Dlaczego do jednego lotu podane są dwa "różne" numery, np. dla lotu Warszawa-Bruksela flightradar podaje LO235/LOT23B. Na Live ATC pilot też zgłasza się jako LOT 2 3 Bravo. Czym one się różnią i które są częściej stosowane/przywoływane?
Wersja do druku
Dlaczego do jednego lotu podane są dwa "różne" numery, np. dla lotu Warszawa-Bruksela flightradar podaje LO235/LOT23B. Na Live ATC pilot też zgłasza się jako LOT 2 3 Bravo. Czym one się różnią i które są częściej stosowane/przywoływane?
LO235, to numer handlowy rejsu, a LO23B, to 'callsign', czyli znak wywoławczy dla ATC. U wielu przewoźników nr handlowy i callsign jest ten sam, bo prościej, bo tradycja itp.
Czasem się może zdarzyć, ze w tym samym czasie lecą rejsy o podobnych numerach, np. 235 i 335. Żeby ograniczyć możliwość pomyłek na radiu (np. jeden samolot odpowiada zamiast drugiego, albo ATC daje polecenia nie temu, co trzeba), przewoźnik może zmienić jednemu z nich callsign tak, żeby się nie mieszało. Obstawiam, ze stad wziął sie 23B.
Są tez linie gdzie callsign'y są z zasady zupełnie inne niż numery handlowe i zmieniane są co jakiś czas, albo wręcz generowane losowo przez system - czasem mniej, lub bardziej fortunnie
Swojego czasu latalem z callsign'em "1HU", co wywoływało ogólną wesołość na częstotliwości... :mrgreen: