Wspaniały samolot, ta prędkość i ten pułap! 60.000 ft!
Można zobaczyć go również w Niemczech w muzeum.
https://sinsheim.technik-museum.de/pl/
Condordy juz nie latają, ale cały czas jest szansa go zobaczyć.
Zapraszam do Szkocji, do muzeum w East Fortune, niedaleko Edynburga.
National Museum of Flight - Discover the museum
Wspaniały samolot, ta prędkość i ten pułap! 60.000 ft!
Można zobaczyć go również w Niemczech w muzeum.
https://sinsheim.technik-museum.de/pl/
Nie.
Powstala organizacja Club Concorde ktora zebrala spory majatek (ponad 100 mln BP) na przywrocenie jednego egzemplarza do lotu (ich cel to lot w 2019 - w 50-ta rocznice pierwszego lotu). Okazuje sie ze miedzy innymi musieliby wymienic wszystkie hydrauliczne uszczelki ktorych jest tysiace - nikt tego juz nie produkuje. Nawet zalozyciel tej organizacji i byly kapitan Concorda twierdzi ze te i inne logistyczne problemy praktycznie uniemozliwiaja przywrocenie samolotu do lotow. Ale pieniadze teoretycznie sa - sek w tym ze ci co je zebrali teraz narzekaja ze nie znajduja chetnych wsrod tych ktorzy maja jeszcze techniczna wiedza i ktorzy byliby potrzebni w tym przedsiewzieciu.
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
Concorde był jedyny i niepowtarzalny. Nawet jak w przyszłości zbudują coś podobnego to już nie będzie to samo. Podczas jego przelotu (a szczególnie startów) dzieci chowały się do szafy, a kury przestawały znosić jajkaSzkoda, że nie było mi dane zobaczyć tego fantastycznego samolotu na żywo - piękno planespottingu w najczystszej postaci.
Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com (zdjęcia, nowe malowania, ciekawostki oraz wiele innych informacji:))
Drugi filmik - poezja.Idealny kąt i światło. Sylwetka tego samolotu pięknie komponuje się ze stożkami ognia z dopalaczy.
Nikt tego nie "kasowal", za ladne to sa eksponaty ale tak jest, to sa pomniki (jeden stoi na Manhattanie!), moze tym fanom ktorzy zalozyli Club Concorde uda sie aby jeden z tych pomnikow rozruszyc i naprzyklad pokolowac po lotnisku w 2019 ale to tyle. Airbus przejal cala dokumentacja techniczna po tym samolocie, cala sposcizne i Airbus odmawia jakiejkolwiek pomocy w przywroceniu samolotu do lotu.
Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2
Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5
Dzis proporcje zarobkow (zwyklych smiertelnikow) tu i tam chyba nie wygladaja (wiele) lepiej...
Czuje sie wstrzasniety i zmieszany... Zawsze czytalem (sprawdzic w locie nie bylo jak, a i wnetrza ktoregos z muzealnych egzemplarzy na razie nie udalo mi sie zwiedzic), ze klasa R byla bardzo luksusowa. Oczywiscie, kadlub byl waski (uklad 2+2, zreszta to raczej jak w E95 lub... TU3, niz w FR), no ale chyba seat pitch byl wiekszy niz (sorry za zgryzliwosc) 25 cali?!
Tak czy owak, 3h45 mozna wtrzymac,zwl. jesli sie pamieta w czasie takiego lotu, ze inni po 3h45 zrobili co najwyzej polowe trasy!
BTW, Tu-144 mial chyba uklad 2+3? Czy w Concordzie tez by sie dalo takowy upchnac (skoro juz mowicie o Ryanairze), a nie zrobiono tego wlasnie ze wzgledu na komfort? (No i moze na udzwig, a wiec i zasieg...)
PS. Jednym z powodow wycofania Concorde'ow byl zapewne rozwoj elektroniki: wiele rzeczy mozna teraz zalatwic np. za pomoca wideo-konferencji, nie trzeba sie fatygowac bezposrednio...
PS2. Ale jeszcze co do technologii stricte lotniczych: przeciez niesamowicie rozwinely sie przez te pol wieku (vide chociazby cisza A380, zarowno wewnatrz, jak i np. w czasie kolowania). Jak to jest, ze stanely w miejscu w podzbiorze naddzwiekowym? Czy nie na zasadzie "wszyscy wiedzą ze sie nie da"? No to w takim razie miejmy nadzieje, ze (jak najszybciej) "przyjdzie taki co nie wiedzial"!
Czy jednak jednym z glownych powodow nie jest (tak jak przy lotach kosmicznych: ludzie wylądowali na Ksiezycu z grubsza w tym samym czasie, co pierwszy lot Concorde'a...) brak *wyscigu*?
Przy locie z prędkością 2000 km/h zawsze będzie grom dźwiękowy i spalanie wyższe niż przy 900 km/h, więc co tu rozwijać?
Powtórzę się: chodzi raczej o zasadę "wszyscy wiedzą, że się nie da robić tego opłacalnie". Boeing pracował nad Sonic Cruiserem paręnaście lat temu, ale linie wolały samolot oszczędniejszy (787), niż szybszy.
Tu-144 miał kadłub szerszy (zewnętrzna szerokość: 3,30m vs 2,87m). Concorde miał 2,62m w środku, to już przy 2+2 miejsca wiele nie ma.
To też ma istotny wpływ, teraz rządy są mniej skłonne i mają mniejsze możliwości by wywalać kasę na takie projekty. SST Boeinga upadł po obcięciu funduszy publicznych.
Oczywiście, ze seat pitch był większy, ale siedzenia były bardzo wąskie i pamiętam je jako bardzo niewygodne.
Oczywiscie, że NIE LECIAŁEM concordem, ale w muzeach można sobie było usiąść.
Przy okazji, słyszałem kiedyś wypowiedź stewki, że praca na pokładzie była bardzo ciężka fizycznie ze względu na duże nachylenie samolotu podczas lotu.
Przy okazji, czy wie ktoś jak wyglądały wtedy klasy wyższe w innych samolotach?
Porównując do wizz / Ryanair, to jednak we współczesnych siąść się da w miarę, a w Concorde wypełniam siedzenie tak, że obok już nie żona a co najwyżej syn.
To jest moja personalna opinia, ale nie wyobrażam sobie kogoś z nadwagą lub z widocznym brzuchem żeby sobie wygodnie siedział.
Z muzeum w Tuluzie:
![]()
Na obronę foteli w Concordzie powiem, że wtedy ludzie byli na ogół niżsi i szczuplejsi. Nie są to duże różnice, ale jednak. Do niedawna wzrost 175 cm u mężczyzny była norma, a teraz mało który maturzysta ma mniej niż 180 cm. Większy wzrost to i większa szerokość, a i coraz więcej osób ma nadwagę. Tak więc wydaje mi się, że "statystyczny Kowalski" z lat siedemdziesiątych siedział w Concordzie tak wygodnie, jak współczesny "Iksiński" w Wizzie. Oczywiście cena nieporównywalna, ale wszyscy wiemy, dlaczego.
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
Zakładki