Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree3Likes
  • 2 Post By tango fox
  • 1 Post By flugzeugwerke

Wątek: Max Masa Startowa

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie Max Masa Startowa


    Polecamy

    Pytanie o mase startowa.
    Czy max masa startowa powiedzmy dla airbusa a 340 600 to taka masa ze samolot ten jest w stanie wystartowac bez ani jednego miejsca wolnego z pełnym bakiem i z cargo na pokladzie? Jak to sie ma do konfiguracji miejsc w samolocie? Czy jezeli mamy 3 klasy i wypelniony samolot na maxa i paliwo full to znaczy ze ma on jakas rezerewe max masy startowej w porownaniu do tej samej maszyny w ukladzie 2 klasowym gdzie moze wejsc wiecej paxow?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Nie, zależy to od szeregu warunków. Często zdarzają się trasy 'MTOW restricted", gdzie startuje się z kilkudziesięcioma miejscami wolnymi, albo z niepełnymi przedziałami cargo.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    Nie, samolot nie jest w stanie zabrać full paliwa, full cargo i full pasażerów. Nie wchodząc w szczegóły maksymalna masa startowa (MTOW) to po prostu liczba, odzielna dla - tak naprawde każdego egzemplarza samolotu wynikająca z wytrzymałości jego konstrukcji (upraszczam )

    Przy dalekich rejsach o długości granicznej zasięgu, kiedy jest dużo pasażerów i paliwa, nie zawsze można zabrać wszystkie bagaże i pasażerów. Przykładem z naszego podwórka są loty Embraerami do Stambułu.

    Nawiązując do Twojego pytania, ten sam samolot w konfiguracji zabierającej więcej pasażerów może zabrać mniej pozostałych "mas", a więc paliwa lub cargo.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    Czy max masa startowa powiedzmy dla airbusa a 340 600 to taka masa ze samolot ten jest w stanie wystartowac bez ani jednego miejsca wolnego z pełnym bakiem i z cargo na pokladzie?
    Nie.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Czyli rozumiem ze maszyna lecaca na granicy zasiegu w dlugi rejs nie moze zabrac kompletu ludzi , ewentualnie zabrac komplet ale z ograniczonym cargo.
    Ciekawi mnie tez czy czesto zdarza sie w normalnych liniach (nie tych tanich) sytuacja kiedy caly samolot jest wypelniony ludzmi albo co dzieje sie z maszyna lecaca na granicy zasiegu a zapotrzebowanie na bilety jest maxymalne.

  6. #6
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    W takich wypadkach ogranicza się oferowanie.

    PS. po polsku pisze się maksymalne itp.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitekman Zobacz posta
    Przykładem z naszego podwórka są loty Embraerami do Stambułu.
    Do tego zdania też powinno być upraszczam, bo jak na TLV leci komplet prawie paxów z bagażami, to chyba do IST, gdzxie jest zasadniczo bliżej będzie troche mniej paliwa nie

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    Ciekawi mnie tez czy czesto zdarza sie w normalnych liniach (nie tych tanich) sytuacja kiedy caly samolot jest wypelniony ludzmi albo co dzieje sie z maszyna lecaca na granicy zasiegu a zapotrzebowanie na bilety jest maxymalne.
    , zazwyczaj spotykałem sie w WAW, że nie zabierano Cargo

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    [...] jak na TLV leci komplet prawie paxów z bagażami, to chyba do IST, gdzxie jest zasadniczo bliżej będzie troche mniej paliwa nie
    O ile mi wiadomo, do LLBG zwykle lata B734, nie Embraery. Chyba że się mylę.

  10. #10
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    PS. po polsku pisze się maksymalne itp.
    Krzysztof - krótka anegdota, ale autentyczna.

    w latach trzydziestych XX wieku w Marynarce Wojennej weszły do służby okręty podwodne.
    Pierwsze trzy produkcji francuskiej, też terminologia zapożyczona od Francuzów.
    Przy wynurzeniu była komenda: szas generalny a nasi puryści w Mar-Woju polecili używać polskiej komendy: ogólny wycisk
    w czasie inspekcji admirał Unrug(dowódca Ubotów w I WŚ) spąsowiał na twarzy i po swojemu rzekł "wszakże ja panów nauczę jak manewrować okrętem"
    no i powrócił szas; używany do dziś (nawet w stalinowskich czasach)
    kobuch and egon.olsen like this.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  11. #11
    Awatar major_25

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    EPWA//EGSS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    zazwyczaj spotykałem sie w WAW, że nie zabierano Cargo
    Najpierw nie zabiera się poczty, potem cargo, potem bagaży (i tutaj też jest podział które są najmniej ważna)... ale ostateczna decyzja zależy do przewoźnika i zdarza się, że zostaje bagaż kosztem cargo.

    T.

  12. #12

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Ale koledzy komplikują. MTOW to po prostu maksymalny dopuszczalny (wdłg. certyfikacji) ciężar samolotu przed startem. Ogranicznie wynika z osiągów (aby móc bezpiecznie wystartować i lecieć) lub z widzimisie urzędników (np. 450kg dla ultralekkich). Odrębną kwestią jest wyważenie (gdzie ten ciężar jest przód-tył). Z tego co się orientuję żadnego samolotu nie da się załadować wszystkim do pełna - w tym samym czasie (paliwem, ludźmi, bagażami). Coś za coś.

  13. #13
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Z tego co się orientuję żadnego samolotu nie da się załadować wszystkim do pełna
    wszystko sie da
    Russian IL-76 attempts to crash during takeoff - YouTube

    milego ogladania

  14. #14
    Awatar marudny_stefan

    Dołączył
    Jul 2016
    Mieszka w
    52°04'34.6"N 20°36'46.8"E

    Domyślnie

    ostatnie słowa z wieży "bezcenne" , przepraszam za oft

  15. #15
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    E, dobry koń to i po błocie pójdzie

    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  16. #16

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Ale koledzy komplikują. MTOW to po prostu maksymalny dopuszczalny (wdłg. certyfikacji) ciężar samolotu przed startem.
    MTOW czyli Maximum TakeOff Weight to ograniczenie strukturalne.
    PLTOM czyli Performance Limited TakeOff Mass to ograniczenie wynikające z osiągów samolotu w danych warunkach.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Z tego co się orientuję żadnego samolotu nie da się załadować wszystkim do pełna - w tym samym czasie (paliwem, ludźmi, bagażami). Coś za coś.
    Kolega się malo "nawidział", wszystko się da, ale albo się nie wystartuje (bezpiecznie) na pasach o długości około 3000m, albo zasięg będzie strasznie mały, po cóż bowiem zastosowania mają maksymalne wagi każdego z bagażników jak nie po to aby z nich korzystać, a że trasy z Polski mało długaśne ta prawie zawsze sie udaje.

  18. #18

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    MTOW czyli Maximum TakeOff Weight to ograniczenie strukturalne.
    PLTOM czyli Performance Limited TakeOff Mass to ograniczenie wynikające z osiągów samolotu w danych warunkach.
    Co to znaczy strukturalne? Że skrzydła odpadną? To chyba zależy w głównej mierze od innych czynników niż ciężar (przeciążenia, prędkość, ...).
    Nie jest tak, że MTOW jest tworem czysto formalnym, wynikającym z jakichś tam przyjętych ad-hoc norm? Stąd dokładnie ten sam typ samolotu, w różnych krajach lub w zależności od kwitów z certyfikacji może być występować z różnym MTOW. W tzw. małym lotnictwie w zasadzie permanentnie lata się powyżej MTOW i jakoś skrzydła od tego nie odpadają.

  19. #19
    Awatar marudny_stefan

    Dołączył
    Jul 2016
    Mieszka w
    52°04'34.6"N 20°36'46.8"E

    Domyślnie

    skoro przytoczony wcześniej link do Herkulesa, wystarczająco Ci nie zobrazował co się może stać, to proszę
    https://www.youtube.com/watch?v=8yf_QTbDeWM oglądaj od 1:45

    edit .
    efekt podobny, tylko bez ofiar

  20. #20
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    Co to znaczy strukturalne? Że skrzydła odpadną? To chyba zależy w głównej mierze od innych czynników niż ciężar (przeciążenia, prędkość, ...).
    (...)
    W tzw. małym lotnictwie w zasadzie permanentnie lata się powyżej MTOW i jakoś skrzydła od tego nie odpadają.
    Ciężar i przeciążenie są ze sobą nierozerwalnie związane, to są podstawy.
    Zgodnie z przepisami samolot ma znieść obciążenia statyczne do 150% nominalnych bez dezintegracji struktury. Nawet jeśli je przekroczysz, to jeśli samolot jest zaprojektowany safe fail to pojawiające się pęknięcia nie będą z początku katastrofalne. Po za tym struktura jest przecież poddana zmęczeniu i coś co wytrzyma statycznie - ostatecznie może się rozpaść po iluś cyklach.
    Wydaje mi się, że gdyby była to wiedza powszechna (to tylko cztery zdania), uniknęlibyśmy wielu medialnych nieporozumień.
    Pozdrawiam,
    AB
    kobuch likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •