Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
Like Tree18Likes

Wątek: Wartość przeciążenia w samolocie pasażerskim

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie Wartość przeciążenia w samolocie pasażerskim


    Polecamy

    Witam.

    Jakie wartości przeciążeń (w G) odczuwa załoga i pasażerowie samolotów pasażerskich np B737 czy A380 przy wznoszeniu, hamowaniu aerodynamicznym, zniżaniu, zakrętach?

  2. #2
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    1g tak jak na ziemi .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    Nie no musi być jakaś inna wartość choćby niewielka różnica, np 0,99G czy 1,01 G, skoro nawet w windzie jadącej do dołu będzie mniej niż 1G a jadącej do góry będzie to więcej niż 1G.
    Samolot pasażerski może się wznosić 25m/s a więc nieco szybciej niż typowa winda.
    7hommy likes this.

  4. #4
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    W trakcie wznoszenia o stałej prędkości przeciążenie będzie wynosiło 1g. Zmiana może być najwyżej w momencie przejścia z lotu poziomego do wznoszenia, tak samo w windzie przeciążenie odczuwasz jak się ona rozpędza, nie jak jedzie (analogicznie w samochodzie, tylko przeciążenie jest w innej płaszczyźnie).
    flugzeugwerke likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Frik,

    Jak to jest że przyczepiłeś się pierwszego, a nie odpowiadasz na pozostałe trzy? Jak to jest, że się czepiasz w forum Prostych Pytań?
    Nie chcesz, nie odpowiadaj.

    Robert,
    Zależy od konkretnej maszyny i konkretnego manewru. W łuku samolot leci typowo z 25 stopniowym pochyleniem, czyli przeciążenie będzie rzędu (1+sin(25st)), czyli pewnie rzędu 25-30% więcej niż zwykle, do 1.3g. Przejście z ruchu na ziemi na wznoszenie początkowe - ok. 4-5 sek potrzeba na obrót od drogi w poziomie do wznoszenia na ok. 2000fpm po starcie. Z wzoru na ruch po okręgu można policzyć.
    Hamowanie aero jest niemal niezauważalne - łapie na sekundkę przeciążenie rzędu ułamków g, a potem już zwalnia mniej więcej w tym samym tempie.

    Pozdrawiam, Adam

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Bardziej ogólnie. Samolot transportowy wg CS-25 certyfikowany jest do przeciążeń -1 do 2,5 G w konfiguracji gładkiej i 0 do 2 g z pełnymi klapami. W praktyce podczas normalnego lotu, nawet w warunkach średniej turbulencji, przeciążenia to jakieś 0,9 do 1,5 G. Oczywiście przez zdecydowaną większość lotu jest to 1G czyli takie jak siedząc w fotelu na ziemi.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Chyba najwięcej można odczuć przy twardym lądowaniu - np. dla A320 limit, od którego zaczyna się twarde lądowanie wynosi zdaje się 2.6G. A więc sporadycznie bywa więcej. Na przykład w miarę świeże incydenty / wypadki:

    Accident: Germania A321 at Fuerteventura on Jul 16th 2016, hard landing at +3.5G
    Accident: Aviastar T204 at Norilsk on Aug 24th 2016, hard landing at 3G
    Kazor likes this.

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Przepisy EASA/FAR określają dopuszczalne przeciążenia na +2.5/-1. Zakręt ustalony w locie poziomym z przechyłem 67 stopni (max przechył w systemach FBW Airbus i Boeing) to właśnie +2.5g.
    Twarde lądowanie zależy głównie od tego jak to sobie zdefiniuje... linia - w jednej będzie to 1.7, w innej 2g - po takich lądowaniach i tak niezbędny jest przegląd specjalny. Oczywiście przekroczenie 2.5g to dużo poważniejszy przegląd, bo mogą (nie muszą!) wystąpić trwałe odkształcenia konstrukcji.
    shiver likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Ale warto dodać, że są to sytuacje raczej sporadyczne. W normalnych lotach nie spotyka się raczej przeciążeń powyżej 1.3-1.4g. Sytuacje o których mówią Koledzy, to wartości dla sytuacji awaryjnych i nietypowych.

    Pozdrawiam, Adam

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez robertcb Zobacz posta
    Jakie wartości przeciążeń (w G) odczuwa załoga i pasażerowie samolotów pasażerskich np B737 czy A380 przy wznoszeniu, hamowaniu aerodynamicznym, zniżaniu, zakrętach?
    Wsrod pasazerow sa starsze, strachliwe bacie, im blizej do 1g tym lepiej.
    Maciey likes this.

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    blizej do 0g

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    blizej do 0g
    Babcie raczej nie gustuja w stanie niewazkosci.
    Maciey, maciass, STYRO and 2 others like this.

  13. #13

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    Nie rozumiesz albo spałeś na fizyce. Przeciążenie to wartość uprzspieszenia lub opóźnienia poza stałą siłą grawitacji. Uwaga może miać wartość ujemną
    Jeden rabin powie tak, inny rabin powie nie

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    Przeciążenie to wartość uprzspieszenia lub opóźnienia poza stałą siłą grawitacji.
    A skąd taka definicja?

    Warto by się w ogóle przestawić na wartość fizyczną, czyli przyspieszenie (rozumiane jako efekt działania siły na masę). Wtedy będzie jednoznacznie.

    Jeżeli jednak chcemy zostać przy przeciążeniu, to definicje nie są zgodne. Jedna (z Słownika Języka Polskiego) jest mocno ograniczona i mówi "pozorny wzrost ciężaru ciała znajdującego się w momencie startu w pojeździe poruszającym się od ziemi w górę". Czyli ogranicza się wyłącznie do siły zwiększającej ciężar na starcie, i jest jednostkami ponad 1g (start z przeciążeniem 1g oznacza w takim przypadku przyspieszenie o wartości 9.81m/s2). Nie ma sensu w kontekście ruchu poziomego, lub ogólniej nie na kierunku działania siły grawitacji.
    Z kolei ogólniejsza definicja w wiki mówi: "
    stan, w jakim znajduje się ciało poddane działaniu sił zewnętrznych innych, niż siła grawitacji, których wypadkowa powoduje przyspieszenie inne niż wynikające z siły grawitacji. ". Wynika z tego, że dla stanu ustalonego (ciało leży na podstawie bez ruchu) przeciążenie wynosi 1, 0 oznacza nieważkość.

    Stąd prośba, by jednak rozważyć przejście na przyspieszenie. Fizyczne, wtedy odpadają wątpliwości co kto ma na myśli.

    Pozdrawiam, Adam

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    spiggy, trochę czepianie się słówek. Jak by koledzy powiedzieli operowali pojęciem przyśpieszenie to już byś się nie czepiał zapewne. Natomiast, większość osób dla uproszczenia używa słowa przeciążenie, bo przyśpieszenie 2G skierowane w pionowo w dół daje przeciążenie 2G, 3 - 3G itd. przez analogie przyspieszenie 1G skierowane pionowo w dół to przeciążenie = 1G z tym, że w języku polskim nie będzie spełniało definicji przeciążenia, ale w żaden sposób nie będzie to 0G, bo tak jak powiedział saturn 0G to stan nieważkości.

  16. #16

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    wyobraz sie w windzie w 3 sytuacjach
    - stan ustalony - winda porusza sie ruchem jednostajnym prostoliniowym
    - stan nieustalony - winda rusza w gore
    - stan nieustalony - winda rusza w dol

    jak ktos myli przeciazenie od stalego przyciagania grawitacyjnego to nie mam wiecej pytan

  17. #17

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    "jak ktos myli przeciazenie od stalego przyciagania grawitacyjnego to nie mam wiecej pytan"

    Polecam zaznajomienie się z Ogólną Teorią Względności

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    teorie wzglednosci zostaw do czasu gdy poznasz prawa Newtona

    przypominam, jestesmy w watku w FPP lotnictwo a nie FPP fizyka z gimanzjum

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    Nie rozumiesz albo spałeś na fizyce.
    Nie tylko nie spalem ale skonczylem fizyke uniwersytecka. Twoja interpretacja przysieszenia "poza grawitacja" jest twoja wlasna wersja nie praktykowanych przez zadne podreczniki do fizyki, nawet te podstawowe od fizyki Newtonowskiej. Nie jest nawet uzywana przez podreczniki lotnicze. Lepiej sobie to przyswoj raz na zawsze bo cos mi sie widzi ze temat powraca (z twojej strony) jak boomerang.
    STYRO likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie


    Polecamy

    czyli podreczniki lotnicze mowia o przeciazeniu 1g dzialajacym na pasazerow przy locie na wysokosci przelotowej gdy samolot wykonuje ruch jednostajny prostoliniowy, bez turbulencji of kors

    wszystko jasne
    seems legit
    Ostatnio edytowane przez spiggy ; 05-10-2016 o 15:53 Powód: dopiska

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •