Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree6Likes
  • 5 Post By layoverlover
  • 1 Post By bedrzich

Wątek: Kołowanie czyli o tillerach kilka pytań

  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Kołowanie czyli o tillerach kilka pytań


    Polecamy

    1. Czy w języku polskim jest jakaś specjalna nazwa w odniesienu do statku powietrznego, bo statek pływający ma RUMPEL?
    2. Rodzina A3XX. Mamy dwie sztuki, Gdzie jest selektor, który jest aktywny a który nie, lub może jest wciągana średnia tak jak w przypadku side-sticków?
    3. Dalej rodzina A3XX. Jak jest fizycznie sterowana przednia goleń? Jaki jest czas reakcji np na ruch z jednej skrajnej pozycji na drugą?
    4. To samo pytanie o rodzinę B7XX
    5. Obiło mi się o uszy, że IL62 miał sterowanie przedniej goleni linką, która kiedyś podczas lądowania się zerwała w jednym z ptaszków latających w LOTowskich barwach. Czy to prawda? Jak wyglądało wspomaganie w iłach?

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    ad. 1 Z polską nazwą się nie spotkałem. W ruskich samolotach tiller nazywał się "rukojadka" i tan nazwa niekiedy jest używana do dziś, ale głównie w żartach

    ad. 2 Sygnały z obu tillerów są sumowane algebraicznie - czyli teoretycznie jak wychylisz jeden w prawo, a drugi w lewo, to samolot pojedzie po prostej. Oczywiście obaj piloci na raz nie powinni sterować

    ad. 3 goleń sterowana jest hudraulicznie, a opóźnienia są niewielkie. Chociaż z jednego skrajnego położenia w drugie pewnie by zeszło 2-3 sekundy

    ad. 4 Nie mam pojęcia

    ad. 5 Nie wiem jak było w Iłach, ale usterki sterowania się zdarzają. Co więcej, w niektórych samolotach mogą być nawet dopuszczone zgodnie z MEL. Steruje się wtedy używając różnicowo hamulców i ciągu.

    Na koniec ciekawostka - w A350 (i podejrzewam w A380) sterowanie przednim kołkiem jest niejako na autopilocie. Jak rączka jestwyprostowana, to komputer sam trzyma aktualny kurs i sam koryguje wszystkie niewielkie odchylenia - np. od wiatru, albo asymetrii ciągu. Samolot bez ingerencji pilota jedzie idealnie po prostej.
    adamsc, sanfran, frik and 2 others like this.

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dziękuję, Layoverlover, jak zwykle szybko i na temat.

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    ad. 5 Nie wiem jak było w Iłach, ale usterki sterowania się zdarzają. Co więcej, w niektórych samolotach mogą być nawet dopuszczone zgodnie z MEL. Steruje się wtedy używając różnicowo hamulców i ciągu.
    Czy może się orientujesz, czy wtedy goleń przednia jest blokowana PINem przez obsługę naziemną? (uwaga do mniej obeznanych: tu nie chodzi o kod, ale o kawałek metalu zwany swojsko BOLCEM)

  4. #4
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Raczej nie powinna być blokowana skoro samolot ma jednak skręcać .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Skrót myślowy; powiedzmy rzeczony bolec rozłącza sterowanie goleni na czas np push-back'u, czyli coś coś tam jednak blokuje z pewnego punktu widzenia.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    W 777 tillery są połączone mechanicznie se sobą, sterowanie goleni jest oczywiście hydrauliczne.
    W 787 są FBW jak w Airbusie, nie połączone ze sobą, są też nieco czulsze. A może to wrażenie, bo samolot w końcu mniejszy i lżejszy.
    sanfran likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •