Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 53

Wątek: Wysokość lotu

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Dzierżoniów

    Domyślnie Wysokość lotu

    Witam. Mam pytanie. Dlaczego samoloty latają na takiej wysokości na jakiej latają, a nie np 5000 metrów wyżej lub 5000 metrów niżej. Czym to jest spowodowane i od czego zależy?
    pzdr

  2. #2
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zanim koledzy piloci i teoretycy wytłumaczą to bardzo fachowo i zawile, postaram się rzucić pewne światło:
    Im wyżej tym mniejszy opór aerodynamiczny spowodowany mniejszą gęstością powietrza. Czyli im wyżej lecisz, tym cie mniej powietrze hamuje. A zatem tym mniej potrzebujesz mocy. A zatem tym mniej palisz paliwa.
    Ale im wyżej lecisz tym mniejsza gęstość powietrza i tym mniejsza siła nośna. A zatem im wyżej lecisz tym musisz szybciej lecieć, żeby nie spaść. Jak szybko lecisz to właściwiości aerodynamiczne płatowca lepsze.
    A zatem jak masz samolot szybki, odrzutowy to możesz polecieć wysoko. Jak masz samolot wolny to polecisz niżej. Te wolniejsze samoloty też chciałyby latać wysoko, bo wtedy by mniej paliły, ale nie mogą bo nie dolecą.
    Oczywiście jest jeszcze wiele czynników, ale to tak w uproszczeniu
    "I had a farm in Africa at the foot of the Ngong Hills"

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A jak będzie wesoło, jak się rozpowszechnią relatywnie tanie biznes-jety latające na typowych dla jetów poziomach, ale ledwie przekraczając 0,7Ma To taki Autosan na wąskiej drodze lotnictwa będzie
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Dobrze ze w tym kraju beda sie rozpowszechniac wolniej

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Dobrze ze w tym kraju beda sie rozpowszechniac wolniej
    A coz to - przelatywac PONAD Polska to juz nie moga?? Tak sie sklada, ze nad naszym krajem niektore trasy sa jednymi z najbardziej ruchliwych sektorow w Europie...
    Pozdrawiam!
    Piotr
    Moje Fotki

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    To byla nutka ironii...

    Juz teraz jest tego troche, ale gdyby byly wiecej rodzimych, to mialyby wiekszy wplyw niz same tranzyty.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    L981/L999

    Domyślnie

    Ja mam podobne pytanie , ale zeby nie zakładać nowego wątku wpisałem go tutaj.
    Oto moje wątpliwości :
    ktoraś z tanich linii (chyba belgijskich ) ogłosiła , że dla oszczędności ich samoloty będą wolniej latać , i dlatego loty będą trwać dłużej .
    Do tej pory sądziłem , że samoloty komercyjne latają na wysokościach zapewniających najbardziej ekonomiczną eksploatację i z prędkościami najbardziej ekonomicznymi .
    Może mi ktoś to wyjaśnić ?

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    L981/L999

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    A jak będzie wesoło, jak się rozpowszechnią relatywnie tanie biznes-jety latające na typowych dla jetów poziomach, ale ledwie przekraczając 0,7Ma To taki Autosan na wąskiej drodze lotnictwa będzie
    Właśnie o to pytam powyżej

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    39

    Domyślnie

    Latanie z prępkościami dopuszczalnie małymi jest ekonomiczne, ale może odbić się na zyskach lini lotniczej. Poprostu nie starczy czasu na wykonanie tylu rotacji, aby samolot zarobił na siebie.
    Poza tym poczytaj blog AllOver-a, tam to dokładniej opisał. Składową ekonomiki lotu nie jest tylko wysokość i prędkość, ale także ustawienia pracy silników na określone etapy lotu itp.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    L981/L999

    Domyślnie

    dzięki

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Oleśnica

    Domyślnie

    Ja też zapytam tutaj o wysokość lotu.
    Na jakich wysokościach latają linie krajowe,a na jakich zagraniczne.?Dzięki
    51`21`07 ---17`22`42

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To zależy, do Berlina jest bliżej z Poznania niż do Warszawy więc samolot teoretycznie leciałby niżej.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  13. #13
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Linje krajowe na 6214 m a linie zagraniczne na 10976 m, lub coś koło tego
    "I had a farm in Africa at the foot of the Ngong Hills"

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    A bywa i na odwrot.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Oleśnica

    Domyślnie

    Dzięki chłopaki za wyjaśnienie a "towarówki", czy takie tylko typowe 'towarówki' latają i na jakiej wysokości ?
    51`21`07 ---17`22`42

  16. #16
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wysokość lotu nie zależy od tego, czy przewozi się pasażerów, broń, pocztę czy węgiel.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  17. #17
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Zanim koledzy piloci i teoretycy wytłumaczą to bardzo fachowo i zawile, postaram się rzucić pewne światło:
    Im wyżej tym mniejszy opór aerodynamiczny spowodowany mniejszą gęstością powietrza. Czyli im wyżej lecisz, tym cie mniej powietrze hamuje. A zatem tym mniej potrzebujesz mocy. A zatem tym mniej palisz paliwa.
    Ale im wyżej lecisz tym mniejsza gęstość powietrza i tym mniejsza siła nośna. A zatem im wyżej lecisz tym musisz szybciej lecieć, żeby nie spaść. Jak szybko lecisz to właściwiości aerodynamiczne płatowca lepsze.
    A zatem jak masz samolot szybki, odrzutowy to możesz polecieć wysoko. Jak masz samolot wolny to polecisz niżej. Te wolniejsze samoloty też chciałyby latać wysoko, bo wtedy by mniej paliły, ale nie mogą bo nie dolecą.
    Oczywiście jest jeszcze wiele czynników, ale to tak w uproszczeniu
    Jeszcze warto dodac, że im wyżej tym mniej tlenu i tym mniejsze możliwości silników. A że powietrze nie takie gęste to mniejsza moc jest przy tych samych obrotach (mam nadzieje, że nic nie pokręciłem).

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Oleśnica

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Wysokość lotu nie zależy od tego, czy przewozi się pasażerów, broń, pocztę czy węgiel.
    I to właśnie chciałem wiedzieć
    51`21`07 ---17`22`42

  19. #19
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No to chyba mogłeś sam na to wpaść
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  20. #20
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No tak, ale jak się przewozi Peruwiańczyków, czy Nepalczyków to można lecieć wyżej, bo oni mają organizmy przyzwyczajone do dużych wysokości
    "I had a farm in Africa at the foot of the Ngong Hills"

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •