Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
Like Tree3Likes
  • 3 Post By aaben

Wątek: Nocne operacje

  1. #1
    Awatar kudak

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Grudziądz

    Domyślnie Nocne operacje


    Polecamy

    W związku z karą dla ENT nasunęło mi się kilka pytań jak to jest z opłatami/slotami na lotniskach z ograniczonym limitem operacji w godzinach nocnych. Na przykładzie WAW - dajmy na to jakiś rejs jest zaplanowany na godzinę 21.00, jednak jest opóźniony i wylatuje po północy. Czy w takim przypadku przewoźnik ponosi dodatkową opłatę za odlot w godzinach o ograniczonym ruchu? (Zakładam, że tak) Nie wiem jak to działa we Francji, ale przewoźnik raczej by wiedział, że operowanie w nocy podlega innym zasadom i albo by uiścił opłatę od razu, albo by tak ułożył rozkład aby nie latać w tych godzinach (mógłby wtedy jednak wystąpić problem, aby wyrobić się do następnego dnia z siatką). Co innego jeśli rejsy były opóźnione i ich starty poprzesuwały się na porę nocną (jak wiadomo w tamtym okresie we Francji Enter nie był mistrzem punktualności). Dlatego zastanawia mnie jak to się stało, że ni stąd ni zowąd jest do zapłaty ponad bańka €, gdzie przewoźnik twierdzi że to niesłuszna kara. Jeśli są opłaty za hałasowanie w nocy to logiczne jest, że takowe im naliczyli. Ewentualnie można mieć uwagi do całego systemu naliczania opłat za takie rzeczy u nich. Z drugiej strony Enter też potrafi nieźle kombinować, żeby tylko nie płacić .

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jeżeli chodzi o ENT w Paryżu to nie znam szczegółów sprawy więc trudno się odnieść bo jest parę rzeczy za które linia może zostać pociągnięta do odpowiedzialności.
    1. Olewanie slotów, jak to jest definiowane w Polsce można przeczytać tutaj: http://www.acl-uk.org/UserFiles/File...w%20Polsce.pdf
    2. Latanie głośniejszymi samolotami niż zgłoszone. Do każdej operacji na lotnisku takim jak np. WAW operator a/c musi przesłać certyfikat hałasu (takie certyfikaty mają nawet małe Cessny) i jeżeli samolot jest za głośny to operacja nie będzie zaakceptowana. Jeżeli pomimo spełnienia wymagań na papierze przekroczy natężenie dźwięku które jest mierzone w określonych miejscach w okolicy lotniska to port może się ubiegać o odszkodowanie. Jest to też powiązane z nieprzestrzeganiem procedur antyhałasowych w których określone jest gdzie samoloty mają skręcać i jak się rozpędzać po starcie.
    3. W przypadku operacji np. w WAW dodatkowo określone są limity hałasu nocnego, opisane tutaj http://www.acl-international.com/Use...PRINCIPLES.pdf

    Wszystkie te punkty są ze sobą połączone, np. przylot do Warszawy dostał slota na godzinę 0605LT a więc poza limitem nocnym, wylądował o 0559 (np. tylny wiatr po trasie) a więc "w nocy", i mimo że nie jest to naruszenie czasu slotu to może być potraktowane jako nieprzestrzeganie ograniczeń nocnych. Do tego jak widać każde lotnisko ma swoje lokalne wytyczne które mimo że muszą zawsze być zgodne z Rozporządzeniem KE 95/93 to są dodatkowo modyfikowane przez ustanowione wyrokami sądów obszaru ograniczonego użytkowania.
    thewho, ozim and Finch like this.

  3. #3
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Miałem nawet tą myśl o różnym hałasie w różnych maszynach, ale wyczytałem, że zarówno te starsze, jak i nowsze maszyny Entera mają bardzo zbliżone parametry emisji hałasu.

  4. #4
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Dodatkowe info jeśli chodzi o procedurę postępowania w przypadku opóźnionych/przyspieszonych lotów w nocy dla WAW: http://www.acl-uk.org/UserFiles/File..._SEP2015_1.pdf
    @kudak - opłaty w WAW naliczane są za faktycznie "wykonane" godziny operacji (np. planowany czas lądowania 20.00LT, realizacja 23.00 - opłata wg taryfy za godz 23:00). Inne lotniska w przypadku nocnych ograniczeń - generalnie podobnie, ale warto sprawdzić w AIP.
    Generalnie w WAW - jest limit ilości operacji w nocy; jeśli np musiałeś wykonać lądowanie "dodatkowe" lądowanie tech w nocy (a był problem ze slotem), to zdarzało się że opóźniałeś operacje planowane, tak żeby pozostać w limicie ilości operacji nocnych. Mam na myśli "swoją" linię
    Pozdrawiam

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •