Pas startowy w kształcie okręgu
Ogólnie to pomysł bez sensu.
Witam
Przed chwila przeczytałem wiadomość "These innovative runways could revolutionize air traffic"
https://twitter.com/mashable/status/862954018477178880
to taki pomysł na okrągłe lotnisko .
Pytanie jak duża była by to zmiana dla pilotów . Czy obece samoloty by sobie poradziły z jeżdżeniem w "kółko"?
Pas startowy w kształcie okręgu
Ogólnie to pomysł bez sensu.
Hm....
Ale w jaki sposób skompensuje się ośrodkówą siłę działającą na samolot w trakcie rozbiegu ?
Pilot musiałby kręcić 'jakimsik' kółkiem aby skręcać koła podwozia przedniego oraz tylnych(!), no chyba ze zbudujemy taki wielki pas startowy na bazie okręgu, że rozbieg będzie przebiegał po cięciwie o długości np. 3 km, ale wtedy promień okręgu miałby być ze kilka/naście km (!).
.
To chyba już taniej wyjdzie zbudować 10 równoległych pasów po 3 km na mniejszej powierzchni
Hmmm... Myśle, ze takie rozwiązanie miałoby sens, gdyż podobno 4 samoloty w jednym momencie mogłyby startować/ lądować, jeżeli na YouTube wpiszecie "circle runways test (simulator)" to na profesjonalnych symulatorach jest takie rozwiązanie sprawdzane i... działa ! Jeszcze tylko czekam na realizacje takiego pomysłu . Faktycznie łatwiej byłoby zrobić 4 pasy koło siebie... :p , ale wtedy myśle, ze Trzeba by więcej kontrolować (?) . Nie wiem , nie wiem nawet co o tym sadzić . Jest to tylko moja opinia ;)
@Captain Mattius
Nie wiem gdzie słyszałeś takie informacje bo patrząc całościowo koncepcja jest niedorzeczna...
Jakim niby sposobem miałyby 4 samoloty na raz startować / lądować? Oznacza to, że 2 by lądowały z crosswindem 90* a dwa z wiatrem tylnym...
Poza tym, co jakby jeden samolot zaniechał statu np. z powodu awarii, a drugi przyziemił zbyt późno (kolizyjność).
Dodatkowo, pomijając kwestię bezpieczeństwa Ile by taki pas kosztował (i ile by zajmowało miejsca takie lotnisko)?? Jak by wyglądało podejście? po w pewnych warunkach atmosferycznych trudne jest już trzymanie samego kierunku i osi pasa, a co dopiero jakbyś to jescze musiał robić w zakręcie - pamiętajmy że cały czas zniżając...
Ile wytrzymywałyby opony, które musiałyby pokonywać siłę odśrodkową która przy prędkości rzędu 140 kts byłaby znaczna i raczej nie do skompenoswania pochyleniem nawierzchni (któe zresztą musiałoby być różne dla różnych prędkości żeby równoważyć składową grawitacji działającą do wnętrza okręgu).
@Captain Mattius latasz czy tylko bujasz w obłokach?
Jedną - okrągłą
Przecież to już było wałkowane... Pas startowy w kształcie okręgu
Można by spróbować połączyć ten wątek z wątkiem o CPL.
Pozdrawiam
STYRO
LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...
Zakładki