Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie Zasilanie elektryczne


    Polecamy

    Witam wszystkich!
    Zastanawia mnie pytanie czy w samolocie pasażerskim znajduje się źródło zasilania takie jak akumulatory. Wiadomo że na postoju energię elektryczna dostarcza pomocnicza jednostka mocy APU, ale czy jest możliwość uruchomienia jej bez pomocy agregatów personelu naziemnego? Drugie pytanie dotyczy produkcji energii elektrycznej w czasie lotu. Wie ktoś może (a myślę że na pewno) w jaki sposób silniki samolotu produkują prąd? Wiadomo, w samochodzie odpowiada za to alternator, jak to wygląda w przypadku airbusów czy boeingów?

  2. #2
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    W silnikach turbinowych najczesciej do produkcji pradu jest wykorzytywane urzadzenie do rozruchu silnika.

    Mam dodatkowe pytanie o rozruch silnika. W jaki sposob sie to odbywa "w locie" (B747, ktoremy pyl wulkaniczny wylaczyl silniki, ponawial proby ich rozruchu).

  3. #3

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    Myślę że w przypadku tego 747 i innych silników w samolotach będących w locie rozruch ich był możliwy dzięki pędowi powietrza. Powietrze przepływając przez wyłączony silnik wprawiało w ruch wirowy łopatki wirnika dzięki temu był on cały czas w ruchu (wirował). Po doprowadzeniu do niego paliwa w końcu zaskoczył. Może się mylę ale to jest chyba jedyne racjonalne wytłumaczenie.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zastanawia mnie pytanie czy w samolocie pasażerskim znajduje się źródło zasilania takie jak akumulatory.
    Tak.
    Wiadomo że na postoju energię elektryczna dostarcza pomocnicza jednostka mocy APU, ale czy jest możliwość uruchomienia jej bez pomocy agregatów personelu naziemnego?
    Jak najbardziej, APU można uruchomić korzystając z prądu z akumulatorów.
    Drugie pytanie dotyczy produkcji energii elektrycznej w czasie lotu. Wie ktoś może (a myślę że na pewno) w jaki sposób silniki samolotu produkują prąd?
    Prąd produkują alternatory (jeżeli to odpowiednie tłumaczenie angielskiego electrical generator) umieszczone w silnikach, jednak nie znam szczegółów technicznych.
    Mam dodatkowe pytanie o rozruch silnika. W jaki sposob sie to odbywa "w locie" (B747, ktoremy pyl wulkaniczny wylaczyl silniki, ponawial proby ich rozruchu).
    To tzw. windmill engine restart - przepływ powietrza powoduje obroty turbiny, dzięki czemu silnik można uruchomić ponownie.

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    W silnikach turbinowych najczesciej do produkcji pradu jest wykorzytywane urzadzenie do rozruchu silnika.
    Tylko w małych silnikach turbinowych. Silniki większe uruchamiane są rozrusznikami napędzanymi sprężonym powietrzem pochodzący z APU, źródła naziemnego lub drugiego silnika (opcja szukaj - nie boli!)
    Prąd produkują alternatory (jeżeli to odpowiednie tłumaczenie angielskiego electrical generator)
    Generator ogólnie tłumaczy się jako prądnica, zaś w j. polskim polskim prądnica pr. przemiennego to zwyczajowo alternator.
    Rozruch w powietrzu poprzez wiatrakowanie (windmil start) możliwy jest przy pewnych (dużych) prędkościach i/lub wysokościach lotu; jeśli z jakichś przyczym trzeba by taki rozruch zrobić nisko np. flame-out po starcie (mała prędkość) to robi sie start rozrusznikiem (tzw. assisted start) - szczegóły są zawsze w checklistach samolotów.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Generator ogólnie tłumaczy się jako prądnica, zaś w j. polskim polskim prądnica pr. przemiennego to zwyczajowo alternator.
    Dziękuję bardzo, dobrze wiedzieć na przyszłość

  7. #7
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Tylko w małych silnikach turbinowych. Silniki większe uruchamiane są rozrusznikami napędzanymi sprężonym powietrzem pochodzący z APU, źródła naziemnego lub drugiego silnika
    Czy moglbys sprecyzowac gdzie lezy granica duze/male?

    Ponadto mam prosbe do wszystkich: gdzie mozna znalezc dobre stronki o silnikach lotniczych? Nie chodzi mi o ogolny schemat typu WIKI , ale o jakies porzadne opracowanie, np z systemami rozruchu, przeciwpozarowymi, smarowania, elektrycznymi itp.

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Np
    ATR, Avro - maja elektryczne
    737, a320, 767 itp maja rozruch sprezonym powietrzem

    Ale np z tego co pamietam 787 tez ma miec elektryczny

  9. #9
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    ponadto mam prosbe do wszystkich: gdzie mozna znalezc dobre stronki o silnikach lotniczych? Nie chodzi mi o ogolny schemat typu WIKI , ale o jakies porzadne opracowanie, np z systemami rozruchu, przeciwpozarowymi, smarowania, elektrycznymi itp.
    Będzie ciężko o coś takiego w internecie. Polecam książkę, a w zasadzie całą serię książek Pana Dzierżanowskiego m.in. "Turbinowe Silniki Lotnicze" i "Zespoły Wirnikowe Silników Turbinowych"

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •