Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree4Likes
  • 1 Post By mcxmcx
  • 1 Post By michastrain
  • 1 Post By STYRO
  • 1 Post By Czterosilnik

Wątek: Niekonsekwencja w numerach rejestracyjnych samolotów.

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie Niekonsekwencja w numerach rejestracyjnych samolotów.


    Polecamy

    Numer rejestracyjny samolotu to niby prosta sprawa: kod państwa + numer samolotu.

    Kod państwa to dwa znaki: 2 litery dają łącznie 676 kombinacji, państw na świecie jest mniej jak 250 czyli spokojnie starczyłoby używać kodów literowych a jak sami wiecie dużo jest literowo-cyfrowych czy też cyfrowo-literowych. Do tego takie kuriozum jak oznaczenie Omanu --> A40 [w sumie na końcu to zero czy litera O?].

    Numer samolotu - od 3 do 4 liter ale oczywiście występują odstępstwa w samolotach RA- czy UR- mają numery 5-cyfrowe. I tu znowu przypomina się Oman, który stosuje 2-literowe oznaczenie samolotu na przemian z 3-literowymi.

    Skąd taki bałagan w oznaczaniu statków powietrznych?

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    A4O.

    Zauważ że część państw ma zdecydowanie więcej statków powietrznych, na tyle dużo że kombinacje trzech liter po dwóch literach by nie wystarczyły.
    To znacząco ograniczyło liczbę dostępnych kombinacji. Jako ciekawostka Polska była jednym z państw które dostały kiedyś jedną literę, P. Teraz mamy SN i SP.
    Dodatkowo aby nie blokować kodów na potrzeby państw bez lotnictwa mają one nawet trzy litery, tak jak Oman. Z czasem w miarę potrzeb mogą otrzymać nowe alokacje.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    A4O.

    Zauważ że część państw ma zdecydowanie więcej statków powietrznych, na tyle dużo że kombinacje trzech liter po dwóch literach by nie wystarczyły.
    To znacząco ograniczyło liczbę dostępnych kombinacji. Jako ciekawostka Polska była jednym z państw które dostały kiedyś jedną literę, P. Teraz mamy SN i SP.
    Dodatkowo aby nie blokować kodów na potrzeby państw bez lotnictwa mają one nawet trzy litery, tak jak Oman. Z czasem w miarę potrzeb mogą otrzymać nowe alokacje.
    Zeby było ciekawie te same znaki maja np krotkofalarze.
    Polska ma znaki HF, SN, SO, SP, SQ, SR, 3Z.

    W latach dwudziestych polskie samoloty mialy pojedyncza litere "P-P" oczywiscie nie jest przypadkiem iz znaki rejestracyjne pochodza od lacznosci radiowej gdyz wlasnie do tego celu nadawano je samolotem by potem mozna bylo je wywolac.


  4. #4

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Robbo, niech cię kopnie, ale krótkofalowcy. Falarze to fale robią.
    przemo-19 likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Rejestracje mają dużo więcej "nieregularności"... przykłady:

    NXXXXX - amerykańskie
    C-XXXX - kanadyjskie
    G-XXXX - brytyjskie
    I-XXXX - włoskie
    B-XXX - Hong Kong
    B-XXXX - Chiny
    B-XXXXX Tajawan
    HP-XXXXCMP - Panama
    RDPL-XXXXX - Laos
    Moje loty | Moje zdjęcia | Instagram | oneworld: AA AB AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL


  6. #6
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Jak poczytałem teraz chwilę na angielskiej wiki, bałagan bierze się też stąd, że dawniej kilka krajów dostawało ten sam kod. Te "ważniejsze" dostawały kod literowy i go zachowywały, a kraje kolonialne dostawały albo prefix kraju który nad nimi panował, albo był jeden kod dla kilku mało istotnych obszarów. Kiedy państwa te uzyskiwały niepodległość, zaczęły dostawać swoje kody. Jako przykład można podać A2-A9. Wszystko to byłe kolonie brytyjskie, które miały literę A i dodano kolejne cyfry (Katar, UAE, Oman, ale też Bhutan czy Liberia). Jak się skończyły cyfry, wtedy pewnie zaczęto kombinować dalej. Praktycznie wszystkie kody krajów zaczynające się lub kończące cyfrą, to byłe kraje kolonialne. W podobny sposób powstał kod telefoniczny Czech i Słowacji. Czechosłowacja miała +42, a po podziale powstały odpowiednio kody +420 i +421. To samo jest w byłej Jugosławii.
    Co więcej, takie dzielenie mogło postępować dalej. Terytoria zależne Wielkiej Brytanii mogły początkowo godzić się na wspólny kod jako terytoriów zależnych, ale potem zmieniły zadnie (lub zaszła taka konieczność, bo było za dużo statków powietrznych). Prawdopodobnie w ten sposób z VP wspólnego dla Kajmanów, Falklandów, Gibraltaru, Wysp Dziewiczych i Montserrat, powstał schemat VP-x jako prefix.

    Dodatkowo, w czasie upadku kolonializmu, przypuszczam że kody przydzielano hurtowo, jak leci dla każdego nowego kraju. Część z nich zdecydowała się zerwać z przeszłością kolonialną nawet w rejestracjach. I tak np. wiele dawnych kolonii brytyjskich ma kod zaczynający się na V, ale Pakistan nie chciał mieć już z tym nic wspólnego, więc zaaplikował o świeży kod i dostał AP. Przypuszczam, że brakujące A1 też było komuś zaplanowane, ale kraj ten wybrał świeży kod (może np. Jordania miała dostać A1, a skończyła na kodzie JY)

    Odnośnie kodów takich jak Oman czy wspomniane wcześniej VP-x mam jeszcze jedną teorię. Z tego, co wyczytałem, kod samolotu ma mieć 5 znaków, z czego pierwsze 1 lub 2 to kod kraju (nie ma mowy, że mogą być 3 znaki oznaczające kraj). Może być też tak, że kraj wprowadził wewnętrzną regulację, która mówi, że pierwszy znak oznaczenia maszyny musi być zawsze taki sam i po prostu przyjmuje się, że kodem Omanu jest A4O, bo tak to faktycznie wygląda, przy czym oficjalnym kodem jest A4. Myślnik nie jest regulowany w żaden sposób. W Polsce jest podobna reguła (nie wiem czy pisana czy nie), że samoloty LOT zawsze mają schemat SP-Lxx.

    To, że część krajów ma cyfry zamiast liter wynika wyłącznie ze znacznej liczby samolotów, które trzeba zarejestrować.
    scomin likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie

    Tylko, że cyfr jest 10 a liter 26. Zatem numerowanie poprzez literowanie jest ok. 2,5x pojemniejsze.

  8. #8
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Chyba, że ograniczasz sobie pulę przez nadanie konkretnej pozycji danego znaczenia, np. prywatny, komercyjny, eksperymentalny, standardowy itp., a dopiero 3 ostatnie pozycje oznaczają de facto numer samolotu, przy czym znów możesz się ograniczyć przeznaczając kolejną pozycję np. na model. Jak masz dużo samolotów, to kombinacji liter zaczyna brakować i wprowadzasz liczby (albo na odwrót, bo dlaczego numerować literami, a nie cyframi? - znak to znak).

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie

    Tutaj: https://www.jetphotos.com/photo/8961137 to dopiero jest kuriozalny numer rejestracyjny.

  10. #10
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    W Polsce jest podobna reguła (nie wiem czy pisana czy nie), że samoloty LOT zawsze mają schemat SP-Lxx.
    Takich reguł jest/było więcej:
    sanitarne SP-#X#
    specjalne SP-Y##
    aeroklub SP-A## (chyba już nie obowiązuje)
    balony SP-B##
    prototypy SP-P## (też nieaktualne)
    straż graniczna i policja SP-V## (obecnie SN-[dwie cyfry]XP dla policji i SN-[dwie cyfry]XG dla pograniczników)
    wiatrakowce SP-X###
    ZUA SP-Z## (nieaktualne)
    ultralighty SP-S###
    szybowce SP- i cztery cyfry, z tego pierwsza 0 dla motoszybowców

  11. #11
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ksebki Zobacz posta
    Tutaj: https://www.jetphotos.com/photo/8961137 to dopiero jest kuriozalny numer rejestracyjny.
    to jest tymczasowy numer leasingodawcy, nasze benki 738 pomiędzy Chinami a Lotem też miały takie numery np. SP-LWA miał 2-TBXQ, a SP-LWD 2-TBXT
    Planeplotter: f1 Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EPKK/EPKC/EPKP

    Domyślnie

    To ja dodam niekonsekwencję co do malowania flag. Część przewoźników ma flagę (narodową lub EU) obok numeru na kadłubie, ale nie każdy. Czy jest jakiś przepis co do malowania barw narodowych, czy po prostu przewoźnik jak chce, to maluje?

  13. #13
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Nowa Iwiczna

    Domyślnie

    Maluje jeśli chce.

  14. #14
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fid33l Zobacz posta
    Czy jest jakiś przepis co do malowania barw narodowych, czy po prostu przewoźnik jak chce, to maluje?
    Regulują to przepisy krajowe. W Hiszpanii jest to obowiązkowe: Anexo II, punkt D https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-8940

    W Niemczech podejrzewam, że też wynika to z przepisów prawa. U nas też to powinno być moim subiektywnym zdaniem, razem z flagą UE tak jak w Binter Canarias czy Vueling:


    Samolot i właściciel
    Airbus A320-214(WL)
    Vueling Airlines
    Lotnisko
    Poland: Warszawa - Okecie / Frederic Chopin(WAW EPWA)
    Data /REG / CN
    10.02.2017 / EC-LVX / 5673
    Autor
    Kamil Leczkowski


    Small Planet ma tak jak mi się podoba:


    Samolot i właściciel
    Airbus A320-233
    Small Planet Airlines
    Lotnisko
    Poland: Warszawa - Okecie / Frederic Chopin(WAW EPWA)
    Data /REG / CN
    27.05.2018 / SP-HAH / 2118
    Autor
    Dawid Berman
    michastrain likes this.
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez STYRO Zobacz posta
    razem z flagą UE tak jak w Binter Canarias czy Vueling:
    Albo tak jak w tej linii:
    Nowe malowania 2018
    STYRO likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •