Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 53
Like Tree46Likes

Wątek: Przelot samolotu pasażerskiego (np. 737) na niskiej wyskosci z prędkością maksymalną?

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie Przelot samolotu pasażerskiego (np. 737) na niskiej wyskosci z prędkością maksymalną?


    Polecamy

    Cześć,

    (pdobne pytania juz chyba były, ale nie znalazłem konkretnej odpowiedzi)

    Czy jest możliwe, aby samolot pasażerski typu (B 737, A320 czy nawet Dreamliner) leciał nisko nad ziemią (np. 50m czy 200 m) z prędkoscią bliskiej maksymalnej (tj. > 800km/h) :
    - abstrahuję tutaj od przepisów czy ewentualnych blokad (nie wiem czy istnieją)
    - bardziej mi chodzi o opór powietrza - czy statek powietrzny może zostać uszkodzony i się rozpaść ?

    Na wysokościach przelotowych jest dużo rzadsze powietrze i nie mamy tego problemu.. - nurtuje mnie to.

    PS.
    Czy posiada e. może ktoś takie nagrania (link) ?
    Na YT znalazłem coś takiego, ale to nie jest raczej V max .. (na początku to nawet chyba minimalna..):
    https://www.youtube.com/watch?v=nAgnkgSKgf0


    Z góy dziękuję za odpowiedzi !

    A.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    - bardziej mi chodzi o opór powietrza - czy statek powietrzny może zostać uszkodzony i się rozpaść ?
    Prędkość maksymalna Vne jest prędkością względem powietrza. Więc na przelotowej i nad ziemią jest ona taka sama i konstrukcja ją wytrzyma. Oczywiście prędkość względem ziemi będzie różna, choć na przyrządach IAS będzie taka sama.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    - bardziej mi chodzi o opór powietrza - czy statek powietrzny może zostać uszkodzony i się rozpaść ?
    Jesli tylko szybkosc nie wejdzie w strefe zakazana (pilot ma ten obszar zaznaczony na szbkosciomierzu) to samolot napewno sie nie rozpadnie.
    Szbkosc ktorej nigdy nie wolno przekroczyc nie nazywa sie w lotnictwie Vmax tylko Vne (V Never Exceed).
    Po drugie podejrzewam ze na tak niskiej wysokosci opory powietrza sa za wysokie aby nawet sie zblizyc do tego obszaru szybkosci.
    Po trzecie jakbys chcial uzyskac najwieksza mozliwa szybkosc (TAS) w locie poziomym na takim 737 to musialbys probowac taki wyczyn na innej wysokosci, chyba cos okolo FL250 czyli mnie wiecej 7-8 km byloby optymalna wysokoscia aby bic takie rekordy. Jak gleboko zajrzysz w parametry techniczne samolotu to znajdziesz taka wysokosc na ktorej teoretycznie ten samolot bedzie najszybszy.

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    zakładam, że prędkość względem powietrze jest zbliżona do tej względem ziemii (powietrze aż tak szybko się nie przemieszcza chyba)

    zatem rozumiem, że po prostu trudno byłoby osiągnąć taką prędkość w locie poziomym na niedużej wyskości (poniej 1 km) właśnie przez opory powietrza ?
    ale jeżeli już udałoby się rozpędzić do takiej prędkości (np. po wyprostowaniu lotu nurkowego) to nie powinien się rozpaść ?

    A.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    zakładam, że prędkość względem powietrze jest zbliżona do tej względem ziemii
    Uprosc sobie zycie i zaloz kompletny brak wiatru.

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    to nie powinien się rozpaść ?
    Ale dlaczego nie powinien?. Byly liczne wypadki rozpadu samolotu w powietrzu wskutek nadmiernej szybkosci. Czasami sie to dobrze skonczylo i tylko odpadly jakies czesci usterzenia (jak w tym chinskim 747) ale czasami caly samolot sie rozpadl (pamietam taki wypadek z bizjetem ale oczywiscie byly inne). Byl niedawno taki wypadek z Pilatusem PC-12 ktory stracil cale skrzydlo w powietrzu wskutek tego ze pilot pozwolil aby samolot wymknal mu sie spod kontroli. W liniach lotniczych zdarza sie to nie czesto bo ostatecznie zalogi maja duzo wiecej doswiadczenia i obowiazkowego szkolenia.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 04-09-2016 o 23:41

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    wiadomo, że jak samolot przyjmie nie właściwą pozycję czy nawet jak wysunie klapy przy zbyt duzej predkosci to może uledz uszkodzeniu, ale mi chodzi o zwykły prawidłowy lot - tak jak zasuwa 850 km/h na 10 km czy jest to mozliwe na 200 metrach np.?

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Zadaj logicznie sformulowane pytanie bo doprawdy ostatecznie nie wiadomo o co ci chodzi.
    Wogole nie wiadomo co to jest "prawidlowy" lot, nie ma czegos takiego w definicjach lotniczych, jak lot jest prawidlowy to z definicji wszystko jest w porzadku. Prawidlowy lot, przynajmniej dla mnie, po pierwsze oznacza prawidlowo funkcjonujacego ludzkiego pilot a taki nigdy nie dopusci do rozpadu samolotu.

  8. #8
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    @Timur - zacznij od precyzji w pytaniu o prędkość - wyraźnie Ci się myli GS z IAS.

    Piotr
    RzEmYk likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    pytanie jest proste:
    czy samolot pasazerski klasy 737 jest który jak kojarze przy starcie ma predkość "rzędu" +/- 250 km/h w stanie rozpędzic się po oderwaniu i nie zwiększając istotnie wysokości np. lecąc na wysokości 300 metrów rozpędzić samolot do tej samej prędkosci względem ziemii na jakiej leci standardowo na wysokosci przelotowej i drugie czy nie zagrażałoby to konstrukcji

    PS.
    proszę nie piszcie mi tu o logice, nie muszę chyba znać terminów IAS czy GS żeby poznać odpwiedz na to pytanie;
    napisałem "normalny" bo kolega pisał, że były przypadki że samolot się rozpadł bo .. nadmierna prędkość, utrata kontroli, etc - to jasne, że nawet na wyskości przelotowej wskutek nieprawidłowego prowadzenia konstrukcja może ulec uszkodzeniu ..

    jeżeli coś nadal niejasne, nieprecyzjne - proszę piszcie

    A.
    michastrain likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    czy samolot pasazerski klasy 737 moze sie rozpędzić na wysokości 300 metrów do tej samej prędkosci względem ziemii na jakiej leci standardowo na wysokosci przelotowej (tez wzgledem ziemii)
    Nie moze sie rozpedzic do tej samej szybkosci na tak malej wysokosci, jest to aerodynamicznie niemozliwe. To chyba tez zalatwia twoje drugie pytanie. Proste?

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    Tak, dzięki !!!
    a czy orientujesz się może z jaka najwyższa prędkością względem ziemii (w przybliżeniu oczywiście) mógłby w locie poziomym np. w jakimś pokazowym przelecieć względnie nisko nad ziemia ? Np. 200-300 metrów ?

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cos okolo 500-600 km/h moze bylbys w stanie rozwinac na tak malych wysokosciach. Traktuj to jako orientacyjna liczbe, przyblizenie.

    Tutaj masz bardzo szybki niski przelot 757 ale nie wiem z jaka dokladnie szybkoscia:


  13. #13

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    Dzięki !!!

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    STYRO likes this.

  15. #15
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    proszę nie piszcie mi tu o logice, nie muszę chyba znać terminów IAS czy GS żeby poznać odpwiedz na to pytanie;
    Akurat to musisz znać, bo w lotnictwie nie ma jednej prędkości jak w przypadku samochodu.
    Samolot w tym samym momencie może mieć co najmniej trzy "prędkości", np. 280 kt IAS, 450 kt TAS i 500 kt GS.
    Nie można ich stosować zamiennie. A wiatr nie ma znaczenia dla IAS i TAS, bo samolot przemieszcza się przez masy powietrza i będzie miał takie same odczyty z dajników ciśnienia przy locie "z wiatrem" i "pod wiatr".

    PS Indicated Air Speed, True Air Speed, Ground Speed - już Wikipedia da pojęcie.
    frik likes this.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    B737 mają Vne ok. 340 KIAS/ Mach .82 czyli przy ziemi ok. 630kmh. Być może przyspieszając do oporu samolot wytrzymałby więcej, było zdarzenie kiedy w trakcie szkolenia piloci Easyjet bez pax na 737 przekroczyli Vne o ponad 100 węzłów (w niekontrolowanym zniżaniu).

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Dla B737 Prędkość Vne na poziomie morza to coś około 330 kts IAS (napisze krótko - IAS, czyli jak napisał #RzEmYK to prędkość przyrządowa, liczona jako różnica zmierzonego ciśnienia dynamicznego i statycznego - im wyżej leci samolot tym ciśnienie atmosferyczne mniejsze i tym mniejsze wskazanie IAS przy tym samym TAS) - czyli około 600 km/h. Odpowiadając na twoje pytanie, samolot nie poleci 850 km/h na 50 ft, a jeśli się do takiej prędkości by rozpędził, np. w locie nurkowym to tak, mógłby się rozpaść - i wcale nie musiałby się "dziwnie ustawić", wystarszy sam pęd powietrza i związane z tym siły.

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Przede wszystkim to gdy mowa o samolotach certyfikowanych wg CS-25 to liczy się prędkość Vmo i Mmo, a nie Vne (to jest dla CS-23).

    Mmo ma zastosowanie powyżej pewnej wysokości okreslonej przez producenta danego samolotu, zazwyczaj FL250-280. Poniżej tej wysokości stosuje się Vmo. Współcznesne samoloty komunikacyjne mają Vmo w granicach 250-350 KIAS, dla uproszczenia przyjmijmy zerową wysokość w ISA czyli KIAS = KTAS i brak wiatru czyli KTAS = GS.

    Teoretycznie maksymalna prędkość low-passa samolotem komunikacyjnym wynosi jakieś 650 km/h.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez timur Zobacz posta
    Czy jest możliwe, aby samolot pasażerski typu (B 737, A320 czy nawet Dreamliner) leciał nisko nad ziemią (np. 50m czy 200 m) z prędkoscią bliskiej maksymalnej (tj. > 800km/h) :
    Wikipedie i inne źródła podają, że samolot który uderzył w WTC miał około 800 km/h.

  20. #20

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez mathew Zobacz posta
    Wikipedie i inne źródła podają, że samolot który uderzył w WTC miał około 800 km/h.
    Chyba niezbyt trafny przykład. To tak jakby podawać przykłady samolotów, które w locie powiedzmy kontrolowanym uderzyły w ziemię / wodę z prędkością znacznie przekraczającą 600 km/h (po nurkowaniu).

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •