostka wysokosci. Z milami morskimi sytuacja jest nawet jeszcze korzystniejsza - jest to naturalna jednostka odleglosci dla nawigacji morskiej i lotniczej bo odpowiada dokladnie 1 minucie w szerokosci geograficznej (i dlugosci na rowniku). Gdyby historia lotnictwa zaczela sie na wschodzie pewnie bysmy przyzwyczaili sie do metrow.
    supermajku, sprajt2 and a_fan like this.

  17. #17
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Tymczasem udało mi się odkryć rosyjski odpowiedniki V1 i VR z roku 1980.
    V1 to ”Skortost coś tam coś tam“
    VR to „Otryw”

    Filmik poniżej, czas 1:39:20

    https://youtu.be/lgSl7D_vtEE
    Kazor likes this.

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    V1 to ”Skortost coś tam coś tam“
    Ja dosłyszałem "skorost' ..... reszeni(e/a)" czyli prędkość .... decyzji. Co w środku, nie mogę zrozumieć.

    Swoją drogą, krotochwilna ta część katastroficzna... Wszystko się na lotnisku dzieje. Ktoś z Rosjan w komentarzach napisał: jeszcze Godzilli brakuje

    Naprawa poszycia i steru w locie też niezła. Wyłażenie do kanału dolotowego, nawet jeśli silnik nr 2 wyłączony czy na górę statecznika - poziom bzdur godny Hollywood.

  19. #19
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    To jest podobno kultowy film.
    W każdym bądź razie już jest remake:
    https://youtu.be/UA6FQoB1SuI

    <a href="https://youtu.be/UA6FQoB1SuI">
    https://youtu.be/UA6FQoB1SuI

  20. #20
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    To jest podobno kultowy film.
    W każdym bądź razie już jest remake:
    https://youtu.be/UA6FQoB1SuI

    <a href="https://youtu.be/UA6FQoB1SuI">
    https://youtu.be/UA6FQoB1SuI

    < troll mode on, mama polonistka />



    < troll mode off />
    Mateos33, Drzemi and supermajku like this.
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...

    EPKK Spotters @Facebook


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •