Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree1Likes
  • 1 Post By jordanj

Wątek: IFR bez FMS

  1. #1
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie IFR bez FMS


    Polecamy

    Witam,
    nie mam dużego pojęcia o procedurach wykonywania lotów IFR, ale zawsze zastanawiało mnie, czy jest możliwe (biorąc pod uwagę, że dróg lotniczych opartych o tradycyjne pomoce radionawigacyjne) wykonanie lotu IFR samolotem bez FMS, czy autopilota?
    Jak to wygląda w przypadku SID'ów i STAR'ów?
    Jakie minimalne wymagania, jeżeli chodzi o wyposażenie musi spełnić samolot, aby wykonywać loty IFR w dzisiejszych czasach?

  2. #2

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Raczej napisałbym "teoretycznie"

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Co innego lot IFR, a co innego lot IFR plus procedura RNAV - a w sumie o tym piszesz. Lot IFR - nie ma problemu, zaś RNAV już niekoniecznie. Wiele lotnisk ma to wyraźnie rozgraniczone.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Załogi linii czarterowych nie tak rzadko udowadniają, że się da nie tylko teoretycznie, szczególnie Boeingiem 737-400.

    Generalnie rzecz biorąc można wówczas wykonywać tylko procedury niewymagające nawigacji obszarowej czyli oparte o klasyczne pomoce radionawigacyjne tj. VOR/DME, ADF i ILS.

    W zakresie nawigacji trasowej jest taki panel pod sufitem (panel IRS, wygląda tak: http://www.b737.org.uk/images/irspanel.jpg), który umożliwia m.in. wpisanie współrzędnych punktu początkowego i wyświetla na takim segmentowym wyświetlaczu LED kilka przydatnych informacji np. heading, track, wiatr, groundspeed czy współrzędne geograficzne. Tak z nav loga można punkt po punkcie się nawigować.

    Słyszałem już historie jak to z takim zestawem i bez autopilota wracali, oczywiście poza RVSM, z Turcji do Polski.

    Minimalne wymagania do lotów IFR opisywałem wiele razy, w skrócie jest to sześciopak, wskaźnik temparatury zewnętrznej, busola magnetyczna, zapasowy wysokościomierz i wiele więcej tam nie ma.
    Poza tym jest magiczny zapis pt. pomoce nawigacyjne umożliwiające wykonanie lotu po zaplanowanej trasie. Obecnie, przynajmniej w Polsce nie ma dróg lotniczych niewymagających RNAV. Np. na Słowacji jest kilka takich dróg, na których VOR/DME wystarczy.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    czy jest możliwe (biorąc pod uwagę, że dróg lotniczych opartych o tradycyjne pomoce radionawigacyjne) wykonanie lotu IFR samolotem bez FMS, czy autopilota?
    Przeciez loty IFR (nawet w lotnictwie pasazerskim) byly wykonywane grubo przed wynalezieniem FMSa, grubo przed era tzw. komputerow.
    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Jakie minimalne wymagania, jeżeli chodzi o wyposażenie musi spełnić samolot, aby wykonywać loty IFR w dzisiejszych czasach?
    Oto minimalne wyposazenie wymagane przez FAA do lotow IFR:

    (d) Instrument flight rules. For IFR flight, the following instruments and equipment are required:
    (1) Instruments and equipment specified in paragraph (b) of this section, and, for night flight, instruments and equipment specified in paragraph (c) of this section.
    (2) Two-way radio communication and navigation equipment suitable for the route to be flown.
    (3) Gyroscopic rate-of-turn indicator, except on the following aircraft:
    (i) Airplanes with a third attitude instrument system usable through flight attitudes of 360 degrees of pitch and roll and installed in accordance with the instrument requirements prescribed in §121.305(j) of this chapter; and
    (ii) Rotorcraft with a third attitude instrument system usable through flight attitudes of ą80 degrees of pitch and ą120 degrees of roll and installed in accordance with §29.1303(g) of this chapter.
    (4) Slip-skid indicator.
    (5) Sensitive altimeter adjustable for barometric pressure.
    (6) A clock displaying hours, minutes, and seconds with a sweep-second pointer or digital presentation.
    (7) Generator or alternator of adequate capacity.
    (8) Gyroscopic pitch and bank indicator (artificial horizon).
    (9) Gyroscopic direction indicator (directional gyro or equivalent).

    Doprawdy pojdzo sobie na controller.com i znajdziesz jakies stare Cessny sprzed 40 lat zdolne do lotow IFR z zupelnie starym (dzialacym) wyposazeniem.

  6. #6
    PMM
    PMM jest nieaktywny

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    Można spokojnie lecieć IFR-em w przestrzeni niekontrolowanej i poza drogami lotniczymi i do tego nie potrzebny Ci RNAV a starczy VOR/DME i wspierasz się GPS. Oczywiście to jest dobre dla małych samolotów.

    Jak odlatujesz z lotniska nad którym zapewniana jest radarowa służba, zgłaszasz, że jesteś non RNAV i prosisz o wektory a na lotniskach bez radaru to zawsze masz w okolicy VOR-a do którego dolatujesz bez SID-a (który w dzisiejszych czasach jest RNAV) i potem klasycznie od VOR-a gdzie tam zaplanowałeś sobie. Oczywiście ta metoda na wysokościach gdzie nie obowiązują drogi lotnicze.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PMM Zobacz posta
    Można spokojnie lecieć IFR-em w przestrzeni niekontrolowanej i poza drogami lotniczymi i do tego nie potrzebny Ci RNAV a starczy VOR/DME i wspierasz się GPS.
    Chwila, chwila bo ja tu czegoś nie rozumiem. Jak można lecieć IFR bez RNAV, a z GPS? To czym jest ten GPS? Albo jest to RNAV i go używasz normalnie w locie IFR, albo to nie jest RNAV tylko jakiś niecertyfikowany handheld, którego użycie w locie IFR jest kryminałem.

    W ogóle przestrzeń kontrolowana i niekontrolowana nie ma tu nic do rzeczy (bezpośrednio). W Polsce tak jest, że powyżej FL95 jest nad całym krajem przestrzeń klasy C i jednocześnie nie można planować directów, a poniżej jest w wielu miejscach klasa G i można planować directy, ale directy nie maja nic wspólnego z przestrzenią kontrolowaną (porównaj AIPy wielu różnych państw w zakresie planowania lotów IFR) - to polski zbieg.

    Jak już mowa o Polsce. Oczywiście można powiedzieć, że po directach można poniżej FL95 lecieć planując VOR DCT inny VOR ale jak wiemy VORy w Polsce są w takiej odległości od siebie, tak ułożone i mają taki zasięg operacyjny, że nie wiem jaką sensowną trasę można by tak wykonać. Może EPLL-EPWA jakby po odlocie z Łodzi polecieć nad LOZ (uwaga na ograniczenia zasięgu w wielu sektorach w zakresie wysokości do 6500ft jak pamiętam) i zrobić DCT WAR, dalej podejście na 11 lub wektorowanie na inne.
    Wobec likwidacji wielu VORów i zamiany ich w punkty RNAV np. KRN -> EVDEX, GRU -> GRUDA, JED -> KOTEK, TRZ -> VAGON (także LDZ -> POLON z postawieniem LOZ nieopodal i CZE -> ADVAB i CMP nieopodal, oba nowe VORy poza siecią dróg lotniczych) nie przychodzi mi do głowy wiele sensownych odcinków jakie można w ten sposób wykonać. Z tego też względu tendencją jest, że nawet bardzo stare samoloty certyfikowane do IFR przy okazji wymiany radia na 8,33kHz odstępu wyposaża się od razu w jedno lub dwa urządzenia zintegrowane jak GNS430/530, GTN650, rzadziej 750 załatwiając przy okazji RNAV (przez certyfikowany GPS) i odświeżając odbiornik VOR/ILS.
    ozim likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Jak to wygląda w przypadku SID'ów i STAR'ów?
    Jesli chodzi o te samoloty najstarsze, najgorzej wyposazone (powiedzmy stare Cessny sprzed pol wieku, itp.) to lataja na lotniska gdzie nie ma zadnych SIDow i STARow, male lotniska nie czesto je maja. Poza tym nie kazdy STAR/SID wymaga RNAV jak bylo tu juz powiedziane. No i pilot w ostatecznosci zawsze moze powiedziec ze nie moze wykonac STARa/SIDa i kontroler musi to uwzglednic.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •