Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree4Likes
  • 2 Post By layoverlover
  • 2 Post By hawky

Wątek: Jak działają Joysticki w Airbusach

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie Jak działają Joysticki w Airbusach


    Polecamy

    Chciałbym spytać jak działają joysticki w dużych samolotach typu A320. Jak np. przesunę joystick w prawo i zabiorę rękę, to on natychmiast wraca na środek i samolot tez się prostuje. czy jest tak, że jak przesune joystick w prawo i zabiore rękę to on zostaje w tej pozycji.?

    I np. jak przesune joystick w prawo i samolot skręca, a potem chce go wyprostowac, to musze joystick na chwilke na maxa w lewo i potem dopiero na środek, czy wystarczy wrócic nim na środek i samolot sie prostuje ?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2015
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    W wielkim uproszczeniu, przesuwasz joystickiem to przesuwasz samolotem. Jeśli joystick wraca do neutralnej pozycji to samolot już za nim nie podąża.
    Kod:
     jak przesune joystick w prawo i samolot skręca, a potem chce go wyprostowac, to musze joystick na chwilke na maxa w lewo i potem dopiero na środek 

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez misiek2865 Zobacz posta
    ....przesuwasz joystickiem to przesuwasz samolotem. Jeśli joystick wraca do neutralnej pozycji to samolot już za nim nie podąża. ...
    Faktycznie tak jest? To kicha....

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2013

    Domyślnie

    Dlaczego?

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2015
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Dlaczego kicha? Podobno piloci wychwalają, ja tam mogę się opierać na symulatorach. Dzieje się tak min przez to, że sygnał z joysticka jest przesyłany elektronicznie a nie mechanicznie (tzn nie jest to bezpośredni wpływ). Coś więcej o tym dowiecie się od innych albo:
    Kod:
    http://www.airbus.com/innovation/proven-concepts/in-design/fly-by-wire/
    Kod:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Sidestick (bo joystick to masz w komputerze a nie w samolocie) z grubsza działa tak, że jak go wychylisz to samolot się obraca wokół dane osi, a jak puścisz, to się zatrzymuje w danej pozycji i ją utrzymuje. Jak chcesz samolot np. wyprostować po zakręcie, to musisz wychylić w przeciwną stronę. Podobnie zresztą jest w klasycznym samolocie - tzw. podwójne ruchy to podstawa nauki pilotażu.
    misiek2865 and moraw2008 like this.

  7. #7
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    z grubsza działa tak, że jak go wychylisz to samolot się obraca wokół dane osi, a jak puścisz, to się zatrzymuje w danej pozycji i ją utrzymuje.
    A jak nie puścisz?
    Można A320 bezkarnie obrócić wokół osi pionowej lub poziomej, czy zadziałają jakieś zabezpieczenia Fly-by-wire?

  8. #8
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W Normal Law:
    Attitude Protection

    • Pitch limited to 30 deg up, 15 deg down, and 67 deg of bank.
    • These limits are indicated by green = signs on the PFD.
    • Bank angles in excess of 33 deg require constant sidestick input.
    • If input is released the aircraft returns to and maintains 33 deg of bank.
    frik and vonMises like this.

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    A jak nie puścisz?
    Można A320 bezkarnie obrócić wokół osi pionowej lub poziomej, czy zadziałają jakieś zabezpieczenia Fly-by-wire?
    Tylko drobna notka wyjaśniająca: oś pionowa to ta z góry na dół czyli obrót wykonuje się sterem kierunku czyli nogą.W większości konstrukcji pełny obrót jest nie możliwy no bo jak to zrobić chyba tylko w płaskim korku no i Artur Kielak po mocnej kawie. Można zrobić okrążenie na samej nodze (przykład Orlik). Oś pozioma to ta przez skrzydła czyli pętla i rzecz jasna muszą być ograniczenia w samolotach komunikacyjnych - choć szkoda. A Tobie pewnie chodziło o oś podłużną czyli tą przez kadłub czyli wykonanie beczki.
    Programowo da się załatwić wszystko. Kwestia zaprogramowania odpowiedniej i jednej z kilku równowag/stateczności - w konsekwencji konieczności lub nie reakcji sticka na zachowanie SP. Było już na forum o stateczności.

  10. #10
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Moze dla kolegi sie przyda pewna analogia z kierownica w pojazdach kolowych.
    Zalozmy, ze poruszasz sie pojazdem kolowym po duzej, plaskiej przestrzeni (np wyschniete jezioro).
    I teraz tak: skrecamy kierownica - pojazd skreca, prostujemy - pojazd przestaje skrecac i dalej jedzie prosto. Proste?
    Dorzucmy do tego jeszcze cos. Przyjmijmy, ze przed manewrem jechalismy na polnoc. Zauwaz, ze po zakonczeniu skrecenia nie jedziemy juz w tym kierunku co uprzednio. Aby wrocic na kierunek musimy wykonac podobny manewr ale w druga strone. Zauwaz, ze w tym przypadku nie jestesmy uzaleznieni droga, ktorej musimy sie trzymac.

    Podobnie jest przy uzyciu sidestick'a, wolantu czy drazka do sterowania lotkami. Wychylamy drazek (czy co tam mamy) - pojazd zaczyna zaczyna sie obracac wzdluz swojej osi podluznej. Wracamy drazkiem do pozycji neutralnej - pojazd przestaje sie obracac. Gdyby nasz pojazd nie byl ograniczony grawitacja i polozeniem ziemi, moglby tak sobie leciec dalej az do celu podrozy. Ale ze mamy to ograniczenie, to musi wrocic do pozycji "normalnej" poprzez wykonanie manewru w druga strone.

    Gdyby samolot skrecal "plasko" tylko za pomoca ogonowego steru kierunku to wychylenie orczyka/pedalow mialo by taki sam skutek jak manewr kierownica w samochodzie. Naciskamy pedaly - skreca, puszczamy - przestaje skrecac.

    Mam nadzieje, ze to wyjasnienie ciut pomoze.

  11. #11
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie


    Polecamy

    vogelvogelvogel3

    Działa dokładnie tak samo jak wolant. Obracasz wolant np. w lewo -> samolot skręca, teraz możesz puścic wolant, on (wolant) się prostuje a samolot dalej skręca w lewo. Nie trzymasz cały czas wolantu jak kierownicy w samochodzie. Żeby wyprostować samolot skręcasz wolant w przeciwnym kierunku. Sidestick działa dokładnie tak samo.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •