Forum »   Powstanie CPL - Centralny Port Lotniczy        Połączenia »   Ryanair ogłosił loty na Ukrainę   

Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree4Likes
  • 1 Post By Dash7
  • 2 Post By Dash7
  • 1 Post By thewho

Wątek: Jak szybko tankowany jest samolot?

  1. #1
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie Jak szybko tankowany jest samolot?


    Polecamy

    Jak w temacie - jaka jest wydajność "pomp" podczas tankowania. Dla uproszczenia - mówimy o maszynach pracujących na polskich lotniskach.

    EDIT: Pardon, miało pójść do FPP. Serwis sprzątający proszony o reakcję

  2. #2
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    W przybliżeniu - tona paliwa/min, ew. wolniej (pod koniec tankowania).
    shiver likes this.
    Pozdrawiam

  3. #3
    Awatar tomenaa

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    A tak przy okazji to czy podczas tankowania samolotu również są jakieś systemy jak na "zwykłych" stacjach które zapobiegają przelaniu?

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    W przybliżeniu - tona paliwa/min, ew. wolniej (pod koniec tankowania).
    787 zabierają powiedzmy 100 ton paliwa. Czy one są tankowane na 2 węże albo przy użyciu lepszych pomp?

  5. #5
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Na B787 (i pewnie większości wide body) są dwa zawory do tankowania (w sieci można znaleźć foto tankowania z dwoma podłączonymi głowicami). Przelaniu zapobiegają automatycznie zamykane zawory; generalnie podczas tankowania na panelu tankowania samolotu ustawia się wymaganą ilość paliwa w danym zbiorniku, zawór zamyka się gdy w zbiorniku znajduje się tyle paliwa ile ustawiliśmy. Gdyby zawór nie zadziałał automatycznie - można zamknąć go ręcznie. Ostatecznie - nadmiar paliwa wyleje się zaworami na końcach skrzydeł (np gdy objętość paliwa w zatankowanych na max zbiornikach wzrośnie na skutek rozszerzalności, np przy wysokich temp).
    Canonier and Michal_K like this.
    Pozdrawiam

  6. #6
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź, teraz rozwinę:

    Podczas tankowania samolotu z pasażerami wymagana jest asysta straży pożarnej (stąd podobnież zdziwienie na taki widok na Chopinie, bo tylko Ryan stosuje taką praktykę) - prawda to czy fałsz?
    Jeżeli prawda - zakładam że takowa usługa jest płatna. Zatem jeżeli na lot krajowy biorą nie więcej niż ze 4, 5 ton (ergo: 5 minut) to czy opłaca się cała ta impreza zamiast potrzymać pasażerów dłużej w terminalu / autobusie? Czy może jest tu trochę więcej zmiennych?

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Obecnosc asysty jest uzalezniona od przepisow danego lotniska. Na niektorych wystarczy, ze czas dojazdu pod samolot w jest odpowiednio krotki i straz pozarna nie musi stac pod samolotem.
    Czasami linie stosuja tankering czyli biora wiecej paliwa (np na nastepne 2 lub 3 odcinki) i wtedy czas tankowania jest just zdecydowanie dluzszy.
    Przy np 8 resjach dziennie 5 minut robi roznice - zauwaz, ze 5 minut w WAW moze Ci np wygenerowac 15min w innym miejscu z uwagii na inne zdarzenia losowe (czasami minuta robi roznice - kolejki do startu, odladzania itd itp). Z reguly linie lotnicze maja tak podpisane umowy, ze tankowanie z asysta jest w cenia.

  8. #8
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    W przybliżeniu - tona paliwa/min, ew. wolniej (pod koniec tankowania).
    Przy gęstości kerozyny 0,8kg/l daje to ok. 1250l/min., czyli 20l/sek. Niezłe ciśnienie. Zbiorniki chronione są w jakiś sposób. np. przez jakiś element rozbijający strumień paliwa na boki, czy wali to wszystko w ścianę zbiornika?

  9. #9
    Awatar Szynus

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Nie tylko lotniska ale i operatora.
    Chyba nie znajdziemy pod EASA nadzoru, który klepnie instrukcję przewoźnikowi chcącemu tankować samolot z paxami na pokładzie/podczas boardingu-deboardingu bez asysty straży. I mówimy tu tylko o paliwie typu JET, na AVGAS i jemu podobne nikt tego nie zaakceptuje w ogóle.

    Mimo dodatkowej opłaty za asystę często się to opłaca jeśli chcemy skrócić czas rotacji celem wciśnięcia dodatkowego rejsu do siatki lub zwyczajnie żeby nie wyszedł czas pracy załodze.

  10. #10
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Nowa Iwiczna

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    Podczas tankowania samolotu z pasażerami wymagana jest asysta straży pożarnej (stąd podobnież zdziwienie na taki widok na Chopinie, bo tylko Ryan stosuje taką praktykę) - prawda to czy fałsz?
    Nie tylko FR, ale inne przypadki są raczej nie częste.
    Tak, dodatkowo płatna. Opłatę znajdziesz w cenniku usług portu.

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Chyba nie znajdziemy pod EASA nadzoru, który klepnie instrukcję przewoźnikowi chcącemu tankować samolot z paxami na pokładzie/podczas boardingu-deboardingu bez asysty straży.
    Chodzi o fizyczna obecnosc samochodu strazy pod samolotem. Nie zawsze musi tam byc co nie znaczy, ze nie ma jej na lotnisku.
    To zalezy tylko i wylacznie od tego jak organizuje to sobie lotnisko.
    Szynus likes this.

  12. #12
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Przy gęstości kerozyny 0,8kg/l daje to ok. 1250l/min., czyli 20l/sek. Niezłe ciśnienie. Zbiorniki chronione są w jakiś sposób. np. przez jakiś element rozbijający strumień paliwa na boki, czy wali to wszystko w ścianę zbiornika?
    W ścianę zbiornika pewnie bezpośrednio pewnie nie. Max ciśnienie tankowania (w większości chyba samolotów) to 50 psi, czyli jakieś 3,5 kg/cm kw.
    Pozdrawiam

  13. #13
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Podczas tankowania gdy w samolocie są pasażerowie (np podczas międzylądowania) to załoga sprawdza czy wszyscy maja ROZPIĘTE pasy.
    Przynajmniej tak miałem w samolocie SAAB 340 gdy miał międzylądowanie w Inverness na trasie Edynburg - Stornoway.
    A podczas tankowania śmigłowca to już w ogóle wszystkich wyrzucają i każą schodzić pod pokład.

  14. #14
    Awatar major_25

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    EPWA//EGSS

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Chyba nie znajdziemy pod EASA nadzoru, który klepnie instrukcję przewoźnikowi chcącemu tankować samolot z paxami na pokładzie/podczas boardingu-deboardingu bez asysty straży. I mówimy tu tylko o paliwie typu JET, na AVGAS i jemu podobne nikt tego nie zaakceptuje w ogóle.
    to, że na polskich lotniskach tak trzeba to nie znaczy, że tak jest wszędzie.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •