Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree4Likes
  • 1 Post By frik
  • 1 Post By egon.olsen
  • 1 Post By bedrzich
  • 1 Post By alibaba

Wątek: Kiwajacy sie silnik w Ił -86

  1. #1

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie Kiwajacy sie silnik w Ił -86


    Polecamy

    Witam

    W linku poniżej widać jak startuje Ił-86
    widać tez jak zewnętrzny silnik się kołysze .
    https://www.youtube.com/watch?v=fRNa2v1CmNY fajnie to wygląda.
    Rozumiem ,ze wynika ono ze sztywności konstrukcji mocowania i skrzydła.
    Jak to wygląda u innych producentów . Czy nie znając się na technice można odnieść wrażenie ,że samolot się rozchodzi ?

    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    To nie silnik się kołysze, tylko skrzydło pracuje stąd wrażenie, że silnik się kołysze
    Moje loty | Moje zdjęcia | Instagram | oneworld: AA AB AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL


  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Jest dokladnie odwrotnie - jakby samoloty byly tak zrobione ze wszystko byloby super sztywne - rozlecialyby sie. Elastycznosc konstrukcji jest bardzo waznym elementem jej wytrzymalosci - zobacz naprzyklad jak chodza skrzydla w takim 787, jak kolosalne maja wygiecia.

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    No tak to cala konstrukcja na to pozwala .
    Ale laik jak zobaczył to pytał kiedy był ten wypadek.
    I dlatego pytanie jak to jest u innych czy tam robią sztywniejsze skrzydło/mocowania czy ta sama bajka ,że wszystko pływa.
    Powiem prawdę wcześniej nie zwracałem na to uwagi ale samolot to pracującą konstrukcja i pytanie jest tyko o wizualną stronę zagadnienia .

  5. #5
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez musial-tomasz Zobacz posta
    I dlatego pytanie jak to jest u innych czy tam robią sztywniejsze skrzydło/mocowania czy ta sama bajka ,że wszystko pływa.
    Zdecydowanie skrzydła innych producentów też pracują, to jeszcze nie był duży zakres. Tutaj widać jak mocno mogą się wyginać: https://www.youtube.com/watch?v=Ai2HmvAXcU0
    flugzeugwerke likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Ciekawe jest uszkodzenie/wgniecenie nad oknami kabiny pilotów.

  7. #7
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Skrzydła w 787 są zdaję się kompozytowe, w konstrukcjach duralowych na sztywność skrzydła mamy mniejszy wpływ.
    Pozdrawiam,
    AB

  8. #8
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Tutaj pięknie widać jak pracują skrzydła
    majek likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    Skrzydła w 787 są zdaję się kompozytowe, w konstrukcjach duralowych na sztywność skrzydła mamy mniejszy wpływ.
    Pozdrawiam,
    AB
    Czy mógłbyś rozwinąć swoją myśl?
    Skrzydła powinny być wytrzymałe na tyle na ile wynika to z przepisów wg których powstała rzeczona konstrukcja - nieważne czy to samolot cywilny czy wojskowy i ten sposób niejako POŚREDNIO jak najbardziej konstruktor ma wpływ sztywność płatów. Na to jak są one ELASTYCZNE rodzaj materiału ma wpływ, ale czy decydujący? Wg mnie większe znaczenie ma rozpiętość i wydłuzenie skrzydeł... Nawet na przytoczonych filmach widać jak elastyczne są skrzydła metalowe. W samolotach pasażerskich chodzi o to, że by były jak najlżejsze, bo mniejsza masa samolotu to mniej potrzebnego paliwa, tutaj nie ma jakby innej opcji...
    sprajt2 likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Przede wszystkim. Można by zrobić super sztywne skrzydła, ale każde podmuchy itp. czulibyśmy w samolocie. Po za tym takie skrzydła byłyby "kruche" coś jak ciasteczka, które jak palcami chcemy przełamać, to od razu na pół się łamią.

    Leciałem 747 i praca skrzydeł robiła kolosalne wrażenie, ale dzięki temu, że się ruszały, w samym kadłubie było czuć zaledwie % tego co się "działo" na skrzydle.

    A co do kompozytów to nie wiem - ale tam też na pewno dano poprawkę na "pracę" skrzydeł.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie wiem czy przypadkiem tego poprzednio nie zamiescilem ale ktos (na poczatku programu 787) przy pomocy bardzo prostego rozumowania opartego na prostych parametrach materialow bardzo elegancko pokazal dlaczego amplitudy wychylenia skrzydel w 787 beda kilkakrotnie wieksze niz w aluminiowym samolocie.

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2016

    Domyślnie

    Ciekawe co się dzieje z mechanizacją skrzydła, działa do "końca", czy przestaje przy "pewnym wygięciu"?
    sprajt2 likes this.

  13. #13
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Czy mógłbyś rozwinąć swoją myśl?
    Skrzydła powinny być wytrzymałe na tyle na ile wynika to z przepisów wg których powstała rzeczona konstrukcja
    - nieważne czy to samolot cywilny czy wojskowy i ten sposób niejako POŚREDNIO jak najbardziej konstruktor ma wpływ sztywność płatów.
    To znaczy, że ma wpływ, czy jednak narzucają mu to przepisy? Jest masa, są przeciążenia, jest współczynnik, to finalnie są przekroje. Poprawka na stateczność i uodpornienie na zmęczenie. Tak to mniej więcej wygląda w konstrukcji konwencjonalnej. Jeśli duralowe skrzydło wyjdzie wiotkie, to po prostu nie spełni wymagań.
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Na to jak są one ELASTYCZNE rodzaj materiału ma wpływ, ale czy decydujący?
    Modułu Younga nie oszukasz. Jeśli będziesz budował skrzydło z bardzo sztywnego materiału, to wyjdzie Ci sztywne skrzydło, jeśli ujmiesz materiału - katastrofa, bo konstrukcję wymiarujesz wg wytrzymałości. Jeśli tym samym kluczem narysujesz skrzydło z czegoś elastycznego - to wyjdzie Ci miękki kalafior. I teraz dopiero masz na coś wpływ, ale znowu - z dokładnością do masy skrzydła jaka Ci wyjdzie kiedy już dołożysz tyle materiału by uzyskać zaplanowaną sztywność. Taki przypadek mamy np. gdy budujemy z GFRP, wymiarujemy konstrukcję wg potrzebnej sztywności więc wychodzą przekroje większe niż wynikałyby z samych naprężeń (miedzy innymi właśnie dlatego takie szybowce nie są dużo lżejsze od drewnianych).
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Wg mnie większe znaczenie ma rozpiętość i wydłuzenie skrzydeł... Nawet na przytoczonych filmach widać jak elastyczne są skrzydła metalowe. W samolotach pasażerskich chodzi o to, że by były jak najlżejsze, bo mniejsza masa samolotu to mniej potrzebnego paliwa, tutaj nie ma jakby innej opcji...
    Metalowe skrzydła są tak elastyczne, bo tak wynika z charakteru ich obciążenia i właściwości materiału, a jeśli już wytrzymają zakładane minima, to jeszcze masz do tego analizę wszelkiego rodzaju drgań - włącznie z drganiami o charakterze flatterowym, gdzie znów wyższa sztywność jest pożądana.
    Pozdrawiam,
    AB

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    To znaczy, że ma wpływ, czy jednak narzucają mu to przepisy?
    Pisząc o przepisach miałem oczywiście na myśli przepisy budowy samolotów.
    Reszta - pełna zgoda, tak samo mnie uczyli
    Pozdrawiam!
    Piotr

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •