Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree7Likes
  • 2 Post By woszczol
  • 4 Post By layoverlover
  • 1 Post By kebapf

Wątek: Prędkość przeciągnięcia na wysokościach przelotowych

  1. #1
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie Prędkość przeciągnięcia na wysokościach przelotowych


    Polecamy

    Witam, nurtuje mnie pytanie jaka jest orientacyjna prędkość GS przeciągnięcia na powiedzmy FL380 dla takiego B737 itp w konfiguracji gładkiej? Chodzi oczywiście o przybliżone wartości.

  2. #2

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    GS na FL380?
    Na tym poziomie mogą być wiatry o tak znacznych prędkościach, że wartość GS przeciągnięcia może być skrajnie różna w zależności od warunków. Już nie mówiąc o tym, że podawanie takiej wartości nie ma chyba większego sensu.
    noise6 and Rob_Sad like this.

  3. #3
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Dokładnie, jetstream może wiać nawet z prędkościami 100-200 kts, więc dla tej samej prędkości przeciągnięcia GS może się różnić o 200-400 kts .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie ma absolutnie żadnego sensu aby w temacie o szybkości przeciągnięcia używać GS, bez względu jaki to samolot. Tylko IAS lub TAS maja sens.


    Sent from my iPad using Tapatalk Pro

  5. #5
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    Dobrze zatem przyjmijmy powietrze bez jet streamów. Bierzmy tylko wartość ciśnienia na tej wysokości. Jak szybko względem powietrza musi poruszać sie samolot aby nie spadł.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Orientacyjnie jest to 160 KIAS co na twojej wysokości daje 310 KTAS.


    Sent from my iPad using Tapatalk Pro

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie

    Temat ten był już kilkukrotnie wałkowany na forum, przy różnych okazjach. Min. w kontekście katastrofy AF447. W dużym uproszczeniu, różnica pomiędzy prędkością przeciągnięcia a prędkością przelotową na danym poziomie jest stosunkowo niewielka. Nie ma sztywnych wartości dla konkretnego typu - jest kilka zmiennych, które na to wpływają.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Prędkość przeciągnięcia na wysokościach przelotowych

    Dla odrzutowców pasażerskich latających na typowych przelotowych wysokościach problem z tzw. „coffin corner” naprawdę nie istnieje i ciagle samolot ma w miarę rozsądna rozpiętość szybkości z jaka może lecieć. To nie U2 czy SR71.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 23-10-2017 o 22:01

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    To nie U2 czy SR71.
    Tylko czy dla lotów pod i nad dźwiękowych to „coffin corner” ma się chyba trochę inaczej ?

  10. #10
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Dla odrzutowców pasażerskich latających na typowych przelotowych wysokościach problem z tzw. „coffin corner” naprawdę nie istnieje i ciagle samolot ma w miarę rozsądna rozpiętość szybkości z jaka może lecieć. To nie U2 czy SR71.
    Istnieje, jak najbardziej. Może nie tak w ekstremalnej wersji jak w U2, ale zakres dopuszczalnych prędkości spada wraz z wzrostem wysokości:

    Załącznik 4593

    Zakres, w którym się możemy poruszać na codzień podczas normalnego lotu, to ten pomiędzy czerwoną kreską u góry, a zieloną kropką (teoretycznie można zejść do żółtej kreski ale później może brakować ciągu żeby spowrotem rozpędzić samolot).

    Ten zakres będzie zależał od wysokości lotu i od ciężaru samolotu. Jak widać na obrazku, pole manewru nie jest zbyt duże.

    Co ciekawe, Airbus (Boeing pewnie podobnie) definiuje prędkość przeciągnięcia tylko w zakresie wysokości 0-20000ft. Powyżej minimalna prędkość lotu, to tzw. „buffet onset speed”, a właściwie Mach. Czyli prędkość przy której zjawiska falowe powodują drgania konstrukcji.

    Mogę jeszcze dodać, ze maksymalny kąt natarcia dla A330, to OIDP przy ziemi, 10 stopni, a na wysokość przelotowej już tylko 4 stopnie.


    Jak ktoś chce temat zgłębić bardziej, to warto sięgnąć po lekturę raportu po katastrofie AF447, tam to jest dobrze opisane.
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 24-10-2017 o 02:37

  11. #11
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    Załącznik nie działa :/

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Co ciekawe, Airbus (Boeing pewnie podobnie) definiuje prędkość przeciągnięcia tylko w zakresie wysokości 0-20000ft.
    I chyba w tym jest zawarta spora mądrość. Człowiek się czegoś uczy każdego dnia.



    Sent from my iPad using Tapatalk Pro

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Przykładowy Buffet Chart, co prawda nie dla Airbusa, ale pozwala zgłębić sobie trochę temat. Wyznacza się z niego zarówno low speed buffet jak i high speed buffet
    https://zapodaj.net/99dae6077bd08.jpg.html
    layoverlover likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •