Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 35

Wątek: Poleci czy nie?

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Poleci czy nie?


    Polecamy

    Mam pytanie, może trochę idiotyczne, ale dla mnie ciekawe. Pytanie:
    Jak samolot kołuje po pasie startowym (np. B767-300ER) i już osiąga prędkość startową i nie odrywa się od pasa, a zaraz za pasem jest przepaść (coś jak na "rysunku" u dołu) to samolot poleci, czy spadnie?

    ------------------> --------------> -------------->
    ______________________________________________
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    ----------------------------------------------------------------|
    Z góry wielkie dzięki za pomoc


  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Spadnie.

  3. #3
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Spadnie.
    Dlaczego ma spaść?

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Przy niskich prędkościach (tak jak tutaj V2) potrzebny jest pewien kąt natarcia, by samolot się nie obniżał - w tym przypadku będzie on wręcz ujemny (przednie koło samolotu opadanie po przekroczeniu krawędzi), a więc samolot nie wzleci ani nie będzie leciał poziomo, czyli... będzie spadał

  5. #5
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    Przy niskich prędkościach (tak jak tutaj V2) potrzebny jest pewien kąt natarcia, by samolot się nie obniżał - w tym przypadku będzie on wręcz ujemny (przednie koło samolotu opadanie po przekroczeniu krawędzi), a więc samolot nie wzleci ani nie będzie leciał poziomo, czyli... będzie spadał
    W sumie pytanie było nieprecyzyjne trochę mi zaraz przed oczyma stanęły starty z lotniskowców

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zauważ, jak przy startach z lotniskowców (np. tu) ustawione są stery wysokości, a i tak samolot lekko opada (zresztą, wydaje mi się że pokład nie urywa sie dokładnie wtedy, gdy samolot osiągnie V2 )- z 767, w którym by nie podjęto żadnej akcji to raczej nie przejdzie

  7. #7
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    z 767, w którym by nie podjęto żadnej akcji to raczej nie przejdzie
    I tu się zgadzam w całości 8)

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    To jak wreszcie? Bo dalej nic nie wiem :/


  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    No zależy jak szybko będzie sie poruszał gdy minie skarpę...a to czy uda sie go uratować zależy od tego jak wysoko jest ta skarpa....tak myślę;-)
    PS Sebek, czemu uważąsz, żę Twoje pytanie było głupie...zobacz jaką ciekawą konwersację wywołało

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie

    Wydaje mi się, że po początkowym lekkim opadnięciu samolot powinien zacząć wznosić się, chociażby ze względu na ciągle pracujące silniki i związany z tym przyrost prędkości, a także zmniejszenie oporów od toczących się kół.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mathy_j
    No zależy jak szybko będzie sie poruszał gdy minie skarpę...
    Z prędkością startową...
    Cytat Zamieszczone przez Mathy_j
    PS Sebek, czemu uważąsz, żę Twoje pytanie było głupie...zobacz jaką ciekawą konwersację wywołało
    Nie wiedziałem jaka będzie reakcja...


  12. #12
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Gdzieś na forum był taki fajny filmik. Pas startowy kończył się, a dalej była własnie przepaść :P tylko że nie mogę go znaleźć. W sumie pasowało to jak ulał do Twojego pytania.
    Chyba gdzieś tutaj http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=607

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pewnie Lukla albo Courchevel, ale tam sytuacja jest inna, niż w pytaniu Sebka1994 - samoloty przecież startują normalnie, a więc nie mamy sytuacji pasa urywającego się w momencie, gdy samolot osiągnie V2 (nie wykonując wcześniej rotacji).

  14. #14
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    Pewnie Lukla albo Courchevel, ale tam sytuacja jest inna, niż w pytaniu Sebka1994 - samoloty przecież startują normalnie
    Wieeeem Ale wiesz ja myslę, że w pytaniu tak do końca nie chodziło o szczegółowe niuanse 8) . Sam się kiedyś zastanawiałem jak to będzie? Myślę, że sytuację można przedstawić inaczej(i o to chodziło może Sebkowi) Startujesz małym samolocikiem jesteś już powiedzmy z metr nad ziemią, i nagle zaczyna się przepaść powiedzmy z 3 kilometry w dół Czy wtedy samolot poleci, czy spadnie?Być może o to chodziło pytającemu?Pozdrawiam

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W takiej sytuacji (choć to tylko moje przypuszczenia, więc mogą rozmijać się z rzeczywistością), wpływ będzie miał ground effect - samolot oczywiście nie spadnie (różnica ciśnień nad i pod skrzydłem i kąt natarcia pozostaną takie same), ale zniknie "efekt ziemi", tak więc samolot może wznosić się nieco wolniej (przy czym nie mam pojęcia, jak duże byłoby to "nieco" ).

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    Pewnie Lukla albo Courchevel, ale tam sytuacja jest inna, niż w pytaniu Sebka1994 - samoloty przecież startują normalnie
    Wieeeem Ale wiesz ja myslę, że w pytaniu tak do końca nie chodziło o szczegółowe niuanse 8) . Sam się kiedyś zastanawiałem jak to będzie? Myślę, że sytuację można przedstawić inaczej(i o to chodziło może Sebkowi) Startujesz małym samolocikiem jesteś już powiedzmy z metr nad ziemią, i nagle zaczyna się przepaść powiedzmy z 3 kilometry w dół Czy wtedy samolot poleci, czy spadnie?Być może o to chodziło pytającemu?Pozdrawiam
    Nie, nie. Mi chodziło dokładnie o to, jak jest na rysunku. Samolot osiąga prędkość startową i nie odrywa się od pasa, a zaraz przepaść. I czy poleci, czy nie.


  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    I czy poleci, czy nie.
    To przeczytaj wątek raz jeszcze, ale ze zrozumieniem, lub napisz, co Cię nie satysfakcjonuje w mojej propozycji odpowiedzi.

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sebek1994
    Nie, nie. Mi chodziło dokładnie o to, jak jest na rysunku. Samolot osiąga prędkość startową i nie odrywa się od pasa, a zaraz przepaść. I czy poleci, czy nie.
    Pytanie jest powiedziałbym - nielogiczne
    JEŚLI samolot osiągnął prędkość odpowiednią do kontynuowania lotu (wyjaśnij proszę, co to jest pr. STARTOWA?) a taką zgodnie z przepisami jest prędość VR=1.05VMCA. Obliczenie właściwej prędkości to podstawowy obowiązek pilotów. Jeżeli dla określonych warunków (dlugość pasa, wiatr itd) samolot nie będzie w stanie osiągnąć odpowiedniej prędkości sprawa jest prosta - NIE WOLNO STARTOWAĆ!
    Jeśli natomiast zgodnie z obliczeniami start jest możliwy to prędkość VR z pewnością zostanie osiągnięta w sporej odległości PRZED końcem pasa i samolot poleci normalnie bez przepadań czy innych cudów chyba, że że jest tylny wiatr co w przypadku skrajnym (10 węzłów czyli maks. dopuszczalny przez większość lini!) może wystąpić prąd zstępujący (czyli duszenie) z tym, że nie sądzę aby było to wyraźne, bo w takim przypadku można mówić już o występowaniu uskoku wiatru (wind shear) czego w lataniu NALEŻY unikać! Ale jeśli nie jest to lotnisko o jakichś bardzo specyficznych warunkach terenowch wymuszających starty czy lądowania w jednym kierunku to nie bardzo wyobrażam sobie pilota startującego w takich warunkach!
    Piszę oczywiście o samolotach cywilnych, latanie wojskowe zostawiam innym, ale zasady aerodynamiki są te same
    Pozdrawiam!
    Piotr

  19. #19
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie Re: Poleci czy nie?

    Cytat Zamieszczone przez Sebek1994
    Mam pytanie, może trochę idiotyczne, ale dla mnie ciekawe.
    Nie ma "idiotycznych" pytan, sa tylko idiotyczne odpowiedzi. Bardzo ciekawy problem podsunales.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    I czy poleci, czy nie.
    To przeczytaj wątek raz jeszcze, ale ze zrozumieniem, lub napisz, co Cię nie satysfakcjonuje w mojej propozycji odpowiedzi.
    Mi nie chodziło o to, że twoja odpowiedź jest zła i co mnie w niej nie satysfakcjonuje, tylko mi chodziło o wypowiedź CIBARIUSA. Jak coś to przepraszam za utrudnienia. Niepotrzebnie cały post cytowałem


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •